Företagsekonomi AV, Kvalitativa metoder, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Företagsekonomi AV, Kvalitativa metoder, 7,5 hp
Business Administration Ma, Qualitative methods, 7,5 Higher Education Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: FÖ022A
- Ämne huvudområde: Företagsekonomi
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
- Fastställd: 2010-01-05
- Giltig fr.o.m: 2010-01-01
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten kunskaper i kvalitativ metod för att efter avklarad kurs kunna tillämpa detta metodkunnande i utrednings- och forskningsarbete. Vidare syftar kursen till att studenten skall få vana att kritiskt granska den egna forskningen och andra forskares arbete.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- redogöra för den kvalitativa metodens utgångspunkter i förhållande till den
kvantitativa metoden.
- identifiera och diskutera styrkor och svagheter vad avser den kvalitativa metoden
- utveckla en kvalitativ forskningsdesign för ett eget forskningsproblem.
Innehåll
Kursen behandlar den kvalitativa forskningsprocessen med betoning på sambandet mellan problemställning och metodval. Olika datainsamlings- och analysfrågor beskrivs och diskuteras med betoning på deras användning på företagsekonomiska problem, liksom problemet med trovärdighet i kvalitativ forskning. Dessutom ingår en kritisk jämförelse av hur den kvalitativa metoden tillämpats i tidigare studier.
Behörighet
Kandidatexamen med 90 hp i huvudområdet företagsekonomi eller motsvarande studier.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt handledning. Undervisningsspråket är engelska.
Examination
Examination sker genom skriftlig tentamen och obligatoriska inlämningsuppgifter som seminariebehandlas.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen ingår i Magisterprogrammen Redovisning och revision, 60 hp samt Marknadsföring och Management, 60 hp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Bryman, A. & Bell, E.
- Titel: Business Research Methods
- Upplaga: 2007, or latest edition
- Förlag: Oxford University Press
- Kommentar: (Edition in Swedish: Bryman, A. & Bell, E., Företagsekonomiska forskningsmetoder. Liber, 2003, eller senaste upplagan. ISBN 9147075104)
- Författare/red: Strauss, A.L. & Corbin, J.
- Titel: Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory
- Upplaga: 1998, or latest edition
- Förlag: Sage Publications
- Författare/red: Yin, R.K.
- Titel: Case Study Research: Design and Methods
- Upplaga: 2008, or latest edition
- Förlag: Sage Publications
- Kommentar: (Edition in Swedish: Yin, R.K. Fallstudier: design och genomförande. Liber, 2007, eller senaste upplagan. ISBN 9789147086436)
Referenslitteratur
- Författare/red: Denzin, N.K & Lincoln, Y.S. (eds.)
- Titel: The Sage Handbook for Qualitative Research
- Upplaga: 2006, or latest edition
- Förlag: Sage Publications
- Författare/red: Miles, M.B. & Huberman, A.M.
- Titel: Qualitative Data Analysis. An Expanded Sourcebook
- Upplaga: 1994, or latest edition
- Förlag: Sage Publications
- Författare/red: Silverman, D.
- Titel: Interpreting Qualitative Data. Methods for Analysing Talk, Text and Interaction
- Upplaga: 2006, or latest edition
- Förlag: Sage Publications
Artiklar enligt senare anvisningar utifrån såväl kursens huvud- som temaområden./Selected papers (to be downloaded from the data bases of the University liberary)
Kolla om litteraturen finns på biblioteket