Historia GR (B), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Historia GR (B), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 30 hp
History BA (B), Upper Secondary Level Teacher Education, 30 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: HI036G
- Ämne huvudområde: Historia
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora
- Fastställd: 2011-05-27
- Senast ändrad: 2013-06-17
- Giltig fr.o.m: 2013-08-30
Syfte
Syftet med kursen är att utifrån ett historiedidaktiskt perspektiv förbereda den studerande för sin framtida yrkesverksamhet som lärare i historia.
Därtill syftar kursen till att ge den studerande insikter i den historiska disciplinens forskningsprocess, genom tematiska, teoretiska och historiedidaktiska studier samt i arbetet med en egen forskningsuppgift.
Lärandemål
Studenten ska efter genomgången kurs
- kunna relatera det nutida samhället och dess kultur till företeelser och processer
i det förflutna
- kunna analysera historiska sammanhang och processer genom fördjupade
studier i betydelsefulla problemområden
- redovisa insikter om historiska och historiedidaktiska begrepp och teorier samt
visa kunskap i hur man praktiskt tillämpar denna kunskap, i metodövningar
samt vid producerandet av en vetenskaplig uppsats
- uppvisa färdighet i att insamla, kritiskt värdera och metodiskt bearbeta
källmaterial utifrån ett historiedidaktiskt perspektiv
- uppvisa färdighet i att beskriva, bearbeta och bedöma egna och andras texter
- uppvisa färdighet i att relatera de inhämtade kunskaperna till den praktiska
verksamheten som lärare
- uppvisa färdighet i att tillämpa historiedidaktiska perspektiv och metoder för
bedömning och betygsättning med utgångspunkt i skolans styrdokument
- visa kunskaper om historieämnets utveckling i den svenska skolan och
relationen mellan den vetenskapliga historieforskningen och skolans
styrdokument
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera
och reflektera över historievetenskapliga och historiedidaktiska perspektiv och
forskningsresultat för att därigenom kunna bidra till utvecklingen av
yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen i historieämnet
- kunna reflektera över sitt eget förhållande till det förflutna och därigenom
kunna ge studenten verktyg för att kunna stimulera och fördjupa elevers
historiemedvetande
Innehåll
Kursen är indelad i följande moment:
Moment 1. Historiedidaktisk introduktionskurs, 7,5 högskolepoäng.
(An Introduction to Didactics of History, 7,5 credits)
I momentet ges en allmän orientering över olika historiedidaktiska perspektiv och problemställningar. I momentet övas även studenten att tillämpa dessa kunskaper på sin framtida yrkesverksamhet.
Moment 2. Tematisk fördjupningskurs, med ett historiedidaktiskt perspektiv, 7,5 högskolepoäng
(Theme-centred Course with a didactic perspective, 7,5 credits)
Momentet innebär studium av något tematiskt upplagt problemområde, utifrån ett historiedidaktiskt perspektiv. I momentet övas även studenten att tillämpa dessa kunskaper på sin framtida
yrkesverksamhet.
Moment 3. Uppsatskurs, 15 högskolepoäng.
(Essay assignment, 15 credits.)
De studerande skall producera en vetenskaplig uppsats och sedan försvara den vid ett seminarium. I momentet ingår även att opponera på en medstuderandes uppsats. Vidare ingår en kurs i informationssökning. I momentet ingår även ett översiktligt studium av teorier och metoder inom historievetenskapen. Häri ingår metodövningar och diskussionsseminarier.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs minst 22,5 hp från kursen Historia GR (A), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 30 hp
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier. Deltagande vid seminarieövningar och redovisningar är obligatorisk.
Examination
Moment 1. Historiedidaktisk introduktionskurs, 7,5 högskolepoäng.
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps-, insikts- och förståelsemålen prövas skriftlig eller muntligt. Färdighetsmålen examineras genom en processuell examinationsform, vilket innebär att studenterna får uppgifter som först bearbetas enskilt skriftligt eller diskuteras muntligt med läraren som ger återkoppling. Därefter bearbetas mer övergripande problemställningar i form av seminarium, gruppövning eller fältarbete. Betyget ges på den slutliga skriftliga framställningen. I ett avslutande skriftligt moment uppmanas studenten att utöver den givna examinationsuppgiften också reflektera över vilken progression som studentens arbete genomgått från det första skriftliga utkastet till den slutgiltiga bearbetningen.
Moment 2. Tematisk fördjupningskurs, med ett historiedidaktiskt perspektiv, 7,5 högskolepoäng.
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps-, insikts- och förståelsemålen prövas skriftlig eller muntligt. Färdighetsmålen examineras genom en processuell examinationsform, vilket innebär att studenterna får uppgifter som först bearbetas enskilt skriftligt eller diskuteras muntligt med läraren som ger återkoppling. Därefter bearbetas mer övergripande problemställningar i form av seminarium, gruppövning eller fältarbete. Betyget ges på den slutliga skriftliga framställningen. I ett avslutande skriftligt moment uppmanas studenten att utöver den givna examinationsuppgiften också reflektera över vilken progression som studentens arbete genomgått från det första skriftliga utkastet till den slutgiltiga bearbetningen.
Moment 3. Uppsatskurs, 15 högskolepoäng
Examinationen sker genom att författaren försvarar sin uppsats vid ett seminarium, genom en oppositionsuppgift och genom aktivt deltagande vid seminarierna
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 2 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Hermansson Adler, Magnus,
- Titel: Historieundervisningens byggstenar. Grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik,
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2009, 2 upplagan
- Förlag: Liber
- Kommentar: Läses enligt lärarens anvisningar.
- Författare/red: Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf (red)
- Titel: Historien är nu. En introduktion till historiedidaktiken,
- Ort: Lund
- Upplaga: 2009, 2 uppl
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 430 sidor
Moment 2
- Författare/red: Litteratur fastställs i samråd med läraren.
Moment 3
- Författare/red: Litteratur fastställs i samråd med läraren/handledaren.
För samtliga moment: Skolverket, gällande styrdokument för historia (gr och gy), se ttp://www.skolverket.se För moment 1 tillkommer ca 500 sidor fördjupningslitteratur.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket