Genusvetenskap GR (A), Lika villkor i undervisning, lärande och forskning I, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Genusvetenskap GR (A), Lika villkor i undervisning, lärande och forskning I, 7,5 hp
Gender Studies Ba (A), Equal Opportunities in Education, Learning and Research, I, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: GE007G
- Ämne huvudområde: Genusvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
- Fastställd: 2010-11-01
- Giltig fr.o.m: 2011-08-19
Syfte
Kursen vänder sig till verksamma lärare och forskare inom universitet och högskola, samt till andra intresserade av en grundläggande kunskap om hur maktdimensioner som kön, sexualitet, klass, etnicitet och funktionsförmågor påverkar organisation, utformning och genomförande av yrkesverksamheten inom högre utbildning på sätt som skapar olika villkor.
Kursens syftar till att den studerande ska utveckla grundläggande genuspedagogiska kunskaper och färdigheter för att kunna arbeta mer medvetet för lika villkor i undervisning, lärande och forskning. Mot denna bakgrund skall deltagarna utveckla förståelse för grundläggande begrepp, teorier och vetenskapsteoretiska resonemang inom det genusvetenskapliga och feministiska fältet med intersektionella perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- ha kunskap om grundläggande begrepp och teorier inom det genusvetenskapliga och genuspedagogiska området ur ett intersektionellt perspektiv.
- ha grundläggande kunskap om genusvetenskaplig kunskaps/vetenskapsteoretisk och organisationsteoretisk kritik av akademin och kunna relatera sådan kritik till den egna praktiken.
- kunna använda genusvetenskaplig och genuspedagogisk teoribildningen i kritisk granskning av högskolepraktik.
- ha förmåga att utforma åtgärder på ett begränsat område för att förändra den egna praktiken till en verksamhet som i större utsträckning erbjuder lika villkor.
Innehåll
Kursen inleds med reflektioner kring den egna praktiken som lärare och/eller forskare. Genom att behandla grundläggande genusteori och feministisk teori med intersektionella perspektiv länkas den levda praktiken och de handlingsmönster som där synliggörs till teorin. För att tydliggöra strukturella mönster och sammanhang inom akademin behandlas översiktligt kunskaps/vetenskapsteoretiska frågor ur genusaspekt samt akademin som organisation. Kursen avslutas i den konkreta lärar- forskarpraktiken, i kritisk granskning av undervisnings- och forskningsmaterial och praktiker. Konkreta sätt att bearbeta genus och annan maktrelaterad problematik i den pedagogiska praktiken diskuteras.
Genom kursen tränas studenten i att kritiskt granska, analysera och förstå hur könskategorier och genusmönster samt andra maktrelationer baserade på sexualitet, klass, etnicitet och funktionsförmågor, konstrueras och upprätthålls. Träningen innefattar också hur dessa mönster kan utmanas och förändras inom högre utbildning och forskning..
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen ges på kvartsfart och som distanskurs med träffar på studieorten två gånger per kurs. Däremellan kommunicerar kursdeltagarna på olika sätt. Man behöver tillgång till dator med Internetuppkoppling. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och övningar under distansoberoende former, där aktivt deltagande av studenterna förutsätts. I kursen betonas ett problem- och processorienterat arbetssätt som ett redskap för social förändring
Examination
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, individuella samt grupp, samt i form av skriftliga och muntliga redovisningar. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån en sjugradig skala. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Bromseth, Janne & Frida Darj (red.)
- Titel: Normkritisk pedagogik. Makt, lärande och strategier för förändring.
- Upplaga: 2010 (kap. 1, s. 27-54. och kap. 5, s. 135-155).
- Förlag: Uppsala Universitet, Centrum för genusvetenskap,
- Författare/red: Connell, Raewyn
- Titel: Om genus.
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 2009 (andra upplagan)
- Förlag: Daidalos
- Författare/red: Fahlgren, Siv & Lena Sawyer
- Titel: The power of positioning: On the normalisation of gender, race/ethnicity, nation and class positions in a Swedish social work textbook
- Upplaga: 2010
- Förlag: Gender and Education
- Författare/red: Grönvik, Lars & Söder, Mårten (red.)
- Titel: Bara funktionshindrad?: funktionshinder och intersektionalitet.
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2008
- Förlag: Gleerup
- Författare/red: Harding, Sandra
- Titel: Whose Science? Whose Knowledge?
- Ort: Buckingham
- Upplaga: 1991
- Förlag: Open University Press (300s)
- Författare/red: Henriksson, Malin, Maria Jansson, Ulrika Thomsson, Maria Wendt Höjer och Cecilia Åse
- Titel: I vetenskapens namn: ett minnesarbete
- Upplaga: 2000
- Förlag: KvT 2000:1
- Författare/red: Husu, Lissa
- Titel: Dold könsdiskriminering på akademiska arenor – osynligt, synligt, subtilt.
- Upplaga: 2005
- Förlag: Högskoleverkets rapport 2005:41 R (20 s.)
- Författare/red: Martin, P. Y.
- Titel: Said and done” versus “saying and doing". Gendering practices, practicing gender at work’
- Upplaga: 2003
- Förlag: Gender & Society. Vol. 17, No. 3, pp 342-366. (24 s.)
- Författare/red: Mohanty, Chandra Talpade
- Titel: Feminism utan gränser. Avkoloniserad teori. praktiserad solidaritet,
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Tankekraft.
- Författare/red: Pernrud, Björn (2004)
- Titel: Genus i akademin. Rapport från en undersökning av sexuella trakasserier vid Karlstads universitet
- Ort: Karlstad
- Upplaga: 2004
- Förlag: Karlstad University Studies. (40s)
- Författare/red: Tidskrift för genusvetenskap 2009
- Titel: Tema Pedagogik
- Upplaga: 2009 (100 s)
- Författare/red: Wahl, Anna; Maud Eduards; Charlotte Holgersson; Pia Höök; Sophie Linghag; Malin Rönnblom
- Titel: Motstånd och fantasi, Historien om F
- Ort: Lund
- Upplaga: 2008
- Förlag: Studentlitteratur (150 s)
Referenslitteratur
- Författare/red: Bell, Sandra, Moro, Marina & Tastsogloul, Evangelica
- Titel: Teaching in environments of resistance. Toward a critical, feminist, antiracist pedagogy
- Upplaga: 1999
- Förlag: http://www.d.umn.edu/ws/main/reading.pdf
- Författare/red: Davies, Bronwyn
- Titel: Hur flickor och pojkar gör kön
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2003
- Förlag: Liber
- Författare/red: Elvin-Nowak, Ylva och Thomsson, Heléne
- Titel: Att göra kön- om vårt våldsamma behov att vara kvinnor och män
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Albert Bonniers Förlag
- Författare/red: Eriksson-Zetterquist, Ulla & Styrhre, Alexander
- Titel: Organisering och intersektionalitet
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2007
- Förlag: Liber
- Författare/red: Franck, Olof (red.)
- Titel: Genusperspektiv i skolan – om kön, kärlek och makt.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Stundetlitteratur
- Författare/red: Frithiof, Elisabet
- Titel: Mening, makt och utbildning: delaktighetens villkor för personer med utvecklingsstörning
- Upplaga: 2007
- Förlag: Diss. Växjö : Växjö universitet. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:vxu:diva-1486.
- Författare/red: Martinsson, Lena & Reimers, Eva (red)
- Titel: Skola i normer
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2008
- Förlag: Gleerups Förlag
- Författare/red: Olsson, E., red.
- Titel: Etnicitetens gränser och mångfald.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Carlssons Bokförlag
Skriftserie om genusperspektiv; Nationella sekretariatet för genusforskning i samarbete med Högskoleverket (gratis på hemsidan). Genusperspektiv på vårdvetenskap, av Ann Öhman. Genusperspektiv på statsvetenskap, Malin Rönnblom, Maud Eduards. Genusperspektiv på pedagogik, Inga Wernersson. Genusperspektiv på nationalekonomi, Anne D. Boschini, Christina Jonung och Inga Persson. Genusperspektiv på medie- och kommunikationsvetenskap, Madeleine Kleberg. Genusperspektiv på teologi, Anne-Louise Eriksson. Genusperspektiv på medicin, Anne Hammarström. Genusperspektiv på språk, Kerstin Nordenstam. Genusforskning inom psykologin, Eva Magnusson. Genusperspektiv inom kulturgeografin, Gunnel Forsberg. Genusforskning inom socialantropologin, Britt-Marie Thurén. Genusforskning inom arkeologin, Elisabeth Arwill Nordbladh. Genusforskning inom teknikvetenskapen, Lena Trojer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket