Genusvetenskap GR (A), Lika villkor i undervisning, lärande och forskning I, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Genusvetenskap GR (A), Lika villkor i undervisning, lärande och forskning I, 7,5 hp
Gender Studies Ba (A), Equal Opportunities in Education, Learning and Research, I, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: GE007G
  • Ämne huvudområde: Genusvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2010-11-01
  • Senast ändrad: 2011-04-04
  • Giltig fr.o.m: 2011-08-25

Syfte

Kursen vänder sig till verksamma lärare och forskare inom universitet och högskola, samt till andra intresserade av en grundläggande kunskap om hur maktdimensioner som kön, sexualitet, klass, etnicitet och funktionsförmågor påverkar organisation, utformning och genomförande av yrkesverksamheten inom högre utbildning på sätt som skapar olika villkor.
Kursens syftar till att den studerande ska utveckla grundläggande genuspedagogiska kunskaper och färdigheter för att kunna arbeta mer medvetet för lika villkor i undervisning, lärande och forskning. Mot denna bakgrund skall deltagarna utveckla förståelse för grundläggande begrepp, teorier och vetenskapsteoretiska resonemang inom det genusvetenskapliga och feministiska fältet med intersektionella perspektiv.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenterna:
- ha kunskap om grundläggande begrepp och teorier inom det genusvetenskapliga och genuspedagogiska området ur ett intersektionellt perspektiv.

- ha grundläggande kunskap om genusvetenskaplig kunskaps/vetenskapsteoretisk och organisationsteoretisk kritik av akademin och kunna relatera sådan kritik till den egna praktiken.

- kunna använda genusvetenskaplig och genuspedagogisk teoribildningen i kritisk granskning av högskolepraktik.

- ha förmåga att utforma åtgärder på ett begränsat område för att förändra den egna praktiken till en verksamhet som i större utsträckning erbjuder lika villkor.

Innehåll

Kursen inleds med reflektioner kring den egna praktiken som lärare och/eller forskare. Genom att behandla grundläggande genusteori och feministisk teori med intersektionella perspektiv länkas den levda praktiken och de handlingsmönster som där synliggörs till teorin. För att tydliggöra strukturella mönster och sammanhang inom akademin behandlas översiktligt kunskaps/vetenskapsteoretiska frågor ur genusaspekt samt akademin som organisation. Kursen avslutas i den konkreta lärar- forskarpraktiken, i kritisk granskning av undervisnings- och forskningsmaterial och praktiker. Konkreta sätt att bearbeta genus och annan maktrelaterad problematik i den pedagogiska praktiken diskuteras.
Genom kursen tränas studenten i att kritiskt granska, analysera och förstå hur könskategorier och genusmönster samt andra maktrelationer baserade på sexualitet, klass, etnicitet och funktionsförmågor, konstrueras och upprätthålls. Träningen innefattar också hur dessa mönster kan utmanas och förändras inom högre utbildning och forskning.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen ges på kvartsfart och som distanskurs med träffar på studieorten två gånger per kurs (början och slutet). Däremellan kommunicerar kursdeltagarna på olika sätt. Man behöver tillgång till dator med Internetuppkoppling. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och övningar under distansoberoende former, där aktivt deltagande av studenterna förutsätts. I kursen betonas ett problem- och processorienterat arbetssätt som ett redskap för social förändring.

Examination

Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, individuella samt grupp, samt i form av skriftliga och muntliga redovisningar. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån en sjugradig skala. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bromseth, Janne & Frida Darj (red.)
  • Titel: Normkritisk pedagogik. Makt, lärande och strategier för förändring.
  • Upplaga: 2010 (kap. 1, s. 27-54. och kap. 5, s. 135-155).
  • Förlag: Uppsala Universitet, Centrum för genusvetenskap,
  • Författare/red: Connell, Raewyn
  • Titel: Om genus.
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2009 (andra upplagan)
  • Förlag: Daidalos
  • Författare/red: De los Reyes, Paulina
  • Titel: Att segla i motvind: en kvalitativ undersökning om strukturell diskriminering och vardagsrasism inom universitetsvärlden
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Arbetsliv i omvandling 2007:05
  • Författare/red: Fahlgren, Siv & Lena Sawyer
  • Titel: The power of positioning: On the normalisation of gender, race/ethnicity, nation and class positions in a Swedish social work textbook
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Gender and Education
  • Författare/red: Grönvik, Lars & Söder, Mårten (red.)
  • Titel: Bara funktionshindrad?: funktionshinder och intersektionalitet.
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Gleerup
  • Författare/red: Husu, Lissa
  • Titel: Dold könsdiskriminering på akademiska arenor – osynligt, synligt, subtilt.
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Högskoleverkets rapport 2005:41 R (20 s.)
  • Författare/red: Martin, P. Y.
  • Titel: Said and done” versus “saying and doing". Gendering practices, practicing gender at work’
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Gender & Society. Vol. 17, No. 3, pp 342-366. (24 s.)
  • Författare/red: Pernrud, Björn (2004)
  • Titel: Genus i akademin. Rapport från en undersökning av sexuella trakasserier vid Karlstads universitet
  • Ort: Karlstad
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Karlstad University Studies. (40s)
  • Författare/red: Tidskrift för genusvetenskap 2009
  • Titel: Tema Pedagogik
  • Upplaga: 2009 (100 s)
  • Författare/red: Wahl, Anna; Maud Eduards; Charlotte Holgersson; Pia Höök; Sophie Linghag; Malin Rönnblom
  • Titel: Motstånd och fantasi, Historien om F
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur (150 s.)

Metodarbetsmaterial: Carstensen, Gunilla (2006) Könsmedveten pedagogik, Uppsala universitet. Carstensen, Gunilla (2006) Hbt-perspektiv och undervisning. Uppsala universitet. Carstensen, Gunilla & Ann-Sofie Henriksson, Undervisa tillgänglighet. Uppsala universitet. Finns att ladda ned: http://info.uu.se/uadm/dokument.nsf/sidor/CA22773F261C0750C1256FA400501C8A?OpenDocument) Brade, Lovise, Carolina Engström, Renita Sörensdotter & Pär Wiktorsson (2008) I normens öga. Metoder för en normbrytande undervisning. Stockholm: Stiftelsen Friends. Övrig litteratur väljes i samråd med examinator

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15