Industridesign GR (B), Tjänstedesign, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Industridesign GR (B), Tjänstedesign, 7,5 hp
Industrial Design BA (B), Service Design, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: IU156G
- Ämne huvudområde: Industridesign
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Designområdet 100%
- Ansvarig institution: Naturvetenskap, design och hållbar utveckling
- Fastställd: 2024-04-24
- Giltig fr.o.m: 2024-09-02
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska få erfarenhet av att tillämpa designprocessen i utformningen av en tjänst. Studenten ska få förståelse för hur en tjänst bör utformas utifrån en organisations förutsättningar och verksamhet samtidigt som den möter målgruppens behov.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- utforska målgruppens befintliga och framtida behov
- göra en adekvat problembeskrivning av uppdraget
- planera genomförandet av ett projekt
- analysera vilka komponenter tjänsten bör bestå av
- utveckla och förädla en komplett tjänst utifrån uppdragsgivarens verksamhet och målgruppens behov
- kommunicera sin lösning på ett tydligt sätt
- analysera en organisation samt dess förutsättningar.
Innehåll
Kursen belyser:
- metoder för att utforska målgruppers behov
- metoder för att skapa en problembeskrivning
- projektplanering inom tjänstedesign
- metoder för att analysera en organisation utifrån tjänsteutveckling
- analys av tjänstens komponenter
- metoder för att utveckla och förädla en tjänst
- utforskning av alternativa presentationsmetoder
Behörighet
Industridesign GR (A), Designmetodik, 4,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Examination
I100: Inlämningsuppgifter, 3 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
P100: Dokumenterad presentation av tillämpningsuppgift, 4,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Sju-gradig skala, A-F o Fx
Övrig information
Denna kurs kan inte ingå i samma examen som IU112G.
Litteratur
Referenslitteratur
Författare:Jim Kalbach
Titel: Mapping Experiences: A Complete Guide to Creating Value through Journeys, Blueprints, and Diagrams
Upplaga: 11:e
Förlag: O'Really Media
Författare:Marc Stickdorn, Jakob Schneider
Titel: This is service design thinking: basics, tools, cases.
Upplaga: 2011
Förlag: Amsterdam : BIS
Författare: Stickdorn, Marc ; Lawrence, Adam ; Hormess, Markus ; Schneider, Jakob
Titel: This is service design doing: applying service design thinking in the real world : a practitioners' handbook
Upplaga: 2018
Förlag: O'Reilly Media, Incorporated
Författare: Tanja Enninga, Menno Manschot, Christa van Gessel, Jens Gijbels, Remko van der Lugt, Froukje Sleeswijk Visser, Fenne Verhoeven, Berit Godfroij
Artikeltitel: Service Design, insights from nine case studies
Webbadress: https://www.stby.eu/wp_15/wp-content/uploads/2013/12/Service-Design-insights-from-nine-case-studies.pdf
Författare: Stefan Holmlid, Katarina Wetter-Edman
Titel: Tjänstedesign: principer och praktiker
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur,