Datateknik GR (A), Objektbaserad programmering, 6 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Datateknik GR (A), Objektbaserad programmering, 6 hp
Computer Engineering BA (A), Object Based Programming, 6 higher education credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: DT026G
- Ämne huvudområde: Datateknik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 6
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
- Fastställd: 2007-08-13
- Senast ändrad: 2007-10-12
- Giltig fr.o.m: 2008-06-09
Syfte
Kursen behandlar specifikation, implementation och användning av klasser. Betoning läggs på klassbegreppet och användning av objekt i klientkod. Andra centrala moment är dynamisk minneshantering, pekare och rekursion. Standardbiblioteket i C/C++ behandlas i relevanta delar. UML introduceras som modelleringsspråk. Kursen syftar till att introducera objektorienterad terminologi och objektbaserad programmering med specifikation och implementering av egna klasser i C++, däribland klassiska abstrakta datatyper som kö, stack och lista.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska du
- förstå och kunna använda överlagring av funktioner
- förstå och kunna utnyttja konstanta typer
- kunna förstå pekarbegreppet och använda pekare i praktisk programmering och i samband med dynamisk minnesallokering
- förstå skillnader och likheter mellan pekare och referenser
- kunna specificera och implementera egna klasser och konstruera motsvarande klassdiagram i UML
- kunna använda objekt av andra typer som datamedlemmar i en klass
- förstå skillnaden mellan djup och grund kopiering och kunna överlagra nödvändiga operatorer i samband med detta
- kunna specificera, implementera och använda någon klassisk abstrakt datastrukturer som en klass
- förstå begreppet rekursion och dess möjligheter och konsekvenser i programmering
- känna till typparametrisering i färdiga funktions- och klassmallar i standardbiblioteket som t.ex. vector och list
- kunna förstå och utnyttja algoritmer för sortering och sökning
- kunna bygga en applikation baserad på flera källkodsfiler
Innehåll
- objektorienterad terminologi: klass, medlemmar, operationer, attribut, objekt, instans, arv, relation, meddelande mm
- specifikation och implementering av klasser i C++
- överlagring av operatorer
- arv med statisk bindning
- abstrakta datatyper som kö, stack och lista
- dynamisk minnesallokering
- pekare och dess tillämpningar
- rekursiva algoritmer
- introduktion till typparametrisering
- kontainerklasser i standardbiblioteket
- sortering och sökning
- introduktion till UML
- separatkompilering och projekt
Behörighet
Datateknik GR (A), Introduktion till programmering, 6 hp med C++ eller Java som språk.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av cirka: 24 timmar (15%) föreläsningar, 16 timmar (10%) laborationer. Cirka 120 timmar (70%) av kurstiden är studietid utan lärare som du skall ägna åt inläsning av litteratur, föreberelser för laboration, eget laborerande, redovisning av uppgifter och tentamensförberedelser. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.
Examination
1,5 hp, L101: Laborationer
Betyg: Underkänd (F) eller Godkänd (P)
4,5 hp, T101: Tentamen
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A-E är Godkänt, Fx och F är Underkänt.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Denna kurs kan inte ingå i samma examen som kurs med kod DTAA96, DTEA24 eller DT019G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Deitel , Deitel
- Titel: C++ How to program
- Upplaga: fifth edition
- Förlag: Prentice Hall
- Kommentar: Kan ersättas med Skansholm Jan , C++ Direkt, andra upplagan 2000 Studentlitteratur