Företagsekonomi GR (C), Internationell Marknadsföring och Ledarskap - Ett Skandinaviskt perspektiv, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Företagsekonomi GR (C), Internationell Marknadsföring och Ledarskap - Ett Skandinaviskt perspektiv, 15 hp
Business Administration Ba (C), International Marketing and Management - A Scandinavian Perspective, 15 ECTS
Allmänna data om kursen
- Kurskod: FÖ051G
- Ämne huvudområde: Företagsekonomi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
- Fastställd: 2008-06-09
- Giltig fr.o.m: 2008-08-15
Syfte
Skandinaviskt ledarskap och organisatorisk förändring, 7,5 hp:
Kursens syfte är att stimulera till ett reflexivt och kritiskt förhållningssätt till teorier inom områdena organisationskultur och organisatorisk förändring, särskilt när det gäller kopplingen mellan organisationskultur och faktorer som ledarskap, prestationsförmåga och förändring.
Internationell relationsmarknadsföring, 7,5 hp:
Kursens syfte är att ge deltagarna fördjupade kunskaper om den internationella marknadsföringens villkor och förutsättningar, med särskild tonvikt vid kulturkompetens och personliga relationers betydelse.
Lärandemål
Skandinaviskt ledarskap och organisatorisk förändring, 7,5 hp:
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- Definiera och förklara centrala begrepp inom organisationskultur och organisatorisk förändring,
- Självständigt diskutera och kritiskt värdera organisationer som system i en flerdimensionell omgivning och förstå orsaker till organisatorisk förändring,
- Analysera, urskilja och formulera företagsekonomiska problem och självständigt samla in och behandla material utifrån formulerade frågeställningar avseende organisationskultur och organisatorisk förändring,
- Självständigt avgränsa, utforma och utföra en skriftlig uppgift med relevans för teori och problemställning och tillämpning av företagsekonomisk metod,
- Självständigt genomföra en opposition, aktivt och självständigt bidra i seminariediskussioner samt presentera artiklar och eget arbete.
Internationell relationsmarknadsföring, 7,5 hp:
Studenter ska efter fullföljd kurs ha fått fördjupade kunskaper om marknadsföring och tvärkulturella relationer på internationella marknader. Insikt ska ha erhållits om de speciella krav som ställs vid internationella affärsförhandlingar och vid den anpassning av marknadsföringen som är nödvändig för att företag ska kunna sälja sina produkter på utländska marknader. Studenterna ska även ha förstått vikten av att utveckla och vidmakthålla goda relationer till utländska representanter och kunder. En god analytisk förmåga och teoretisk mognad rörande ämnesområdet ska ha uppnåtts under kursen, liksom förmågan att kunna applicera dessa teoretiska kunskaper på olika praktiska situationer. Studenternas vetenskapliga kunskaper ska, genom att skriva kurspapper och delta vid seminarier, ha lyfts till en nivå som innebär att deltagarna efter fullföljd kurs normalt sett ska vara redo att därefter klara av att skriva en kandidatuppsats i ämnet.
Innehåll
Kursen innehåller två delkurser:
Skandinaviskt ledarskap och organisatorisk förändring, 7,5 hp:
Kursen utgår från begreppet organisationskultur och behandlar olika teman med anknytning till organisationskultur.
- Organisationskultur som metafor och metaforer för organisationskultur
- Organisationskultur och ledarskap
- Organisationskultur och skandinaviskt ledarskap
- Organisationskultur och prestationsförmåga
- Organisationskultur och förändring
Internationell relationsmarknadsföring, 7,5 hp:
Kursen ger kunskaper om:
- företags internationaliseringsprocess och etablering på utländska marknader
- kulturella skillnader och problem vid internationell marknadsföring
- personliga relationers avgörande betydelse vid internationella affärer
- internationella affärsförhandlingar
- företagande på Europamarknaden.
Behörighet
Minst 120 hp inklusive Företagsekonomi GR (A) 30 hp och Företagsekonomi GR (B) minst 22,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Skandinaviskt ledarskap och organisatorisk förändring, 7,5 hp:
Kursens olika teman behandlas i föreläsningar, litteraturseminarier och olika former av övningar. När det lämpar sig anlitas gästföreläsare. Viss undervisning kan vara obligatorisk. Kursen kan komma att ges på engelska.
Internationell relationsmarknadsföring, 7,5 hp:
Kursen bygger på ett aktivt engagemang från kursdeltagarnas sida. Föreläsningar kommer att varvas med seminarier. En större PM-uppgift kommer att löpa genom kursen, där studenterna ges möjlighet att söka litteratur och börja skriva på sitt teoriavsnitt till den kommande kandidatuppsatsen. Kursen ger möjligheter till fördjupningsstudier inom något av ovanstående områden, i form av självständig PM-uppgift. Kursen kan komma att ges på engelska.
Examination
Skandinaviskt ledarskap och organisatorisk förändring, 7,5 hp:
Examinationen sker genom individuella och gruppvisa fördjupningsuppgifter och seminarier.
Internationell relationsmarknadsföring, 7,5 hp:
Examinationen bygger på studenternas muntliga och skriftliga prestationer vid seminariedeltagande och PM-författande. Mindre litteraturtentamen kan även förekomma.
Betygskriterier se Ämnesspecifika betygskriterier www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Alvesson, M
- Titel: Understanding Organizational Culture
- Upplaga: 2002
- Förlag: Sage
- Kommentar: 214
- Författare/red: Schramm-Nielsen, J., Lawrence, P & Sivesind, K.H.
- Titel: Management in Scandinavia: Culture, Context, and Change
- Ort: Cheltenham
- Upplaga: 2004
- Förlag: Edward Elgar
- Kommentar: 204
- Författare/red: Senior, B., Fleming, J.
- Titel: Organizational change, 3 ed
- Ort: London
- Upplaga: 2006
- Förlag: Prentice Hall
Moment 2
- Författare/red: Hofstedt, G.
- Titel: Cultures and Organizations. Intercultural cooperation and its importance for survival . Software of the mind
- Ort: London
- Upplaga: 1994
- Förlag: Harper Collins Publishers
- Författare/red: Hollensen, S.
- Titel: Global Marketing. A decision-oriented approach
- Ort: Essex, U.K
- Upplaga: 2004
- Förlag: Pearson Edu. Lim.
- Författare/red: Payne, A
- Titel: Relationship marketing for competitive advantage: winning and keeping customers.
- Ort: Oxford
- Upplaga: 1998
- Förlag: Butterworth-Heinemann
Referenslitteratur
Moment 1
- Författare/red: Johansson Robinowitz, C. & Werner Carr, L
- Titel: Modern-day Vikings: A Practical Guide to Interacting with the Swedes
- Ort: Yarmounth, Me.
- Upplaga: 2001
- Förlag: Intercultural Press, cop
- Kommentar: 199