Historia GR (B), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Historia GR (B), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 30 hp
History BA (B), Upper Secondary Level Teacher Education, 30 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: HI036G
  • Ämne huvudområde: Historia
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora
  • Fastställd: 2011-05-27
  • Senast ändrad: 2017-05-10
  • Giltig fr.o.m: 2017-08-16

Syfte

Syftet med kursen är att ge fördjupade kunskaper inom historiedidaktik samt något tematiskt område. Kursen syftar också till att ge den studerande insikt i historieämnets forskningsprocess, genom historiografisk orientering, teoretiska och forskningsmetodiska studier samt i arbetet med en egen mindre forskningsuppgift. Därtill syftar kursen till att utifrån ett historiedidaktiskt perspektiv förbereda den studerande för sin framtida yrkesverksamhet som lärare i historia.

Lärandemål

Studenten ska efter genomgången kurs

- kunna analysera historiska sammanhang och processer genom fördjupade
studier i några betydelsefulla problemområden
- redovisa grundläggande insikter om historiografi och historisk teori och metod
- kunna insamla, kritiskt värdera och metodiskt bearbeta historiskt källmaterial
- tillämpa ovanstående förvärvade kunskaper i författandet av en vetenskaplig uppsats av begränsad omfattning
- kunna relatera det nutida samhället och dess kultur till företeelser och processer
i det förflutna
- redovisa insikter om historiedidaktiska begrepp
- uppvisa färdighet i att tillämpa historiedidaktiska perspektiv och metoder för planering, bedömning och betygsättning av historieundervisning med utgångspunkt i skolans styrdokument
- visa kunskaper om historieämnets utveckling i den svenska skolan och
relationen mellan den vetenskapliga historieforskningen och skolans
historieämne

Innehåll

Denna kurs är en fortsättningskurs på grundnivå i historia.

Kursen är indelad i följande moment:

Moment 1. Historiedidaktisk introduktionskurs, 7,5 högskolepoäng.
(An Introduction to Didactics of History, 7,5 ECTS-credits)
I momentet förvärvas dels kunskaper om olika historiedidaktiska begrepp, perspektiv och problemställningar, dels kunskaper om historieämnets utveckling i den svenska skolan och relationen mellan den vetenskapliga historieforskningen och skolans historieämne. I momentet övas även studenten att tillämpa historiedidaktiska perspektiv och metoder för planering, bedömning och betygsättning av historieundervisning med utgångspunkt i skolans styrdokument.

Moment 2. Teori och metod, 7,5 högskolepoäng (Theory and method, 7,5 ECTS-credits).
Momentet innebär ett översiktligt stadium av användandet av teorier och metoder i historievetenskapen. I momentet ingår metodövningar och seminarier.

Moment 3. Uppsatskurs, 7,5 högskolepoäng (Essay assignment, 7,5 ECTS-credits). De studerande skall författa och vid ett seminarium försvara en vetenskaplig uppsats. I momentet ingår också uppgiften att opponera på en medstuderandes uppsats. Vidare ingår en kurs i informationssökning.

Moment 4. Tematisk fördjupningskurs, 7,5 högskolepoäng (Theme-centred course, 7,5 ECTS-credits).
Momentet innebär studium av något tematiskt upplagt problemområde. Fördjupning och litteratur meddelas i anslutning till undervisningen.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs minst 15 hp från kursen Historia GR (A), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 30 hp

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, redovisningar och gruppövningar. Deltagande vid seminarier, redovisningar och gruppövningar är obligatoriskt. All undervisning äger rum på campus Sundsvall.

Examination

Moment 1. Historiedidaktisk introduktionskurs, 7,5 högskolepoäng
Examination sker via seminarier, redovisningar och PM-skrivande.

Moment 2. Teori och metod, 7,5 högskolepoäng
Examination sker via seminarier, redovisningar och PM-skrivande.

Moment 3. Uppsatskurs, 7,5 högskolepoäng
Examination sker genom bedömning av uppsatsen, opposition och seminariearbetet i övrigt.

Moment 4. Tematisk fördjupningskurs, 7,5 högskolepoäng
Examination sker via seminarier, redovisningar och PM-skrivande.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl föreligger. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera tre gånger inom loppet av två år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Hermansson Adler, Magnus,
  • Titel: Historieundervisningens byggstenar. Grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik
  • Upplaga: 2014, 3 upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 299 sidor
  • Författare/red: Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf (red)
  • Titel: Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning
  • Upplaga: 2014, 1 upplagan
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: ”Kursplanen i historia”, i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Reviderad 2015)
  • Upplaga: 2015
  • Kommentar: Distribueras av avdelningen eller via www.skolverket.se
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: ”Ämnesplanen för historia 1-3”, i Läroplanen för gymnasieskolan 2011
  • Upplaga: 2015
  • Kommentar: Distribueras av avdelningen eller via www.skolverket.se
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Bedömningsstöd i historia för grund- och gymnasieskolan
  • Upplaga: 2015
  • Kommentar: Distribueras av avdelningen eller via www.skolverket.se
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i historia
  • Upplaga: 2015
  • Kommentar: Distribueras av avdelningen eller via www.skolverket.se
Moment 2
  • Författare/red: Florén, Anders & Ågren, Henrik
  • Titel: Historiska undersökningar. Grunder i historisk teori, metod och framställningssätt
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 178 sidor
  • Författare/red: Lindqvist Thomas (red)
  • Titel: Metodövningar i historia: historisk teori, metod och källkritik. 2
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Stuidentlitteratur
  • Kommentar: 222 sidor
  • Författare/red: Thurén, Thorsten
  • Titel: Källkritik
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 255 sidor

Moment 1: Ca 500 sidor fördjupningslitteratur eller annat fördjupningsmaterial tillkommer. Moment 2: Ytterligare litteratur om ca 250 sidor tillkommer. Moment 3: Litteratur fastställes i samråd med läraren/handledaren. Moment 4: Fördjupning och litteratur meddelas i anslutning till undervisningen.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15