Engelska GR (A), Engelska för förskoleklass och åk 1-3, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Engelska GR (A), Engelska för förskoleklass och åk 1-3, 15 hp
English (BA), English for Primary School and Preschool, F-3, 15 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: EN018G
- Ämne huvudområde: Engelska
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för Humaniora
- Fastställd: 2011-10-28
- Senast ändrad: 2012-09-24
- Giltig fr.o.m: 2013-01-07
Syfte
Den studerande ska utveckla sin förmåga att använda engelska muntligt och skriftligt samt förstå, tolka och diskutera engelskspråkiga kulturuttryck och litteratur från ett barn- och könsperspektiv. Den studerande ska också inhämta och använda ämnesdidaktisk kunskap och lära sig att betygsätta och utvärdera andras arbete.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande:
- förstå och kunna producera ändamålsenligt talad och skriven engelska på olika
stilnivåer
- kunna samarbeta med andra studenter för att utveckla, förbättra och kritiskt
förhålla sig till sin egen och andra studenters muntliga och skriftliga språkfärdighet
i engelska
- visa kunskap om och förståelse av engelsk grammatik som ett språksystem samt
använda denna kunskap för att utveckla sitt språk både muntligt och skriftligt
- redovisa kunskap om och förståelse av enskilda engelskspråkiga barnlitterära
verk samt visa förmåga att med relevanta begrepp läsa, förstå, tolka samt
diskutera dessa verk
- visa förmåga till kritiskt och mångsidigt tänkande i relation till engelskspråkig
barnlitteratur från olika kulturer
- förstå och kunna förmedla värdegrundsbaserade budskap genom barnlitteratur,
folkberättelser, sång och så vidare - särskilt från ett könsperspektiv
- kunna analysera sin egen inlärning och språkliga förmåga samt därigenom
ha ökat sin lyhördhet för andra engelsklärande
- kunna applicera och pröva vunna insikter från internationell didaktisk forskning i
ämnesområdet i undervisningssituationer
- kunna använda och tillämpa vunna insikter och ökad didaktisk kunskap i
kreativa och innovativa diskussioner om undervisning och undervisningssituationer
- kunna redogöra för ett mångsidigt didaktiskt perspektiv på ämnet engelska
- kunna tillämpa ämnesdidaktiska resonemang och metoder för bedömning och
betygsättning med utgångspunkt i skolans styrdokument
- kunna demonstrera ämnesdidaktiska färdigheter i att framföra
värdegrundsbaserade arbeten och kunna diskutera och förstå likheterna och
skillnaderna mellan teoribaserad kunskap och att omsätta teori i praktik.
Innehåll
Kursen omfattar två delmoment:
1. Engelsk grammatik och ämnesdidaktik, 6 hp
2. Engelskspråkiga länders barnlitteratur och språkfärdighet, 9 hp
Behörighet
Grundläggande behörighet samt OB 6b: En B, Ma B, Nk A och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps-, insikts- och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dess provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det (högskoleförordningen). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator.
Att delta i prov i betygshöjande syfte, s k plussning, är inte tillåtet vid Mittuniversitetet.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Curriculum for the compulsory school, preschool class and the leisure-time centre 2011
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2687
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
- Författare/red: Lundberg, Gun
- Titel: De första årens engelska
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Kommentar: 141 sidor
Moment 1
- Författare/red: Estling Vannestål, Maria
- Titel: University Grammar of Endlish with a Swedish Perspective
- Upplaga: 2007, 1a upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 540 sidor
- Författare/red: Harmer, jeremy
- Titel: How to Teach English
- Upplaga: 1997
- Förlag: Longman
- Författare/red: Lightbown, Patsy M & Nina Spada
- Titel: How Languages Are Learned (Oxford Handbook for Language Teachers)
- Ort: Oxford
- Upplaga: 2006, 3rd edition
- Förlag: Oxford UP
- Författare/red: Tornberg, Ulrika
- Titel: Språkdidaktik
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2009
- Förlag: Gleerups
Moment 2
- Författare/red: Arbetsmaterial tillhandahålls av institutionien. Materialet består av barnböcker, sång, lyrik, fabler med tematiskt innehåll: färger, matematik, alfabetet, säsonger, former och så vidare. Den studerandes förmåga att identifiera och förmedla värdegrundsaspekter i relation
- Titel: till ett kultur- och könsperspektiv ska vara i fokus.