Kvalitetsteknik GR (A), Grundkurs i kvalitetsteknik för risk- och krishantering, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Kvalitetsteknik GR (A), Grundkurs i kvalitetsteknik för risk- och krishantering, 15 hp
Quality Technology and Management BA (A), Basic Course in Quality Technology and Management for Risk and Crisis Management, 15 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: KV023G
- Ämne huvudområde: Kvalitetsteknik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för teknik och hållbar utveckling
- Fastställd: 2011-04-27
- Senast ändrad: 2012-04-02
- Giltig fr.o.m: 2012-08-01
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten en bakgrund och introduktion till olika delar inom kvalitetstekniken samt ge kunskaper och färdigheter kring ledning och genomförande av ett offensivt kvalitetsarbete för långsiktig framgång.
Lärandemål
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
- Beskriva bakgrunden till kvalitetstekniken, förklara vad olika kvalitetsbegrepp innebär och skilja mellan olika sätt att beskriva kvalitet, samt att kunna använda kvalitetsbegreppen, speciellt med utgångspunkt från kundorientering.
- Identifiera kunder och kunna tillämpa arbetssätt och verktyg för kundfokusering.
- Förklara hur ledningens och de anställdas engagemang och delaktighet är viktiga för att åstadkomma en kultur för offensiv kvalitetsutveckling.
- Förklara processbegreppet och kunna tillämpa arbetssätt och verktyg för processorientering.
- Beskriva och tillämpa olika arbetssätt och verktyg för förbättringsarbete och olika förbättringsprogram.
- Ge exempel på konkreta tillämpningar för de i kursen beskrivna begreppen, arbetssätten och verktygen, d.v.s. förklara när de är lämpliga att använda, hur de bör eller kan användas och vilka resultat man kan förvänta sig vid rätt användning.
- Beskriva begreppet tjänstekvalitet samt förklara hur det är knutet till organisationer och är en viktig del i dessa.
- Förklara Appreciative Inquiry-filosofin samt de grundläggande principer och teorier som Appreciative Inquiry baseras på och relaterar till.
Innehåll
I kursen behandlas grundläggande kvalitetsteknik och den utvecklingsfas där ämnesområdet befinner sig i idag. Kursen omfattar den svenska tolkningen av Total Quality Management (TQM), som benämns offensiv kvalitetsutveckling, samt tjänstekvalitet och Appreciative Inquiry. Kursen omfattar förutom teoretiska delar även tillämpning av arbetssätt och verktyg som används för att arbeta med kundfokusering, processorientering, ständiga förbättringar och för att leda och skapa delaktighet i kvalitetsarbete.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, övningar och handledning av grupparbeten. I kursen ingår uppgifter som skall lösas i grupp.
Examination
Examination av denna kurs kommer att ske med både inlämningsuppgifter och tentamen. För godkänt slutbetyg på kursen krävs godkänd tentamen, godkänt på samtliga inlämningsuppgifter och godkänd muntlig redovisning. Obligatoriska moment förekommer.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen ingår i Risk- och krishanteringsprogrammet, 180 hp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Kommentar: Kompletterande material kan delas ut under kursens gång.
- Författare/red: Bergman, B. & Klefsjö, B.
- Titel: Kvalitet från behov till användning
- Ort: Lund
- Upplaga: Fjärde rev. upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Cooperrider D. & Whitney, D
- Titel: Appreciative Inquiry : a positive revolution in change
- Ort: San Francisco
- Förlag: Berrett-Koehler Publishers, Inc
- Författare/red: Edvardsson, B. & Larsson, P.
- Titel: Tjänstegarantier
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Ljungberg, A. & Larsson, E.
- Titel: Processbaserad verksamhetsutveckling
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Önnevik, T.
- Titel: Ledarskapets grunder: organisationens hjärna
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
Referenslitteratur
- Författare/red: Elg, M., Gauthereau, V. & Witell, L.
- Titel: Att lyckas med förbättringsarbete : förbättra, förändra, förnya
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Klefsjö, B.,Eliasson, H., Kennerfalk, L., Lundbäck, A. & Sandström, M.
- Titel: De sju ledningsverktygen
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur