Grafisk design GR (C), Förpackningsdesign, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Grafisk design GR (C), Förpackningsdesign, 7,5 hp
Graphic Design BA (C), Packaging Design, 7.5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: GD045G
  • Ämne huvudområde: Grafisk design
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Design 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2015-04-01
  • Senast ändrad: 2016-10-06
  • Giltig fr.o.m: 2017-01-16

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper inom förpackningsdesign och värdera förpackningen ur ett etiskt, ett samhälleligt och ur ett hållbarhetsperspektiv.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- värdera förpackningens kommunikativa roll.
- skriva en kreativ brief för ett individuellt förpackningsdesignprojekt.
- praktiskt och kreativt utföra förpackningsdesignprojekt utifrån en kreativ brief.
- definiera och redogöra för konceptuella, funktionella, gestaltande och tekniska designbeslut kopplat till ett förpackningsdesignprojekt.
- muntligt och skriftligt författa, dokumentera och publicera reflektioner om designproblem, designprocessen och designlösningar i ett förpackningsdesignprojekt.
- redogöra för tryckmetoder för förpackningsdesignlösningar.
- värdera förpackningen ur ett etiskt, samhälleligt och ur ett hållbarhetsperspektiv

Innehåll

Kursen belyser:
- förpackningsdesignprocessen ur ett konceptuellt, funktionellt, gestaltande och tekniskt perspektiv.
- förpackningen ur ett hållbarhetsperspektiv.
- förpackningen ur ett etiskt perspektiv.
- förpackningen ur ett samhällsperspektiv.
- reflektivt skrivande.
- webbdokumentation av reflektion och dokumentation av problemdiskussion, kreativ process och designlösning.

Behörighet

Grafisk design GR (A): Typografi och designmetodik, 7,5 hp, Digital bildhantering och illustration, 7,5 hp, Magasinsformgivning, 4 hp, Grafisk designhistoria I, 3,5 hp samt Webbdesign 7,5 hp.

Grafisk design GR (B): Illustration 7,5 hp, Kommunikativ förpackningsdesign 7,5 hp, Vetenskaplig metod 7,5 hp, Vetenskaplig uppsats 7,5 hp, Typografi och bokformgivning 7,5 hp, Praktik 15 hp, Grafiskt förpackningsprojekt, 7,5 hp, Grafisk designetik, 3,5 hp, Grafisk designhistoria II, 4 hp

Medie- och kommunikationsvetenskap: 30 hp

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, praktiska övningsuppgifter och genomgångar.
Studiebesök på andra orter än Sundsvall kan förekomma.
Undervisning, övningar och studiebesök kan förläggas till helg- och kvällstid.
Kursen kan ges på engelska.

Examination

Betyget baseras på individuella inlämningsuppgifter samt skriftliga, muntliga och praktiska examinationer. Obligatorisk närvaro gäller vid vissa föreläsningar, handledningar och övningar samt vid samtliga seminarier och genomgångar. Frånvaro och sent inlämnade uppgifter kan påverka kursbetyget negativt.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Om inget annat anges ska allt skriftligt inlämnat material använda kända källhanteringssystem som Harvard (källor i löpande text) Oxford (noter) eller APA-Style (variant av Harvard).

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Att plagiera är inte tillåtet och kommer att resultera i att anmälan lämnas in till rektor.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Webbadress: http://www.swif.se/bestallningsformular/
  • Författare/red: Aitchison, Jim
  • Titel: Cutting Edge Advertising II
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Prentice Hall
  • Författare/red: Arnkil, Harald
  • Titel: Colours in the visual world
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: TAGO-Atlantic förlag
  • Författare/red: Herbert George
  • Titel: The elements of sculpture
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Phaidon
  • Författare/red: Milton, Axel och Rodgers, Paul
  • Titel: Research Methods for Product Design
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Laurence King Publishing
  • Författare/red: Nordfält, Jens
  • Titel: Marknadsföring i butik - Om forskning och branschkunskap i detaljhandeln
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15