Engelska GR (A), Engelska II för grundlärare åk 4-6, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Engelska GR (A), Engelska II för grundlärare åk 4-6, 15 hp
English (BA), English II for Primary School Teachers, 4-6, 15 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: EN016G
- Ämne huvudområde: Engelska
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora
- Fastställd: 2012-06-07
- Senast ändrad: 2014-11-19
- Giltig fr.o.m: 2015-01-10
Syfte
Kursen syftar till att vidareutveckla den studerandes förmåga att använda engelska muntligt och skriftligt samt inhämta kunskaper om och utföra kritiska analyser av de engelskspråkiga ländernas kultur. Den studerande ska också utveckla ett kritiskt förhållningssätt till kulturella represenationer genom utförandet av ett fältstudium. Studenten ska även förvärva grundläggande ämnesdidaktisk kunskap och lära sig att betygsätta och utvärdera andras arbete.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:
- förstå och producera ändamålsenlig talad och skriven engelska på olika stilnivåer
- samarbeta med andra studenter för att utveckla, förbättra och kritiskt förhålla sig
till egen och andra studenters muntliga och skriftliga språkfärdighet i engelska
- visa kunskap om och förståelse av engelsk grammatik som ett språksystem
samt använda denna kunskap för att utveckla sitt eget engelska språkbruk
både muntligt och skriftligt
- söka, finna och välja information och använda språkverktyg
- förstå och diskutera inhämtad kunskap om olika engelskspråkiga kulturer,
samt använda denna kunskap för att utföra ett fältstudium med relevans för
yrkesrollen
- självständigt genomföra ett språkligt eller kulturvetenskapligt skriftligt
ämnesdidaktiskt projekt som kännetecknas av kritiskt tänkande
- bidra konstruktivt till studierna, individuellt och i grupp, samt planera sin
studietid på kort och lång sikt
- visa förmåga att genomgående inom utbildningen använda informations-
och kommunikationsteknik
- visa en utvecklad förmåga att analysera sin egen inlärning och språkliga
förmåga samt därigenom öka sin lyhördhet för andras engelsklärande
- applicera och pröva vunna insikter och fördjupade kunskaper i
undervisningssituationen
- redogöra för ett didaktiskt perspektiv på ämnet engelska
- tillämpa ämnesdidaktiska resonemang och metoder för bedömning och
betygsättning med utgångspunkt i skolans styrdokument
- demonstrera fördjupade ämnesdidaktiska färdigheter och undervisning i
engelska, det vill säga förmågan att planera, leda, genomföra och utvärdera
undervisning i engelska
- ha insikten och förmågan att leda i sin ämnesundervisning och yrkesutövning
i övrigt
Innehåll
Kursen omfattar tre delmoment:
1. Språkfärdighet, 5 hp (Language Proficiency, 5 credits)
2. Kulturstudier, 5 hp (Cultural Studies, 5 credits)
3. Projekt, 5 hp (Project, 5 credits)
Behörighet
Grundläggande behörighet samt OB 6b: En B, Ma B, Nk A och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudker är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
Studentens förmåga att nå kursens mål prövas individuellt. Kunskaps-, insikts- och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas genom att den enskilda studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
1. Språkfärdighet, 5 hp (Language Proficiency, 5 credits)
Kunskapsredovisning sker dels i form av varierande muntliga övningar, dels i form av muntliga redovisningar med presentationsteknik.
2. Kulturstudier, 5 hp (Cultural Studies, 5 credits)
Kunskapsredovisning sker dels i form av muntlig och skriftlig produktion,
som bedöms under kursens gång, dels i form av diskussioner, analyser, en fältstudie och en avslutande uppsats med ämnesdidaktiskt innehåll.
3. Projekt, 5 hp (Project, 5 credits)
Kunskapsredovisning sker dels i form av uppsatsskrivande, dels i form av uppsatsopponering och bedömning av andras arbete.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen ska grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (Högskoleförordningen kap 6, § 22). Ansökan om att få en ny examinator utsedd ska vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 2 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Aktuellt material tillhandahålls av avdelningen
- Författare/red: Cameron, Lynn
- Titel: Teaching Languages to Young Learners
- Upplaga: 2001
Moment 2
- Författare/red: Council of Europe
- Titel: Autobiography of Intercultural Encounters. Context, concepts and theories.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: 2009
- Webbadress: http://epubs.surrey.ac.uk/712099/
- Författare/red: Giroux, Henry and Pollock, Grace
- Titel: How Disney Magic and the Corporate Media Shape Youth Identity in the Digital Age.
- Upplaga: 2010
- Webbadress: http:www.truth-out.org/how-disney-magic-and-corporate-media-shape-youth-identity-digital-age62008
- Författare/red: Lundahl Bo
- Titel: Texts, Topics and Tasks
- Upplaga: 2014
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 268
Referenslitteratur
- Titel: Kursplanen för Grundlärare åk 4-6
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/engelska
- Författare/red: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/laroplan
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i engelska
- Upplaga: Senaste upplagan
- Webbadress: http://www.skolverket.se/om-skolverket/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2557