Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Kommunikationsteori, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Kommunikationsteori, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (B), Communication Theory, 7,5 higher education credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK012G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Fastställd: 2007-05-22
  • Senast ändrad: 2007-06-25
  • Giltig fr.o.m: 2007-07-01

Syfte

Kursen tar upp teoribildning inom det kommunikationsvetenskapliga området samt faktorer som varit styrande för teoriernas framväxt.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten:
- kunna diskutera kommunikationsteknologins roll i framväxten av moderniteten
- kunna resonera kring långsiktiga och kortsiktiga massmedieeffekter
- kunna sammanfatta olika teoretiska skolor om hur medier och samhället påverkar varandra
- kunna illustrera skillnader mellan det dominanta och det alternativa paradigmet
- kunna applicera bägge paradigmen på ett och samma medieinnehåll
- kunna diskutera den roll medier spelar för jaget och erfarenheten
- kunna beskriva och exemplifiera argument kring publikens uppkomst

Innehåll

Kursen belyser
- etablerade teorier och modeller inom medie- och kommunikationsvetenskap inriktad mot samhällsprocesser
- kommunikationsteknologiers historiska utveckling och roll i moderniteten
- den normativa diskussionen kring journalistikens roll och dess aktuella struktur
- faktorer som kan påverka medieinnehåll
- introduktion till innehållsanalys

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), 22,5 hp, eller
Medie- och kommunikationsvetenskap A, 15 p.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och lärarledda gruppövningar.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter. Examination kommer att ske såväl individuellt som i grupp och presenteras mer utförligt i det schema och kurs-PM som delas ut senast tre veckor före kursstart.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Mindre ändringar i kursens innehåll och former kan ske. Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten. Mer detaljerad information om kursen och examinationskriterier lämnas i kurs-PM i anslutning till kursstart.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: McQuail, Denis
  • Titel: Mass Communication Theory
  • Upplaga: 4th edition, 2000
  • Förlag: Sage Publications
  • Författare/red: Thompson John B
  • Titel: Medierna och moderniteten
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Daidalos

Kompendium

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15