Företagsekonomi, Företagsekonomi som forskningsfält, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Företagsekonomi, Företagsekonomi som forskningsfält, 7,5 hp
Business Administration, Business Administration as a Research Field, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖA007F
  • Forskarutbildningsämne: Företagsekonomi
  • Nivå: Forskarnivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
  • Fastställd: 2019-08-20
  • Giltig fr.o.m: 2019-05-13

Syfte

Kursens syfte är att ge forskarstuderande en generell överblick över företagsekonomisk forskning och dess delområden men även fördjupad kunskap om aktuell forskning inom olika delområden.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna:
• Redogöra för i) utvecklingen av företagsekonomi och dess delområden som forskningsfält under de senaste decennierna, ii) aktuella trender och problemområden inom företagsekonomisk forskning, iii) artiklar och böcker inom företagsekonomi som har kommit att betraktas som klassiker på grund av deras påverkan på fältet
• Kritiskt diskutera och utvärdera samhällsnyttan/relevansen av företagsekonomisk forskning inom olika delområden
• Inom ett av studenten valt delområde redogöra för (i en individuell uppgift) dels fördjupad kunskap och förståelse för klassiker (böcker och artiklar), dels aktuell forskning samt delområdenas relation till varandra och till deltagarnas egna forskningsprojekt.

Innehåll

Vid Mittuniversitetet omfattar det företagsekonomiska ämnet som forskningsfält följande fem delområden:
1. Entreprenörskap,
2. Finansiering
3. Marknadsföring
4. Organisation och ledarskap
5. Redovisning och revision.
Utifrån kursens syfte kommer kursen att ge deltagarna insikt i de nyckelteorier och problemområden som finns inom dessa delområden. Kursen är indelad i två delar. Den första och huvudsakliga delen är en seminarieserie som leds av lärare som är specialiserade på de olika företagsekonomiska delområdena. Under kursens andra del författar deltagarna egna kursuppsatser som diskuteras och examineras vid ett seminarium.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs att den studerande är antagen till utbildning på forskarnivå, samt kan tillgodoräkna sig kursen i sin forskarutbildning.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Inom ramen för kursens första del kommer varje lärare att ha valt ut 6-9 artiklar som innehåller nyckelteorier och problemområden inom respektive delområde (se separat litteraturlista). Artiklarna har valts utifrån att de representerar nyckelteorier eller visar aktuell forskningsproblematik inom respektive delområde. De utvalda artiklarna för respektive delområde diskuteras under de lärarledda seminarierna. Inför den andra delen av kursen har deltagarna skrivit ett utkast till egna kursuppsatser där de diskuterar ett valt delområde i förhållande till sina respektive forskningsområden. Utkastet diskuteras vid ett lärarlett seminarium där varje student även opponerar på en annan kursdeltagares utkast. Undervisningen genomförs som en campuskurs vid Mittuniversitetet med obligatorisk närvaro vid seminarierna.

Examination

Kursen examineras genom en individuell uppsats i slutet av kursen. Uppsatsen omfattning är maximerad till 3500 ord. Syftet med uppsatsen är att visa fördjupad kunskap och förståelse för företagsekonomi som forskningsfält. Vidare ska uppsatsen innehålla en redovisning av relationen mellan forskningsfältets utveckling och den aktuella forskningen inom ett valt delområde. Redovisningen ska även på ett explicit sätt diskuteras i förhållande till deltagarnas egna forskningsprojekt och forskningsproblem.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare: Austin, J., Stevenson, H. & Wei-Skillern, J.
  • Artikeltitel: Social and commercial entrepreneurship: Same, different, or both?
  • Tidskrift: 2006/30(1), 1–22.
  • År/Volym/nr/sidor: Entrepreneurship Theory and Practice
  • Författare: Baumol, W.J.
  • Artikeltitel: Entrepreneurship: Productive, unproductive and destructive
  • Tidskrift: 1990/98(5), 893–921.
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Political Economy
  • Författare: Gartner, W.B
  • Artikeltitel: Who is the entrepreneur? Is the wrong question
  • Tidskrift: 1998/12,11-32
  • År/Volym/nr/sidor: American Journal of Small Business
  • Författare: Johannisson, B. & Mønstedt, M.
  • Artikeltitel: Contexualizing entrepreneurial networking
  • Tidskrift: 1997/27(3), 109-136
  • År/Volym/nr/sidor: International Studies of Management & Organization
  • Författare: Sarasvathy, S.
  • Artikeltitel: Causation and effectuation: Toward a theoretical shift from economic inevitability to entrepreneurial contingency
  • Tidskrift: 2001/26(2), 243-263
  • År/Volym/nr/sidor: Academy of Management Review
  • Författare: Shane, S.A. & Venkataraman, S.
  • Artikeltitel: The promise of entrepreneurship as a field of research
  • Tidskrift: 2000/25(1), 217-226
  • År/Volym/nr/sidor: Academy of Management Review
  • Författare: Shepherd, D.A.
  • Artikeltitel: Party on! A call for entrepreneurship research that is more interactive, activity based, cognitively hot, compassionate, and prosocial
  • Tidskrift: 2015/30, 489-507
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Business Venturing
  • Författare/red: von Friedrichs, Y. & Lundström, A in In Andersen, L.L., Gawell, M. & Spear, R. (eds.), “Social entrepreneurship and social enterprises – Nordic perspectives
  • Titel: Social entrepreneurship as collaborative processes in rural Sweden
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Routledge
  • Kommentar: pp 158-177
  • Författare: Yousafazai, S., Fayolle, A., Saeed, S., Henry, C. & Lindgreen, A.
  • Artikeltitel: The contextual embeddedness of women’s entrepreneurship: Towards a more informed research agenda
  • Tidskrift: 2019/31, (3-4), 167-177
  • År/Volym/nr/sidor: Entrepreneurship & Regional development
Moment 2
  • Författare: Ang, J.S.
  • Artikeltitel: On the theory of finance for privately held firms
  • Tidskrift: 1992/1(3), 185-203
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Small Business Finance
  • Författare: Berger, A.N. & Udell, G.F.
  • Artikeltitel: The economics of small business finance: The roles of private equity and debt markets in the financial growth cycle
  • Tidskrift: 1998/22(6-8), 613-673
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Banking & Finance
  • Författare: Fama, E.F. & French, K.R.
  • Artikeltitel: Testing trade-off and pecking order predictions about dividends and debt
  • Tidskrift: 2002/15(1), 1-33
  • År/Volym/nr/sidor: Review of Financial Studies
  • Författare: Healy, P.M. & Palepu, K.G.
  • Artikeltitel: Information asymmetry, corporate disclosure, and the capital markets: A review of the empirical disclosure literature
  • Tidskrift: 2001/31(1-3), 405-440
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Accounting and Economics
  • Författare: Myers, S.C.
  • Artikeltitel: The capital structure puzzle
  • Tidskrift: 1984/39(3), 575-592
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Finance
  • Författare: Myers, S.C. & Majluf, N.S.
  • Artikeltitel: Corporate financing and investment decisions when firms have information that investors do not have
  • Tidskrift: 1984/13 (2), 187-221
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Financial Economics
  • Författare: Yazdanfar, D., Öhman, P.
  • Artikeltitel: Growth and job creation at the firm level, empirical evidence from Sweden
  • Tidskrift: 2018/Vol. 41 No: 3, pp.345-358
  • År/Volym/nr/sidor: Management Research Review
Moment 3
  • Författare: Alderson, W. & Cox, R.
  • Artikeltitel: Towards a theory of marketing
  • Tidskrift: 1948/13, 137-152
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Marketing
  • Författare: Bagozzi, R.P.
  • Artikeltitel: Marketing as exchange
  • Tidskrift: 1975/39(4), 32-39
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Marketing
  • Författare: Berger, J. & Milkman, K.L
  • Artikeltitel: What makes online content viral?
  • Tidskrift: 2012/49(2), 192-205
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Marketing Research
  • Författare: Cadogan, J.W.
  • Artikeltitel: International marketing, strategic orientations and business success: Reflections on the path ahead
  • Tidskrift: 2012/29(4), 340-348
  • År/Volym/nr/sidor: International Marketing Review
  • Författare: Coreynen, W., Matthyssens, P. & Van Bockhaven, W
  • Artikeltitel: Boosting servitization through digitization: Pathways and dynamic resource configurations for manufacturers
  • Tidskrift: 2017/60, 42-53
  • År/Volym/nr/sidor: Industrial Marketing Management
  • Författare: Cova, B. & Dalli, D.
  • Artikeltitel: Working consumers: The next step in marketing theory
  • Tidskrift: 2009/9(3), 315-339
  • År/Volym/nr/sidor: Marketing Theory
  • Författare: Erevelles, S., Fukawa, N. & Swayne, L.
  • Artikeltitel: Big data consumer analytics and the transformation of marketing
  • Tidskrift: 2016/69 (2), 897-904
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Business Research
  • Författare: Grönroos, C.
  • Artikeltitel: From marketing mix to relationship marketing: Towards a paradigm shift in marketing
  • Tidskrift: 1994/32(2), 4-20
  • År/Volym/nr/sidor: Management Decision
  • Författare: Vargo, S.L. & Lusch, R.F.
  • Artikeltitel: Service-dominant logic 2025
  • Tidskrift: 2017/34(1), 46-67
  • År/Volym/nr/sidor: International Journal of Research in Marketing
Moment 4
  • Författare: Acker, J.
  • Artikeltitel: Inequality regimes gender, class, and race in organizations
  • Tidskrift: 2006/20(4), 441-464
  • År/Volym/nr/sidor: Gender & Society
  • Författare: Barker, J.R.
  • Artikeltitel: Tightening the iron cage: Concertive control in self-managing teams
  • Tidskrift: 1993/38(3), 408-437
  • År/Volym/nr/sidor: Administrative Science Quarterly
  • Författare: Barker, R.A.
  • Artikeltitel: The nature of leadership
  • Tidskrift: 2001/54(4), 469-494
  • År/Volym/nr/sidor: Human Relations
  • Författare: Bolden, R.
  • Artikeltitel: Distributed leadership in organizations: A review of theory and research
  • Tidskrift: 2011/Vol. 13 (3), 251-269
  • År/Volym/nr/sidor: International Journal of Management Reviews
  • Författare: Coase, R. H
  • Artikeltitel: The nature of the firm
  • Tidskrift: 1937/4 (16), 386-405
  • År/Volym/nr/sidor: Economica
  • Författare: Meyer, J. W. & Rowan, B.
  • Artikeltitel: Institutionalized organizations: Formal structure as myth and ceremony
  • Tidskrift: 1977/38(2), 340-363
  • År/Volym/nr/sidor: American Journal of Sociology
  • Författare: Prasad, A., Prasad, P. & Mir, R.
  • Artikeltitel: One mirror in another’: Managing diversity and the discourse of fashion
  • Tidskrift: 2011/64(5), 703-724
  • År/Volym/nr/sidor: Human Relations
  • Författare: Rennemo, Ø. & Vaag, J.R
  • Artikeltitel: Collective leadership learning (CLL) – Leaders reflections on learning during higher-level, experience-based leadership education
  • Tidskrift: 2018
  • År/Volym/nr/sidor: Scandinavian Psychologis
  • Webbadress: Scandinavian Psychologist, doi.org/10.15714/scandpsychol.5.e13.
  • Författare: Rennstam, J.
  • Artikeltitel: Object-control – a study of technologically dense knowledge work
  • Tidskrift: 2012/33(8), 1071-1090
  • År/Volym/nr/sidor: Organization Studies
  • Författare: Weick, K.E., Sutcliffe, K.M. & Obstfeld, D.
  • Artikeltitel: Organizing and the process of sensemaking
  • Tidskrift: 2005/16(4), 409-421
  • År/Volym/nr/sidor: Organization Science
Moment 5
  • Författare: Akerlof G.A.
  • Artikeltitel: The market for lemons
  • Tidskrift: 1970/84(3), 488-500
  • År/Volym/nr/sidor: Quaterly Journal of Economics
  • Författare: Berry, A.J., Coad A.F. Harris , E.P., Otley, D.T. & Stringer C.
  • Artikeltitel: Emerging themes in management control: A review of recent literature
  • Tidskrift: 2009/41(1), 2-20
  • År/Volym/nr/sidor: The British Accounting Review
  • Författare: Hines, R.
  • Artikeltitel: Financial accounting: In communicating reality we construct reality
  • Tidskrift: 1988/13(3), 251-262
  • År/Volym/nr/sidor: Accounting, Organizations and Society
  • Författare: Martinez-Ferrero, J., Banerjee, S. & Garcia-Sanchez, I.
  • Artikeltitel: Corporate social responsibility as a strategic shield against costs of earnings management practices
  • Tidskrift: 2016/133(2), 305-324
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Business Ethics
  • Författare: Mellemvik, F., Monsen, N. & Olsen, O.
  • Artikeltitel: Functions of Accounting – a discussion
  • Tidskrift: 1988/4(3-4), 101-119
  • År/Volym/nr/sidor: Scandinavian Journal of Management
  • Författare: Watts, R.L. & Zimmerman, J.L
  • Artikeltitel: Positive accounting theory: A ten year perspective
  • Tidskrift: 1990/65(1), 131-156
  • År/Volym/nr/sidor: The Accounting review
  • Författare: Öhman, P. & Wallerstedt, E.
  • Artikeltitel: Audit regulation and the development of the auditing profession: The case of Sweden
  • Tidskrift: 2012/17(2), 241-257
  • År/Volym/nr/sidor: Accounting History

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15