Industridesign AV, Projektplanering, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Industridesign AV, Projektplanering, 7,5 hp
Industrial Design MA, Project Management, 7.5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: IU024A
- Ämne huvudområde: Industridesign
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Design 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Design
- Fastställd: 2012-10-22
- Senast ändrad: 2017-07-04
- Giltig fr.o.m: 2017-08-13
Syfte
Att arbeta som designer innebär att man måste samarbeta i olika konstellationer under produktutvecklingen. Därför bör man ha en förståelse för hur gruppdynamik fungerar och ges redskap för att skapa kreativa och inkluderande processer.
Alla designprojekt kräver att designern kan tydliggöra, för sig själv och uppdragsgivaren, projektets omfattning och delar. Därför måste man kunna göra en realistisk tidsplan samt beräkna och presentera kostnaderna för genomförandet. Detta är även viktigt i offentligt finansierade utvecklingsprojekt. Dessutom är det viktigt att kunna motivera projektets uppbyggnad i en projektbeskrivning och att kunna göra en tydlig avrapportering av resultatet.
Att känna till marknadsföringens grunder är både viktigt för att kunna marknadsföra sina egna tjänster men också för att förstå hur företagen tänker i det här avseendet. Detsamma gäller säljstrategier.
Eftersom en stor del av kommunikationen sker via internet bör en designer ha grundläggande kunskaper i hur man bygger en webbsida och hur man kan använda sociala medier.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- visa föreståelse för hur gruppdynamik fungerar och kunna använda olika redskap för att underlätta den kreativa processen i en grupp
- skapa en relevant tidsplan och budget för ett givet projekt
- göra en projektbeskrivning
- göra en tydlig rapport efter avslutat projekt
- visa grundläggande kunskaper i marknadsföring och säljstrategi
- skapa en enkel webbsida i Wordpress
- använda olika typer av sociala medier
Innehåll
- Gruppdynamik i kreativa processer
- Tidsplanering och budget
- Att göra projektbeskrivning och rapport
- Marknadsföring
- Säljstrategi
- Webbdesign och sociala medier
Behörighet
Industridesign GR (A), 60 hp, innehållande Inkluderande Design I, 2,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen ges som seminarier och workshops med allas deltagande, obligatorisk närvaro. Utöver lärarledd tid bedrivs kursen i form av grupparbete och självstudier.
Undervisning kan ske på svenska eller engelska.
Examination
R101: Rapport med presentation, 5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
S101: Seminarieserie, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2.5 hp, S101: Seminarieserie
Betyg: Godkänd (P) eller Underkänd (F)
5.0 hp, R101: Rapport med presentation
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A-E är Godkänt, Fx och F är Underkänt.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Kurskompendium
- Kommentar: Provided by the teacher