Kvalitetsteknik GR (A), Kvalitetsledning, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Kvalitetsteknik GR (A), Kvalitetsledning, 7,5 hp
Quality Technology and Management BA (A), Quality Management, 7,5 higher education credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: KV005G
- Ämne huvudområde: Kvalitetsteknik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för teknik och hållbar utveckling
- Fastställd: 2007-03-30
- Senast ändrad: 2010-12-16
- Giltig fr.o.m: 2010-12-15
Syfte
Att ge en bakgrund och introduktion till området kvalitet samt ge kunskaper och färdigheter kring ledning och genomförande av kvalitetsarbete.
Lärandemål
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
Presentera bakgrunden till kvalitet, förstå vad kvalitet innebär och skilja mellan olika sätt att beskriva kvalitet, samt att använda kvalitetsbegreppen, speciellt med utgångspunkt från kundorientering.
Ge exempel på konkreta tillämpningar för de i kursen beskrivna begreppen, arbetssätten och verktygen, d v s förklara när de är lämpliga att använda, hur de bör eller kan användas och vilka resultat man kan förvänta sig vid rätt användning.
Beskriva tjänstekvalitet generellt samt förklara hur det är knutet till organisationer och är en viktig del i dessa.
Redogöra för och använda verksamhetssystem, verksamhetsanalys inklusive självutvärdering i en organisation.
Identifiera möjligheter och svårigheter att använda kvalitetsledning i en organisation.
Innehåll
I denna kurs ligger fokus på ledarskap för kvalitetsarbete, kundorientering, olika arbetssätt & verktyg, tjänstekvalitet, verksamhetssystem och verksamhetsanalys. För att kunna studera dessa delar krävs förståelse av olika kvalitetsbegrepp och därför ges inledningsvis en introduktion där bakgrunden till kvalitetsområdet presenteras. Därutöver studeras bl.a. de s.k. sju ledningsverktygen, kvalitetsbristkostnader, balanserade styrkort, brainstorming, självutvärdering, QFD och ISO samt ledning av kvalitetsarbete i kursen.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och webbmaterial. I kursen ingår uppgifter som skall lösas i grupp.
Examination
Examination av denna kurs kommer att ske med både inlämningsuppgifter och tentamen. För godkänt slutbetyg på kursen krävs godkänd tentamen samt godkänt på samtliga inlämningsuppgifter.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Bergman, B. & Klefsjö, B.
- Titel: Kvalitet från behov till användning (2007)
- Upplaga: Fjärde rev. upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Edvardsson B et al
- Titel: Mätning av tjänstekvalitet i praktiken
- Upplaga: 1998
- Förlag: Studentlitteratur