Företagsekonomi A, med inriktning mot personal och ekonomi, 20 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Företagsekonomi A, med inriktning mot personal och ekonomi, 20 poäng
Business Administration and Human Resource Costing

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FEKA67
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Huvudområdet för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2005-09-29
  • Giltig fr.o.m: 2005-09-05

Syfte

Redovisning, 5 poäng
Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper om terminologi och metodik för redovisning, samt delvis om sambandet mellan redovisning och beskattning.

Marknadsföring, 5 poäng
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper i marknadsföringsteori.

Ekonomistyrning, 5 poäng
Kuren syftar till att ge grundläggande kunskaper i företagsekonomiska metoder för beslutsfattande.

Personal och ekonomi, 5 poäng
Personal och organisation samt förekommande problem och beslutsfrågor i personal-
området skall belysas i ett ekonomiskt perspektiv.

Innehåll

Kursen består av föjande delkurser:

Delkurs 1. Redovisning, 5 poäng

Kursen utgör en introduktion till företags ekonomiska informations- och styrsystem. Tyngdpunkten är extern redovisning. Grundläggande redovisningsbegrepp, lagstiftning, rekommendationer, bokföring, bokslutsteknik, upprättande av balans- och resultaträkningar är centrala avsnitt som behandlas både teoretiskt och praktiskt. Översiktligt behandlas grundläggande internredovisning och kopplingen mellan extern och intern redovisning. Även gällande lagstiftning och rekommendationer inom beskattning studeras.

Delkurs 2. Marknadsföring, 5 poäng

Kursen inleds med marknadsföringsfrågor på strategisk nivå för att sedan övergå till marknadsföring på mer taktisk nivå. I samband med denna övergång utkristalliseras två huvudsakliga teoribildningar, en mer transaktionsorienterad med inriktning på konsumenter och en mer relationsorienterad med inriktning på företag. Kursen har sin tonvikt lagd på marknadsföring till konsumenter, även om också marknadsföring mellan företag i affärsnätverk behandlas. Dessutom ingår en introduktion till ämnesområdet service management och de särskilda förutsättningar som gäller vid marknadsföring av tjänster. I kursen ingår även en orientering om gällande marknads- och konkurrensrätt.

Delkurs 3. Ekonomistyrning, 5 poäng

Kursen inleds med begreppsdefinitioner och klassificering av kostnader och intäkter. Teoretiska modeller och praktiska metoder för resultatplanering, produktkalkylering, resultatbudgetering och intern styrning behandlas. Betydelsen av sambandet mellan information, analys, planering och uppföljning betonas.

Delkurs 4. Personal och ekonomi, 5 poäng

Personalarbetets resultatinriktning - Konsekvensbedömning och beräkning av resultateffekter
vid investeringar och åtgärdsprogram i området personal, organisation och arbetsmiljö.

Personalekonomiska kalkyler - Kalkyleringens teori, begrepp och metoder samt dess
tillämpning på förekommande bedömningar i personalområdet.

Personalekonomisk redovisning - Personalresultaträkningen och uppföljningen av personalkostnader för att tydliggöra kostnads-strukturen och styra personalpolitiken.

Personalekonomins tillämpningsområden - Exempel på analys och beräkningar i områdena: rekrytering, utveckling, förändring, avveckling osv.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Kursbeskrivning

Kursen behandlar fyra olika delområden inom ämnet, Redovisning, Marknadsföring, Ekonomistyrning
och Personal och ekonomi.

Redovisning, 5 poäng
Kursdeltagarna skall efter avslutad kurs:
- ha insikt i utformningen av redovisning och beskattning i företag.
- ha skaffat sig kunskap om kontoplaner, bokföring, bokslutspolitik, lagstiftning, principer och
rekommendationer som påverkar redovisningens utformning generellt och i olika företagsformer.
- kunna upprätta årsbokslut och känna till hur årsredovisningar upprättas
- ha erhållit ökad problemlösningsförmåga.

Marknadsföring, 5 poäng
Kursdeltagarna skall efter avslutad kurs:
- ha kunskap om grundläggande teorier, modeller, begrepp och synsätt inom marknadsföringens olika delområden.
- kunna identifiera olika marknadsföringsproblem och därefter kunna använda sig av lämpliga teorier/modeller för att analysera problemet och ge förslag på lösningar.

Ekonomistyrning, 5 poäng
Kursdeltagarna skall efter avslutad kurs:
- kunna klassificera kostnader, intäkter och andra centrala ekonomiska begrepp utifrån ett beslutsperspektiv.
- besitta teoretiska och praktiska färdigheter inom produktkalkylering.
- förstå och tillämpa metoder för budgetering, intern styrning, uppföljning och kontroll.
- ha erhållit ökad problemlösningsförmåga.

Personal och ekonomi, 5 poäng
Kursen skall tillhandahålla ekonomisk metodik för personalresurstänkande och beräkningar av resultateffekter av åtgärder i personalområdet. Den skall också med ekonomisk referensram belysa kapacitetsskapande faktorer i ett organisationsutvecklingsperspektiv.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, seminarier och olika former av övningar. Viss undervisning kan vara obligatorisk.

Examination

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Personal och ekonomi
Betyg: U, G eller VG

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Ekonomistyrning
Betyg: U, G eller VG

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Redovisning
Betyg: U, G eller VG

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Marknadsföring


Samtliga moment. Examinationen sker genom individuell skrivning och/eller PM
individuellt eller i grupp kombinerad med muntlig examination. Obligatorisk närvaro kan förekomma.
Betyg: U, G eller VG

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen ges inom Programmet för personal- och arbetslivsfrågor.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Föreningen Auktoriserade Revisorer (FAR)
  • Titel: Samlingsvolym.
  • Upplaga: senaste upplagan
  • Förlag: Ars.
  • Författare/red: Jakobsson, O., Smiciklas, M.
  • Titel: Skatterätt. En introduktion.
  • Upplaga: senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Thomasson, J. Larsson, O. Rohlin, L
  • Titel: Den nya affärsredovisning, övningsbok
  • Upplaga: senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Thomasson, J. Larsson, O. Rohlin, L
  • Titel: Den nya affärsredovisningen, lösningsbok
  • Upplaga: senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Thomasson, J., Larsson, O., Rohlin, L.
  • Titel: Den nya affärsredovisningen.
  • Upplaga: senaste upplagan.
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Textbok
Moment 2
  • Titel: Konkurrenslagen
  • Upplaga: SFS 1993:20
  • Kommentar: Internet www.riksdagen.se alternativt www.regeringen.se
  • Titel: Marknadsföringslagen
  • Upplaga: SFS 1995:450
  • Författare/red: Grönroos, C.
  • Titel: Marknadsföring i tjänsteföretag
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber-Hermods
  • Författare/red: Kotler, P. et al.
  • Titel: Principles of Marketing. European Edition.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Prentice Hall Europe
  • Författare/red: Söderlund, M.
  • Titel: Den lojala kunden.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber Ekonomi
Moment 3
  • Författare/red: Ax, C. Johansson, C. Kulvé, H.
  • Titel: Den nya ekonomistyrningen.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Ax, C. Kullvén, H.
  • Titel: Den nya ekonomistyrningen. Övningsbok.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Utdelat material
Moment 4
  • Författare/red: Edvinsson, M
  • Titel: Det intellektuella kapitalet
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 100
  • Författare/red: Johansson, U, Johren, A
  • Titel: Personalekonomi idag
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Uppsala Publishing House
  • Författare/red: Lundmark, A. Söderström, M.
  • Titel: Personalutbildning och ekonomi
  • Upplaga: 1988
  • Förlag: Studentlitteratur

Utdelat material, gäller för samtliga delkurser.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15