Övriga ämnen A, Grundläggande skolteknik, 5 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Övriga ämnen A, Grundläggande skolteknik, 5 poäng
Applied School Technology

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: GSTA02
  • Ämne huvudområde: Övriga ämnen
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Undervisning 40%, Teknik 60%
  • Ansvarig fakultet: Huvudområdet för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för teknik, fysik och matematik
  • Fastställd: 2005-10-03
  • Giltig fr.o.m: 2006-01-23

Syfte

Deltagarna skall utveckla en grundläggande förmåga

- att få en inblick om teknikämnets didaktik
- att identifiera teknikens särart både som mänsklig aktivitet och som skolämne liksom dess relation till
- andra kunskapsområden
- att behandla frågor som rör exempelvis genusperspektiv, etiska och internationella perspektiv
- att sätta in teknikmoment i aktuella och historiska sammanhang
- att förstå och värdera vilka konsekvenser tekniken har för människan, samhället och miljön
- att utifrån gällande nationella och lokala styrdokument och betygskriterier för teknikämnet göra medvetna didaktiska val.
- att få en inblick i utvecklingen av teknikämnets forskningsfält och dess förändring.

Innehåll

Didaktik 2p:
- Begreppet teknik betecknar såväl en specifik mänsklig aktivitet och kunskap som ett
skolämne. I kursen behandlas frågor som rör teknikens identitet och relation till andra kunskapsområden utifrån begreppets båda betydelser.
- Bearbetning av aktuella styrdokument såsom t ex den nationella kursplanen för teknikämnet och dess betygskriterier .

Teknik 3 p:
- I kursen behandlas olika infallsvinklar för teknik i ett svenskt och internationellt perspektiv.
- Värderingar om teknikens konsekvenser för människan, samhället och miljön skall också
behandlas under kursen.
- Vikten av att allmänbilda sig i Sveriges tekniska kultur poängteras i kursen.
- Allmän information om olika tekniska system i främst det svenska samhället avhandlas i
ett teknikhistoriskt perspektiv.
- Teknikens växelverkan med individ, samhälle och miljö samt de behov, drivkrafter och villkor
som kännetecknar teknikens framväxt utgör viktiga elementa. Härvid fästes vikt vid bl a genusfrågor och
etiska och internationella perspektiv. För att underlätta förståelsen görs teknikens historia och exempel
på olika utvecklingslinjer till centrala inslag i kursarbetet.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Kursbeskrivning

Kursen är i huvudsak avsedd för blivande eller redan verksamma grundskolelärare.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Föreläsningar, litteraturstudier och kursdeltagarnas eget prövande, konstruerande och problemlösande arbete. Fältstudier av olika karaktärer kan ingå som en del i arbetet med teknikämnets didaktik.

Genom ett deltagaraktivt arbetssätt, där egna biblioteksstudier, problemlösning och konstruktion är centrala inslag, skall kursen vara ett exempel i sig själv.
Före, under och efter kursmomenten ges deltagarna tillfälle att diskutera och samtala om frågor och erfarenheter som anknyter till kursens praktiska och teoretiska delar.
Deltagarna skall - inom de ramar som anges i kursplanen, kunna påverka kursens innehåll och arbetssätt.

Examination

2 poäng (3 ECTS-poäng), Didaktik
Tentamen och /alternativt seminarier anordnas under kursens gång och/eller vid slutet av delkurserna. Projektredovisningar skall redovisas skriftligt före examinationen. För att hela kursen skall bedömas som godkänd fordras att delkurserna och i dem ingående laborationer samt tentamen efter avslutad kurs skall vara godkända.
Betyg: U, G eller VG

3 poäng (4,5 ECTS-poäng), Teknik
Tentamen och /alternativt seminarier anordnas under kursens gång och/eller vid slutet av delkurserna. Projektredovisningar skall redovisas skriftligt före examinationen. För att hela kursen skall bedömas som godkänd fordras att delkurserna och i dem ingående laborationer samt tentamen efter avslutad kurs skall vara godkända
Betyg: U, G eller VG

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Anders Nyström
  • Titel: Stencilerat materiel och CD-skiva
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Författare/red: Ginner, Thomas och Mattson, Gunilla
  • Titel: Teknik i skolan
  • Upplaga: senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Sjöberg, Staffan
  • Titel: I uppfinnarens verkstad
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Publiktryck
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Skolverkets styrdokument för grundskolan
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Författare/red: Sundin, Bo
  • Titel: Den kupade handen
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Carlssons Bokförlag

Referenslitteratur: Hansson, Staffan ; Den skapande människan Studentlitteratur ISBN 91-44-02148-8 Grimvall, Göran mfl; Risker med tekniska system UR ISBN 91-26-98200-5 Blomqvist,Per och Kaijser,Arne; Den konstruerade världen. Tekniskt system i historiskt perspektiv Brutus Östlings bokförlag Ordertel: 0413-606 10 ISBN 91-7139-389-7

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15