Grafisk teknik GR (B), Crossmedia-produktion, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Grafisk teknik GR (B), Crossmedia-produktion, 15 hp
Graphic Arts Technology BA (B), Crossmedia Production, 15 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: GT016G
- Ämne huvudområde: Grafisk teknik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
- Fastställd: 2010-09-30
- Giltig fr.o.m: 2011-01-01
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska tillägna sig kunskaper i medieproduktion i flera kanaler. Fokus ligger på dynamisk produktion av variabel text och bild i olika mediekanaler som tryck, webb, e-post och mobil. Efter genomgången kurs har du tillägnat dig kunskaper om hur integrerade kampanjer i flera kanaler realiseras. I kursen ingår ett projektarbete inom flerkanalsproduktion.
Lärandemål
Efter kursen ska kursdeltagaren kunna:
– Genomföra ett projekt inom Flerkanalspublicering,
– Redogöra för tekniska krav som ställs vid publicering i flera kanaler.
– Använda relevanta programvaror vid dynamisk crossmedia-produktion med variabel text och bild.
Innehåll
- En introduktion till flerkanalspublicering via databashantering.
- Tekniker och metoder för publicering av information från dynamiska filer i olika kanaler som tryck, webb, epost och mobil.
- Olika kanalernas möjligheter och begränsningar i produktion.
- Användning av olika media och begrepp som VDP, variabeldata, variabel, DM, CRM, direkmarknadsföring, web to print, crossmedia, xmedia, SMS, epost, digitaltryck mm.
Behörighet
Grafisk teknik, 15 hp, inkluderande Crossmedia, 7,5 hp eller Flerkanalspublicering i praktiken 7,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen kan genomföras som campuskurs eller som webbaserad distanskurs med obligatoriska träffar. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar, genomgångar.
Studiebesök kan förekomma.
Kursen kan ges på engelska.
Examination
5.0 hp, I101: Inlämningsuppgift 1, Crossmedia Projekt
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A-E är Godkänt, Fx och F är Underkänt.
2.5 hp, I201: Inlämningsuppgift 2, Kampanjproduktion
Betyg: Godkänd (P) eller Underkänd (F)
2.5 hp, I301: Inlämningsuppgift 3, Dreamweaver
Betyg: Godkänd (P) eller Underkänd (F)
2.5 hp, I401: Inlämningsuppgift 4, Möjligheter och teknikkrav i olika kanaler I
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A-E är Godkänt, Fx och F är Underkänt.
2.5 hp, I501: Inlämningsuppgift 5, Möjligheter och teknikkrav i olika kanaler II
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A-E är Godkänt, Fx och F är Underkänt.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Det förutsätts att studenten har erfarenhet av och tillgång till dator och Internetuppkoppling. Tillgång till följande utrustning och programvara för att kunna studera på distans: En webbläsare av senaste version, MS Internet Explorer. Programvarorna CS5 Photoshop, InDesign, dreamweaver samt Acrobat. (De ingår bla i Adobe Design Standard och kan köpas med studentlicens)
Litteratur
Referenslitteratur
- Titel: The handbook for digital Printing and Variable-Data Printing
- Författare/red: Patricia Sorce
- Titel: Personalization: Data-driven print and internet communications
- Upplaga: 2009
- Förlag: RIT Cary Graphic Arts Press
Kurskompendium samt Utdelat material och digitalt material
Kolla om litteraturen finns på biblioteket