Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Propaganda, påverkan och övertalning, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Propaganda, påverkan och övertalning, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (B), Propaganda, Socialization and Persuasion, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK019G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2013-07-02
  • Giltig fr.o.m: 2007-07-01

Syfte

Kursens behandlar hur människor med hjälp av olika påverkansinstrument bearbetas för att anpassa sina attityder, beteenden, kunskaper och handlingar till olika normer och önskemål.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- identifiera grundförutsättningar för medveten och omedveten påverkan
- särskilja olika former av påverkan
- exemplifiera olika former av påverkan
- redogöra för olika påverkansprocesser
- kombinera olika påverkansformer till en helhet
- åskådliggöra olika typer av opinionsyttringar
- problematisera kring makten över tanken

Innehåll

Kursen innehåller:
- symboler och symbolmanipulation som gemensam nämnare för propaganda, påverkan och övertalning.
- analys av de grundläggande begreppen påverkan, övertalning och propaganda
- samhälleliga, gruppsliga och individuella förutsättningar och processer för påverkan, övertalning och propaganda genom medveten och omedveten symbolmanipulation.
- effekter av symbolmanipulation
- problematisering kring makten över tanken

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), 30 hp, varav Interpersonell kommunikation, 7,5 hp och Masskommunikation, 7,5 hp
eller
Medie- och kommunikationsvetenskap A, 20 p, varav Interpersonell kommunikation, 5 p, och Masskommunikation, 5 p.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och lärarledda gruppövningar och grupparbeten.

Examination

Kursen examineras genom tre gruppuppgifter och en individuell uppgift. Examinationen sker såväl muntligt som skriftligt.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Mindre ändringar i kursens innehåll och former kan ske. Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten. Mer detaljerad information om kursen och examinationskriterier lämnas i kurs-PM i anslutning till kursstart.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Se kurs-PM.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15