Företagsekonomi AV, Kvantitativa metoder, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Företagsekonomi AV, Kvantitativa metoder, 7,5 hp
Business Administration Ma, Quantitative methods, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: FÖ025A
- Ämne huvudområde: Företagsekonomi
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 20%, Naturvetenskap 80%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
- Fastställd: 2009-12-10
- Senast ändrad: 2010-10-06
- Giltig fr.o.m: 2011-01-10
Syfte
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper i att bedriva kvantitativt inriktade forskningsprojekt, exempelvis surveyundersökningar.
Lärandemål
Målet för kursen är att utveckla deltagarnas förmåga att självständigt formulera och utreda kvantitativt inriktade företagsekonomiska forskningsproblem. Detta innebär:
- Att självständigt kunna formulera ett kvantitativt inriktat forskningsproblem
- Att kunna designa en undersökning – inkluderande urval, datainsamling och analysmetoder – som är lämplig för att studera ett sådant forskningsproblem.
- Att kunna förstå och tillämpa de vanligaste kvantitativa analysmetoderna som är i bruk, vid såväl deskriptiva som kausala analyser.
Innehåll
Kursen beskriver hela den kvantitativa forskningsprocessen från studiedesign – via insamling och hantering av data – till dataanalys. Deltagarna lär sig att välja lämplig forskningsmetod utifrån det vetenskapliga problem man ställts inför. Viktiga moment vid metodval och studiedesign är urval av undersökningsenheter, val av datainsamlingsmetod, utformande av mätinstrument (exempelvis enkät) samt val av statistiska analysmetoder. Deltagarna ges både teoretisk och praktisk skolning inom alla dessa avgörande undersökningssteg. En variation av skilda statistiska analystekniker lärs ut, med tyngdpunkten lagd på olika bivariata och multivariata sambandsanalyser, som korrelationsanalys och multipel regressionsanalys.
Behörighet
Kandidatexamen med 90 hp i huvudområdet företagsekonomi eller motsvarande studier samt Statistik grundkurs, 15 hp, el. motsvarande kurs.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och datalaborationer, såväl som handledning. Undervisningsspråk kan vara engelska. Viss undervisning kan vara obligatorisk.
Examination
Examinationen sker genom tentamen och/eller inlämningsuppgifter.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen ingår i Magisterprogrammen Redovisning och revision 60 hp, och Marknadsföring och Management, 60 hp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Fowler, Floyd J
- Titel: Survey Research Methods
- Upplaga: Senste upplagan
- Förlag: Sage Publications Ltd
- Författare/red: Hair, Joseph. F.Jr; Black, William C.; Babin, Barry J.; Anderson, Ralph E.
- Titel: Multivariate Data Analysis - A global perspective
- Ort: New Jersey
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Pearson Education
Referenslitteratur
- Titel: SPSS användarmanual, senaste version
- Upplaga: Senaste upplagan
Artiklar och kompendier kan tillkomma./Articles and kompendium can be added.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket