Industridesign GR (B), Upplevelsedesign, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Industridesign GR (B), Upplevelsedesign, 7,5 hp
Industrial Design BA (B), Adventure Design, 7.5 higher education credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: IU039G
  • Ämne huvudområde: Industridesign
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Design 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Fastställd: 2009-09-01
  • Giltig fr.o.m: 2009-09-01

Syfte

Syftet med kursen är att hos studenten skapa en grundläggande förståelse för uppbyggnaden av och innehållet i en upplevelse (olika sorters stimulans, varumärkesuppbyggnad, förädling, osv.) samt det breda spektra av tjänster som idag kategoriseras inom upplevelseindustrin. Kursen ska även tillhandahålla studenten centrala verktyg för att angripa problem, testa användarvänlighet och målgruppsoptimera designen av upplevelsebaserade produkter och tjänster - ur rent tekniska och ergonomiska perspektiv såväl som ur varumärkeshänseende. Utöver detta skall studenten också vidareutveckla förmågan att planera och redovisa projekt i grupp.

Lärandemål

Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:
- Definiera vad som karaktäriserar en upplevelse, samt ha en insikt i hur man med hjälp av design kan utveckla och förädla en sådan på olika sätt (oavsett om det rör sig om en destination, en vara eller en tjänst).
- Förstå vikten av att tidigt i processen förankra designen mot ett varumärke, nytt eller existerande.
- Med design som utgångspunkt kunna formulera grundläggande frågeställningar och strategier för olika typer av upplevelseförädling och uppbyggande av varumärke kring en vara, tjänst eller liknande.
- Väga in hur både rent tekniska såväl som kommunikativa lösningar på olika sätt kan vävas in i arbetet med upplevelseförädling.
- Undersöka hur en tänkt målgrupp uppfattar en vara, tjänst eller upplevelse i nuläget samt göra relevanta analyser för hur ”produkten” kan målgruppsoptimeras genom design.
- Analysera hur en tänkt målgrupp kommer att ta emot ett framtida design-/upplevelsekoncept.

Innehåll

Kursen är problembaserad och drivs i första hand i projektform, projektuppgifterna löses i grupp och behandlar frågeställningar relevanta för upplevelsedesign. Sammanlagt kommer studenterna att genomföra tre stycken projektuppgifter varav en kortare och två lite längre. Den sista projektuppgiften som studenterna själva väljer kan med fördel knytas mot ett externt företag då uppgiften kommer att utgöra förstudien för det projektarbete som tar vid i nästa kurs, Projektarbete C 9,0 hp.
Utöver projektuppgifter kommer även relevanta gästföreläsningar och studiebesök att inkluderas i kursen.

Behörighet

Industridesign GR (A), 25 hp, inkluderande Modellteknik, 7,5 hp, Skissteknik, 7,5 hp, Verkstadsteknik, 3 hp, samt Formstudier, 7,5 hp. Industridesign (B), Designmetodik II, 7,5 hp. Journalistik GR (A), Kommunikation i tal och skrift, 7,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar med tillämpningar. På grund av detta är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.

Examination

Aktivt deltagande i alla moment som kan vara i grupp. Redovisning av designuppdraget, innehållandes; metodik, process och resultat.

3.0 hp, I101: Inlämningsuppgifter
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

4.5 hp, P101: Projekt
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Upplaga: Kurskompendium

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15