Övriga ämnen A, Grundläggande skolteknik, 5 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Övriga ämnen A, Grundläggande skolteknik, 5 poäng
Applied School Technology
Allmänna data om kursen
- Kurskod: GSTA02
- Ämne huvudområde: Övriga ämnen
- Nivå: A-nivå
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Undervisning 40%, Teknik 60%
- Ansvarig fakultet: Huvudområdet för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för teknik, fysik och matematik
- Fastställd: 2005-10-03
- Giltig fr.o.m: 2006-01-23
Syfte
Deltagarna skall utveckla en grundläggande förmåga
- att få en inblick om teknikämnets didaktik
- att identifiera teknikens särart både som mänsklig aktivitet och som skolämne liksom dess relation till
- andra kunskapsområden
- att behandla frågor som rör exempelvis genusperspektiv, etiska och internationella perspektiv
- att sätta in teknikmoment i aktuella och historiska sammanhang
- att förstå och värdera vilka konsekvenser tekniken har för människan, samhället och miljön
- att utifrån gällande nationella och lokala styrdokument och betygskriterier för teknikämnet göra medvetna didaktiska val.
- att få en inblick i utvecklingen av teknikämnets forskningsfält och dess förändring.
Innehåll
Didaktik 2p:
- Begreppet teknik betecknar såväl en specifik mänsklig aktivitet och kunskap som ett
skolämne. I kursen behandlas frågor som rör teknikens identitet och relation till andra kunskapsområden utifrån begreppets båda betydelser.
- Bearbetning av aktuella styrdokument såsom t ex den nationella kursplanen för teknikämnet och dess betygskriterier .
Teknik 3 p:
- I kursen behandlas olika infallsvinklar för teknik i ett svenskt och internationellt perspektiv.
- Värderingar om teknikens konsekvenser för människan, samhället och miljön skall också
behandlas under kursen.
- Vikten av att allmänbilda sig i Sveriges tekniska kultur poängteras i kursen.
- Allmän information om olika tekniska system i främst det svenska samhället avhandlas i
ett teknikhistoriskt perspektiv.
- Teknikens växelverkan med individ, samhälle och miljö samt de behov, drivkrafter och villkor
som kännetecknar teknikens framväxt utgör viktiga elementa. Härvid fästes vikt vid bl a genusfrågor och
etiska och internationella perspektiv. För att underlätta förståelsen görs teknikens historia och exempel
på olika utvecklingslinjer till centrala inslag i kursarbetet.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Kursbeskrivning
Kursen är i huvudsak avsedd för blivande eller redan verksamma grundskolelärare.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Föreläsningar, litteraturstudier och kursdeltagarnas eget prövande, konstruerande och problemlösande arbete. Fältstudier av olika karaktärer kan ingå som en del i arbetet med teknikämnets didaktik.
Genom ett deltagaraktivt arbetssätt, där egna biblioteksstudier, problemlösning och konstruktion är centrala inslag, skall kursen vara ett exempel i sig själv.
Före, under och efter kursmomenten ges deltagarna tillfälle att diskutera och samtala om frågor och erfarenheter som anknyter till kursens praktiska och teoretiska delar.
Deltagarna skall - inom de ramar som anges i kursplanen, kunna påverka kursens innehåll och arbetssätt.
Examination
2 poäng (3 ECTS-poäng), Didaktik
Tentamen och /alternativt seminarier anordnas under kursens gång och/eller vid slutet av delkurserna. Projektredovisningar skall redovisas skriftligt före examinationen. För att hela kursen skall bedömas som godkänd fordras att delkurserna och i dem ingående laborationer samt tentamen efter avslutad kurs skall vara godkända.
Betyg: U, G eller VG
3 poäng (4,5 ECTS-poäng), Teknik
Tentamen och /alternativt seminarier anordnas under kursens gång och/eller vid slutet av delkurserna. Projektredovisningar skall redovisas skriftligt före examinationen. För att hela kursen skall bedömas som godkänd fordras att delkurserna och i dem ingående laborationer samt tentamen efter avslutad kurs skall vara godkända
Betyg: U, G eller VG
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Anders Nyström
- Titel: Stencilerat materiel och CD-skiva
- Upplaga: Senaste upplagan
- Författare/red: Ginner, Thomas och Mattson, Gunilla
- Titel: Teknik i skolan
- Upplaga: senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Sjöberg, Staffan
- Titel: I uppfinnarens verkstad
- Ort: Uppsala
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Publiktryck
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Skolverkets styrdokument för grundskolan
- Upplaga: Senaste upplagan
- Författare/red: Sundin, Bo
- Titel: Den kupade handen
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Carlssons Bokförlag
Referenslitteratur: Hansson, Staffan ; Den skapande människan Studentlitteratur ISBN 91-44-02148-8 Grimvall, Göran mfl; Risker med tekniska system UR ISBN 91-26-98200-5 Blomqvist,Per och Kaijser,Arne; Den konstruerade världen. Tekniskt system i historiskt perspektiv Brutus Östlings bokförlag Ordertel: 0413-606 10 ISBN 91-7139-389-7
Kolla om litteraturen finns på biblioteket