Folkhälsovetenskap AV, Kvalitativ metod, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Folkhälsovetenskap AV, Kvalitativ metod, 7,5 hp
Public Health Science MA, Qualitative Methods, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: FH033A
- Ämne huvudområde: Folkhälsovetenskap
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Vård 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
- Fastställd: 2023-09-26
- Giltig fr.o.m: 2025-01-05
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig fördjupad kunskap inom kvalitativa metoder och dess vetenskapsteoretiska grunder samt genom tillämpning kunna dra slutsatser och värdera hur kvalitativa metoder kan användas inom hälsovetenskaplig forskning.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för vetenskapsteoretiska utgångspunkter och förklara de kvalitativa ansatsernas styrkor och svagheter
- formulera ett hälsovetenskapligt problem, syfte och frågeställningar relevanta för kvalitativa studier
- utifrån egen vetenskaplig frågeställning planera, bedöma och argumentera för val av datainsamlingsmetod och kvalitativ analysmetod
- analysera och tolka kvalitativa studier för att självständigt kritiskt kunna bedöma dess trovärdighet i enlighet med kvalitetskriterier i kvalitativ metod
- förstå och reflektera över de forskningsetiska kraven och tillämpa dem i en kvalitativ studie.
Innehåll
Vetenskapsteoretiska grunder för kvalitativ forskningsansats
Design/studieupplägg med kvalitativ ansats
Datainsamlingsmetoder och kvalitativa analysmetoder
Kvalitetskriterier i kvalitativ forskning
Kritisk granskning av vetenskapliga studier
Etiska frågeställningar i kvalitativa studier
Behörighet
Avlagd kandidatexamen om minst 180 hp, inklusive examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande utländsk examen, i något av huvudområdena folkhälsovetenskap, hälsovetenskapliga eller samhällsvetenskapliga ämnesområden.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen är helt nätbaserad via en lärplattform. Undervisningen utgår från ett forskande och undersökande arbetssätt. Studierna har sin utgångspunkt i den studerandes erfarenheter och bygger på dennes ansvar samt den studerandes aktiva kunskapssökande, reflektion och värdering. Arbetsformerna utgörs av studieuppgifter enskilt och i grupp som följs upp i gruppdiskussioner via kursens läroplattform. Stor vikt läggs på att studenterna tillsammans utvecklar sina kunskaper genom studieuppgifter och diskussioner för att främja den enskildes lärande. Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Examination
2201: Vetenskapsteori, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Momentet examineras genom skriftligt deltagande i webbaserade diskussionsforum på lärplattformen.
2202: Forskningsprocessen, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Momentet examineras genom skriftligt deltagande i webbaserade diskussionsforum på lärplattformen.
2203: Kvalitetsaspekter, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Momentet examineras genom skriftligt deltagande i webbaserade diskussionsforum på lärplattformen.
2204: Individuell skriftlig rapport, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Momentet examineras genom fullgörandet av en individuell skriftlig rapport.
Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.
Länk till betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod FH010A och FH023A.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Birkler, J.
- Titel: Vetenskapsteori - en grundbok.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare/red: Graneheim, U.H., & Lundman, B.
- Titel: Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today, 24, 105-112.
- Upplaga: 2004
- Författare/red: Malterud, K.
- Titel: Qualitative research: standards, challenges, and guidelines. Lancet, 38, 483-488
- Upplaga: 2001
- Författare/red: Patton, M.Q.
- Titel: Qualitative Research & Evaluation Methods.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Sage Publications
- Författare/red: Vetenskapsrådet
- Titel: Codex – regler och riktlinjer för forskning.
- Webbadress: https://codex.uu.se/
Referenslitteratur
- Författare/red: Alvesson, M., & Sköldberg, K.
- Titel: Tolkning och reflektion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Denscombe, M.
- Titel: Forskningshandboken – för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Granskär, M., & Höglund-Nielsen, B. (red)
- Titel: Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Hallberg, L.R.M. (Ed.)
- Titel: Qualitative Methods in Public Health Research – Theoretical Foundations and Practical Examples.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Rolfe, G.
- Titel: Validity, trustworthiness and rigour: quality and the idea of qualitative research. Journal of Advanced Nursing, 53(3), 304-310.
- Upplaga: 2006
- Författare/red: Shenton, A.K.
- Titel: Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for Information, 22, 63-75.
- Upplaga: 2004
- Författare/red: Widerberg, K.
- Titel: Kvalitativ forskning i praktiken.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket