Industridesign GR (B), Tjänstedesign, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Industridesign GR (B), Tjänstedesign, 7,5 hp
Industrial Design BA (B), Service Design, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: IU156G
- Ämne huvudområde: Industridesign
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Design 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Naturvetenskap, design och hållbar utveckling
- Fastställd: 2020-06-29
- Senast ändrad: 2023-01-16
- Giltig fr.o.m: 2023-07-01
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska få erfarenhet av att tillämpa designprocessen i utformningen av en tjänst. Studenten ska få förståelse för hur utformningen av tjänsten påverkar uppdragsgivarens varumärke samtidigt som den möter målgruppens behov.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- utforska målgruppens befintliga och framtida behov.
- göra en adekvat problembeskrivning av uppdraget.
- planera genomförandet av ett projekt.
- genomföra en varumärkesanalys.
- analysera vilka komponenter tjänsten bör bestå av.
- utveckla och förädla en komplett tjänst utifrån uppdragsgivarens varumärke och målgruppens behov.
- kommunicera sin lösning på ett tydligt sätt.
Innehåll
Kursen belyser:
- metoder för att utforska målgruppers behov
- metoder för att skapa en problembeskrivning
- projektplanering inom tjänstedesign
- metoder för att genomföra en varumärkesanalys
- analys av tjänstens komponenter
- tillämpningsuppgift
- utforskning av alternativa presentationsmetoder
Behörighet
Industridesign GR (A), Designmetodik, 4,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Examination
I100: Inlämningsuppgifter, 3 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
P100: Dokumenterad presentation av tillämpningsuppgift, 4,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Denna kurs kan inte ingå i samma examen som IU112G.
Litteratur
Referenslitteratur
- Författare/red: Jim Kalbach
- Titel: Mapping Experiences: A Complete Guide to Creating Value through Journeys, Blueprints, and Diagrams
- Upplaga: 11:e
- Förlag: O'Really Media
- Författare/red: Marc Stickdorn, Jakob Schneider
- Titel: This is service design thinking: basics, tools, cases.
- Upplaga: 2011
- Förlag: Amsterdam : BIS
- Författare/red: Stickdorn, Marc ; Lawrence, Adam ; Hormess, Markus ; Schneider, Jakob
- Titel: This is service design doing: applying service design thinking in the real world : a practitioners' handbook
- Upplaga: 2018
- Förlag: O'Reilly Media, Incorporated
- Författare: Tanja Enninga, Menno Manschot, Christa van Gessel, Jens Gijbels, Remko van der Lugt, Froukje Sleeswijk Visser, Fenne Verhoeven, Berit Godfroij
- Artikeltitel: Service Design, insights from nine case studies
- Webbadress: https://www.stby.eu/wp_15/wp-content/uploads/2013/12/Service-Design-insights-from-nine-case-studies.pdf