Datateknik GR (B), Modellering i UML, 6 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Datateknik GR (B), Modellering i UML, 6 hp
Computer Engineering BA (B), UML Modelling, 6 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: DT061G
  • Ämne huvudområde: Datateknik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 6
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Teknik 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Fastställd: 2009-07-03
  • Senast ändrad: 2011-03-04
  • Giltig fr.o.m: 2011-01-24

Syfte

Du ska skaffa dig kunskaper om hur analys, design och implementation fungerar med ett objektorienterat angreppssätt och lära dig att använda UML för att visualisera modeller för objektorienterade system. Du skall kunna implementera (skriva kod) utifrån UML-diagram. Kursen vänder sig i första hand till de som är intresserad av att arbeta med programmering.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska du:
- känna till och kunna utnyttja de grundläggande begreppen inom objektorienterad systemutveckling utifrån systemutvecklingsmodellen Unified Process samt roller som ingår i ett systemutvecklingsprojekt
- känna till och kunna använda UML-notation för kommunikation inom systemutvecklingsprojekt och åstadkomma visualiserade modeller för applikationer
- ha förståelse för designmönster
- ha förståelse för interface och implementera detta i kod
- kunna implementera UML-modeller i Java

Innehåll

- Begreppen inom objektorienterad systemutveckling
- Unified Process
- Begreppet interface, hur det ritas i UML och implementeras i kod
- UML notation (Klassdiagram, Objektdiagram, Komponentdiagram, Användningsfallsdiagram, Sekvensdiagram, Tillståndsdiagram, och Aktivitetsdiagram)
- Designmönster (Singelton, Abstract Factory, Factory, Composite, Decorator, Facade, Command, Iterator, Template Method, Strategy)
- Tillämpningar på hur man använder UML för att modellera objektorienterade system
- Tillämpningar på kod i Java till UML-modeller

Behörighet

Datateknik GR (A), Objektbaserad programmering i C++, 6 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen kan genomföras som campuskurs eller som webbaserad distanskurs utan samlingar. Olika genomföranden ställer olika krav på lärare och student. Vid varje kurstillfälle framgår vilken undervisningsform som kommer att tillämpas.

Campuskurs:
Undervisningen består av cirka 16 % föreläsningar och 16 % handledda laborationer. Cirka 68 % av kurstiden är studietid utan lärare som du skall ägna åt inläsning av litteratur, förberedelser för laboration, eget laborerande, redovisning av uppgifter samt förberedelser för seminarier och projekt. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.

Webbaserad distanskurs utan samlingar men med redovisningsseminarium:
Allt kursmaterial presenteras via en webbaserad undervisningsplattform. Handledning ges via den aktuella undervisningsplattformen utifrån den enskilde studentens behov. Detta kan exempelvis ske via e-post eller diskussionsgrupper. För varje student avsätts cirka 2 timmars handledningstid. En obligatorisk redovisning via ett distansverktyg. Tillgång till webbkamera och headset förutsätts.

Examination

1.5 hp, L103: Laborationer på UML
Betyg: Godkänd (P) eller Underkänd (F)

4.5 hp, P103: Projektuppgift med redovisningsseminarium
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A-E är Godkänt, Fx och F är Underkänt.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Denna kurs kan inte ingå i samma examen som kurs med kod DTAB55 eller DT067G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Fox, Christopher
  • Titel: Introduction To Software Engineering Design
  • Förlag: Addison Wesley
  • Kommentar: Det går bra med senare upplaga.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15