Kulturgeografi GR (B), Turism i tid och rum, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Kulturgeografi GR (B), Turism i tid och rum, 15 hp
Human Geography BA (B), Tourism Time and Tourism Space, 15 H E Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: KG017G
  • Ämne huvudområde: Kulturgeografi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 80%, Naturvetenskap 20%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2009-10-13
  • Giltig fr.o.m: 2009-08-30

Syfte

Kursen syftar till att studenten skall få kunskap om kulturgeografins idéhistoriska utveckling och fördjupad insikt i ämnets studieområden och teorier.
Syftet är även att studenten skall kunna analysera olika former av turism och rekreation utifrån kulturgeografiska teoretiska perspektiv och begrepp. Kursen syftar dessutom till att träna studentens förmåga till vetenskapligt arbete inom kulturgeografi.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten:
• Ha kunskap om ämnets idéhistoriska utveckling och olika traditioner inom
ämnet.
• Kunna förklara vilka incitament och hinder som påverkar människors beslut om
användandet av tid och rum.
• Kunna analysera och diskutera turism med utgångspunkt från kultur-
geografiska teorier och begrepp, såsom tid (time), rum (space) och plats (place).
• Ha förmåga att utreda och analysera vilka konsekvenser människors agerande i
rummet kan ge för destinationer och producenter inom turismområdet.
• Visa förmåga att självständigt utforma, sammanfatta och presentera ett
studieområde inom kulturgeografin och teoretiskt behandla detta
problemområde.

Innehåll

Denna kurs består av två delar. Den första delen behandlar översiktligt den kulturgeografiska idéhistorian och består av en fördjupning i kulturgeografiska teorier och begrepp med särskilt fokus på tid, rum och plats. Kursen sätter in individen och individen som turist i det tidsrumssammanhang som karaktäriserar såväl vardags- som rekreationstillvaron. Synen på rummets funktioner och betydelsen av olika aspekter på rumsliga processer diskuteras. Personliga och interpersonella prioriteringar och kommunikations¬möjligheter betonas med särskild hänsyn till dagens (postmoderna) och morgondagens samhälle. Under den andra delen kopplas kulturgeografiska teoretiska och metodologiska perspektiv till en fördjupning i och analys av turismen i dessa sammanhang. Kursen består av föreläsningar, seminarier och skriftliga uppgifter.

Behörighet

Kulturgeografi GR (A) minst 22,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar. Grupparbeten, muntliga och skriftliga redovisningar utifrån olika teman är återkommande inslag

Examination

Kursen examineras genom skriftlig individuell tentamen, seminariediskussioner och mindre skriftlig uppsats.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ges som en del av det Turismprogrammet, 180 hp (ECTS).

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Gren M., Hallin P O
  • Titel: Kulturgeografi: En ämnesteoretisk diskussion
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Lew A., Williams A (eds)
  • Titel: A companion to tourism
  • Ort: Malden
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Blackwell Pub

Kompletterande litteratur kan tillkomma. Kompendium och artiklar tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15