Genusvetenskap GR (A), Normkritik som teori och praktik, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Genusvetenskap GR (A), Normkritik som teori och praktik, 15 hp
Gender Studies BA (A), Norm Critique as Theory and Practice, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: GE017G
- Ämne huvudområde: Genusvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2019-09-24
- Senast ändrad: 2020-05-13
- Giltig fr.o.m: 2020-08-16
Syfte
Kursens övergripande syfte är att ge kunskaper i normkritik som teori och praktik. Detta innebär att tydliggöra begreppets ursprung i genusvetenskapliga normativitetskritiska teorier och radikala pedagogiska praktiker och ge studenterna förmåga att analysera professionella praktiker ur ett normkritiskt perspektiv samt själva applicera normkritiska metoder i den egna yrkesutövningen.
Lärandemål
Moment 1: Normkritik som teori
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:
• Redogöra för begreppet normkritik; dess teoretiska utgångspunkter och syfte, samt förklara hur olika strategier för att förändra normer är kopplade till förståelser av genus, sexualitet, etnicitet och andra maktrelationer
• Tillämpa enkla queerteoretiska och intersektionella perspektiv för att analysera och problematisera normskapande i olika professionella praktiker
• Skriftligt kommunicera sin kunskap till andra
Moment 2: Normkritik som praktik
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:
• Ge exempel på hur man kan utmana normer i den egna professionella praktiken och reflektera kring möjligheter och konsekvenser av detta
• Tillämpa teoretiska kunskaper om normkritik i praktiken genom att utföra en normkritisk övning
• Skriftligt kommunicera sin kunskap till andra
Innehåll
Kursen riktar sig till studenter samt yrkesverksamma inom pedagogik, hälsa och sjukvård, samt andra människonära tjänster/människovårdande yrken. Det finns inte något studiemässigt förkunskapskrav men det är en stor fördel om deltagarna har arbetslivserfarenhet
Moment 1: Normkritik som teori
Det första momentet introducerar normkritikens teoretiska utgångspunkter och hur normer kan samverka.
Moment 2: Normkritik som praktik
Det andra momentet fokuserar på normkritisk praktik och presenterar olika normkritiska metoder och i kursens slut ska studenten själv prova på att applicera en metod i sin egen professionella praktik och reflektera kring dess för- och nackdelar.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Då kursen ges på distans bedrivs undervisningen i form av föreläsningar, web-seminarier, responsarbete och självständigt arbete.
Examination
1000: Normkritik som teori, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Examineras genom individuella skriftliga uppgifter samt en hemtentamen.
2000: Normkritik som praktik, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Examineras genom en rapport
Examination sker löpande under kursens gång.
Betygskriterier för 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (Väl Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl
uppfyllda.
För att erhålla betyget G (Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är
uppfyllda.
För att erhålla betyget U (Underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursen är en breddkurs. Kursen kan inräknas i examen, men däremot inte tillgodoräknas som motsvarande Genusvetenskap GR (A) vilket innebär att den inte ger behörighet till nästa progressionsnivå i genusvetenskap.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Bromseth, Janne & Björkman, Lotta (red.)
- Titel: Normkritisk pedagogik. Perspektiv utmaningar och möjligheter
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Introduktion samt kapitel 1 och 4
- Författare: Haj Brade, Lovise
- Artikeltitel: Just So You Know: I’m Absolutely Completely Normal. An Empirical Investigation of Firstness
- Tidskrift: 2015/23:3
- År/Volym/nr/sidor: NORA – Nordic Journal of Feminist and Gender Research
- Författare/red: Hübinette, Tobias et al (red.)
- Titel: Om ras och vithet i det samtida Sverige
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Mångkulturellt centrum
- Kommentar: Valda delar
- Författare: Kumashiro, Kevin
- Artikeltitel: Toward a Theory of Anti-Oppressive Education
- Tidskrift: 2000/70/1/25-53
- År/Volym/nr/sidor: Review of Educational Research
- Författare: Laskar, Pia & Alm, Erika
- Artikeltitel: Den normkritiska vändningen och förstahetens genealogier
- Tidskrift: 2017
- År/Volym/nr/sidor: Samtider. Perspektiv på 2000-talets idéhistoria, red. Lena Lennerhed och Anders Burman
- Webbadress: https://www.academia.edu/35169379/_"Den normkritiska vändningen och förstahetens genealogier." i Samtider. Perspektiv på 2000-talets idéhistoria, red. Lena Lennerhed och Anders Burman, Daidalos: Göteb
- Författare/red: Pease, Bob
- Titel: Undoing Privilege - Unearned Advantage in a Divided World
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Zed books
- Kommentar: Valda delar
- Författare/red: Werner, Ann & Lundborg, Anna
- Titel: En introduktion till genusvetenskapliga begrepp
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Nat. sekretariatet för genusforskning
- Webbadress: http://www.genus.se/wp-content/uploads/En_introduktion_till_genusvetenskapliga_begrepp.pdf
Moment 2
- Artikeltitel: Bryt! Ett metodmaterial om normer i allmänhet och heteronormen i synnerhet
- Webbadress: http://vasternorrland.rfsl.se/wp-content/uploads/sites/28/2018/02/bryt-tredje-upplagan.pdf
- Författare/red: Bromseth, Janne & Björkman, Lotta (red.)
- Titel: Normkritisk pedagogik. Perspektiv utmaningar och möjligheter
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Kapitel 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 och 13
- Författare/red: Edemo, Gunilla
- Titel: Normer, makt och motstånd: ett kalejdoskop
- Webbadress: http://sh.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A944955&dswid=2891
- Kommentar: Magisteruppsats, Södertörns högskola
- Författare/red: Gunnarsson, Thomas
- Titel: Bildhandboken
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Gävle kommun
- Webbadress: http://old.gavle.se/PageFiles/272392/Bildhandboken_Gavlekommun_Genusfotografen_webb.pdf
- Författare: Langman, Elisabeth & Månsson, Niclas
- Artikeltitel: Att vända blicken mot sig själv. En problematisering av den normkritiska pedagogiken.
- Tidskrift: 2016/Nr 1-2
- År/Volym/nr/sidor: Pedagogisk forskning
- Författare: Widegren, Kajsa
- Artikeltitel: Att göra verklighet. Teoretiska begrepp för normkritik, inkluderande och jämställd kommunikation
- Tidskrift: 2017
- År/Volym/nr/sidor: Nationella sekretariatet för genusforskning
- Webbadress: https://www.jamstall.nu/wp-content/uploads/2017/04/Att-gora-verklighet.pdf
Artiklar kan komma att läggas till och/eller bytas ut enligt lärares instruktion.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket