Datateknik GR (A), Introduktion till programmering, 6 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Datateknik GR (A), Introduktion till programmering, 6 hp
Computer Engineering BA (A), Introduction to Programming, 6 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: DT028G
- Ämne huvudområde: Datateknik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 6
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
- Fastställd: 2007-11-08
- Senast ändrad: 2013-06-04
- Giltig fr.o.m: 2013-07-01
Syfte
Du får i kursen lära dig programmeringens grunder. Här ingår sekvens, iteration och val som grundläggande konstruktioner för algoritmkonstruktion. Du får använda de inbyggda datatyperna och relaterade operatorer samt använda subrutiner (funktioner) för strukturering och återanvändning av kod. Du får kunskaper för att kunna konstruera enklare C++-program som också utnyttjar delar av C++ standardbibliotek.
Lärandemål
Efter godkänd kurs skall du kunna:
- konstruera enklare C++-program baserade på procedurell programmering,
- använda tillgängliga konstruktioner för iteration och val,
- använda de inbyggda typerna och tillämpliga operatorer,
- identifiera avgränsade programmoduler och implementera dessa som funktioner,
- använda parametrar för att överföra data mellan olika programmoduler,
- utnyttja pseudokod för att implementera enkla kodavsnitt,
- konstruera enklare algoritmer,
- känna till och kunna implementera enklare algoritmer för sökning och sortering motsvarande vanliga mallar i standardbiblioteket,
- använda vissa klassmallar från standardbiblioteket för strängar och kollektioner,
- använda strömmar för radbaserad in- och utmatning från/till konsol och disk, samt
- skriva enkla byggskript.
Innehåll
Kursen tar upp
- datatyper i C++, speciellt de inbyggda enkla typerna;
- inbyggda operatorer i C++;
- konstruktioner för programmeringens grundstenar: sekvens, val och iteration;
- strukturering, flödesschema och pseudokod;
- funktioner och överlagring av funktioner;
- parameteröverföring med värde- och referensparametrar;
- klassmallar i standardbiblioteket för strängar och kollektioner: string, vector och array;
- algoritmer för sökning och sortering som förenklade motsvarigheter till std::sort, std::find, std::min_element och std::max_element; samt
- klasser och objekt i standardbiblioteket för att hantera radbaserad in/ut-matning: std::fstream, std::ifstream, std::ofstream, std::cout och std::cin.
Behörighet
Datateknik GR (A), Grundläggande datavetenskap, 6 hp
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen kan genomföras som campuskurs eller som webbaserad distanskurs utan samlingar. Olika genomföranden ställer olika krav på lärare och student. Vid varje kurstillfälle framgår vilken undervisningsform som kommer att tillämpas. Kursarbetets omfattning uppskattas till ca 200 timmar.
Campuskurs:
Undervisningen består av cirka 15 % föreläsningar och 10 % handledda laborationer. Cirka 70 % av kurstiden är studietid utan lärare som du skall ägna åt inläsning av litteratur, föreberedelser för laboration, eget laborerande, redovisning av uppgifter samt projektarbete och tentamen. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.
Webbaserad distanskurs utan samlingar:
Allt kursmaterial presenteras via en webbaserad undervisningsplattform. Handledning ges via den aktuella undervisningplattformen uitfrån den enskilde studentens behov. Detta kan exempelvis ske via epostkorrespondens eller diskussionsgrupper. För varje student avsätts ca 5 timmars handledningstid. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.
Examination
2.5 hp, L104: Laborationer
Betyg: Godkänd eller Underkänd
2.5 hp, P104: Projekt
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A-E är Godkänt, Fx och F är Underkänt.
1.0 hp, T104: Skriftligt teoriprov
Betyg: Godkänd eller Underkänd
Slutbetyget på kursen grundas på betyget på momentet Projekt.
Betygskriterier återfinns på URL http://www.miun.se/betygskriterier.
Övergångsbestämmelser
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Denna kurs kan inte ingå i samma examen som kurs med kod DTEA26, DTAA94 eller DT018G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Stanley B. Lippman, Josée Lajoie och Barbara E. Moo
- Titel: C++ Primer
- Upplaga: 5
- Förlag: Addison Wesley