Datateknik GR (A), Datorsystem och programmering, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Datateknik GR (A), Datorsystem och programmering, 7,5 hp
Computer Engineering BA (A), Computer Systems and Programming, 7.5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: DT160G
- Ämne huvudområde: Datateknik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Avdelningen för informations- och kommunikationssystem
- Fastställd: 2015-01-09
- Giltig fr.o.m: 2015-01-19
Syfte
Du får grundläggande kunskaper inom det datatekniska området med fokus på styrsystem och automation. Kursen behandlar grundläggande begrepp som datorns arkitektur, datarepresentation, algoritmer, och programkonstruktion.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förklara grundläggande begrepp inom datateknik,
- beskriva datorns arkitektur och arbetssätt,
- beskriva hur information representeras digitalt,
- använda de grundläggande algoritmkonstruktionerna,
- programmera ett enklare styrsystem,
- genomföra ett kortare projekt och rapportera resultat enligt givna instruktioner.
Innehåll
Abstraktionsnivåer och lager.
Datarepresentation och talomvandling.
Datorns arkitektur och bootprocess.
Operativsystem och exekvering av program/processer.
Hantering av filer och olika filtyper.
Viktiga algoritmkonstruktioner (sekvens, val, iteration).
Logisk algebra.
Utvecklingsmiljöer.
Problemlösning och programvaruutveckling.
Programmeringsparadigmer och olika typer av programspråk.
Programmering för Arduino (variabler, datatyper, arrayer, aritmetik och styrsatser).
Behörighet
Grundläggande behörighet + Matematik B. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Allt kursmaterial, föreläsningar, och laborationer presenteras via en webbaserad undervisningsplattform.
Kursen börjar med en obligatorisk aktivitet.
Examination
0.0 hp, W101: Webbaserad inlämningsuppgift
Betyg: Godkänd eller Underkänd
3.0 hp, L101: Laborationer
Betyg: Godkänd eller Underkänd
1.5 hp, W201: Webbaserad examination teori
Betyg: Godkänd eller Underkänd
3.0 hp, P101: Projekt med skriftlig rapport
Betyg: A, B, C, D, E, Fx eller F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Slutbetyget bestäms av betyget på projektet.
Övergångsbestämmelser
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Den som inte senast kursvecka tre genomfört moment W101, kommer att förlora sin plats. Lärosätet registrerar ett ”tidigt avbrott”.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: J. Glenn Brookshear, Dennis Brylow
- Titel: Computer Science - An Overview
- Upplaga: 12, Global edition
- Förlag: Pearson
- Kommentar: Det går bra med tidigare upplagor, från och med upplaga 8.