Grafisk design GR (A), Kommunikativ förpackningsdesign, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Grafisk design GR (A), Kommunikativ förpackningsdesign, 7,5 hp
Graphic Design BA (A), Design and Communication, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: GD063G
- Ämne huvudområde: Grafisk design
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Design 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Design
- Fastställd: 2018-11-05
- Giltig fr.o.m: 2019-01-01
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska ha kunskap om förpackningsdesignens och designmetodikens betydelse för kommunikation och funktion i samhället.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten:
- ha kunskap om förpackningskedjan och förpackningen ur ett samhälleligt perspektiv
- ha förmåga att reflektera, diskutera och demonstrera designprocess och designlösning
- förstå sambandet mellan kommunikation och design
- kunna bearbeta material som papper och kartong
- känna till och kunna tillämpa webbpublicering
- känna till och kunna tillämpa förpackningsdokumentation.
Innehåll
Följande moment behandlas:
- förpackningens visuella kommunikation
- skissteknik inriktat mot förpackningsdesign
- introduktion förpackningskedjan
- pitchpresentation
- förpackningsdokumentation
- webbpublicering
- utskrifter, teknik och efterbehandling
Behörighet
Grafisk design GR (A), Illustration, 7,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
I kursen förekommer föreläsningar, genomgångar och praktisk tillämpning enskilt såväl som i grupp.
Studiebesök på andra orter än Sundsvall kan förekomma.
Kursen kan komma att ges på engelska.
Examination
Betyget baseras på individuella inlämningsuppgifter samt skriftliga, muntliga och praktiska examinationer. Obligatorisk närvaro gäller vid vissa föreläsningar, handledningar och övningar samt vid samtliga seminarier och genomgångar. Frånvaro och sent inlämnade uppgifter kan påverka kursbetyget negativt.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Om inget annat anges ska allt skriftligt inlämnat material använda kända källhanteringssystem som Harvard (källor i löpande text) Oxford (noter) eller APA-Style (variant av Harvard).
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Att plagiera är inte tillåtet och kommer att resultera i att anmälan lämnas in till rektor.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Herriot, Luk
- Titel: The packaging & Design Templets Sourcebook
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Rotovision
- Författare/red: Jackson, Paul
- Titel: Structural Packaging - Design your own boxes and 3D-forms
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Laurence King Publishing
- Författare/red: Rosner Klimchuck, Marianne och Krasovec, Sandra
- Titel: Packaging Design
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Wiley
Referenslitteratur
- Författare/red: Andersson, Niklas
- Titel: Skissteknik
- Upplaga: 1996
- Förlag: Designhögskolan
- Författare/red: Eksell, Olle
- Titel: Design = ekonomi
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Arena AB
- Författare/red: Holger, Lena och Holmberg, Ingalill
- Titel: Identitet - om varumärken, tecken och symboler
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Raster
- Kommentar: Finns även som e-upplaga från 2005 på Internet
- Författare/red: Mollerup, Per
- Titel: Collapsibles
- Upplaga: 2006
- Förlag: Thames Hudson
- Författare/red: Waern Yvonne, Pettersson Rune, Svensson Gary
- Titel: Bild och föreställning - om visuell retorik
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur