Företagsekonomi A, Affärsrelationer i bank-, finans- och försäkringsföretag, Uppdragsutbildning, 10 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Företagsekonomi A, Affärsrelationer i bank-, finans- och försäkringsföretag, Uppdragsutbildning, 10 poäng
Business Administration A, Business Relations in Banking, Finance and Insurance Industries, Contract Education

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖAU18
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2007-01-11
  • Giltig fr.o.m: 2005-11-01

Syfte

Kursen avser att ge ökad förmåga i att tillämpa teorier om affärsrelationer i bank-, finans- och försäkringsföretag.

Innehåll

Breddkurs. Kursen ger bred kunskap om akademisk forskning om affärsrelationer då teorier om dessa bygger på mer generell nationalekonomisk, företagsekonomisk och psykologisk teori om mänskligt beteende. De generella teorierna anpassas till det specifika kunskapsområdet genom presentation av vetenskapliga undersökningar om affärsrelationer i bank-, finans- och försäkringsbranscherna. De vetenskapliga undersökningarna presenteras både i form av djupanalys av konkreta fall och i form av mer generella, kvantitativa studier.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Kursen genomförs i form av lektioner, där de teoretiska grunderna samt gjorda studier presenteras, samt i form av grupparbeten och gruppdiskussioner.

Examination

Examinationen sker genom en skriftlig rapport som seminariebehandlas. I denna rapport analyseras arbetet med affärsrelationer i en av kursdeltagaren utvald verksamhet.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen är en så kallad breddkurs som kan tillgodoräknas i kandidatexamen, men inte ersätta annan kurs i företagsekonomi.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Inspire the young to finance a grand old age
  • Upplaga: 2005-10-17
  • Förlag: Financial Times
  • Titel: The EU Round Table of Banks and SMEs
  • Upplaga: Third Report, 2000-06-19
  • Titel: The measure of a great employer
  • Upplaga: 2005-10-26
  • Förlag: Financial Times
  • Författare/red: Bennet, H and Durkin, M
  • Titel: Developing relationship-led cultures - a case study in retail banking
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: International Journal of Retail Banking, 20, 5, pp. 200-211
  • Författare/red: Black, N J., Lockett, A., Ennew, C., Winklhofer, H and McKechnie, S
  • Titel: Modelling consumer choice of distribution channels: an illustration from financial services
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: International Journal of Retail Banking, 20, 4, pp. 161-173
  • Författare/red: Blankenburg Holm, D., Eriksson, K & Johanson, J
  • Titel: Value Creation through Mutual Commitment to Business Network Relationships
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: The Strategic Management Journal, 20, pp. 467-486
  • Författare/red: Brown, J. S and Duguid, P
  • Titel: Knowledge and organization: A social-practice perspective
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Organization Science, 2, pp. 198-213
  • Författare/red: Bushe, V. D., Rose, G. Gilbert, F and Ingram, T
  • Titel: Managing culturally diverse buyer-seller relationships: The role of intercultural disposition and adaptive selling in developing intercultural communication competence
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Journal of the Academy of Marketing Science, 29, 4, pp. 391-404
  • Författare/red: Eriksson, K & Sharma, D.D
  • Titel: Modeling Uncertainty in Bayer Seller Relationships
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Journal of Business Research, 56, pp. 961-970
  • Författare/red: Eriksson, K., red.
  • Titel: Utveckling av kundrelationer inom bank och finansmarknader
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Fournier, S and Mick, D.G
  • Titel: Rediscovering Satisfaction
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Journal of marketing, 63, pp. 5-23
  • Författare/red: Katz, M.L and Shapiro, C
  • Titel: Systems competition and network effects
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: J Econom Perspectives, 8 (2), pp. 93-115
  • Författare/red: North, D.C
  • Titel: Institutions
  • Upplaga: 1991
  • Förlag: J Econom Perspectives, 5 (1), pp. 97-112
  • Författare/red: Slater, S and Narver, J.C
  • Titel: Customer-Led and Market-Oriented: Let´s not Confuse the Two
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Strategic Management Journal, 19, pp. 1001-1006
  • Författare/red: Stabell, C.B and Fjeldstad, O.D
  • Titel: Configuring value for competetive advantage: On chains, shops and networks
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Strategic Management Journal, 19 (5), pp. 413-437

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15