Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Propaganda, påverkan och övertalning, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Propaganda, påverkan och övertalning, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (B), Propaganda, Socialization and Persuasion, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: MK019G
- Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Fastställd: 2013-07-02
- Giltig fr.o.m: 2007-07-01
Syfte
Kursens behandlar hur människor med hjälp av olika påverkansinstrument bearbetas för att anpassa sina attityder, beteenden, kunskaper och handlingar till olika normer och önskemål.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- identifiera grundförutsättningar för medveten och omedveten påverkan
- särskilja olika former av påverkan
- exemplifiera olika former av påverkan
- redogöra för olika påverkansprocesser
- kombinera olika påverkansformer till en helhet
- åskådliggöra olika typer av opinionsyttringar
- problematisera kring makten över tanken
Innehåll
Kursen innehåller:
- symboler och symbolmanipulation som gemensam nämnare för propaganda, påverkan och övertalning.
- analys av de grundläggande begreppen påverkan, övertalning och propaganda
- samhälleliga, gruppsliga och individuella förutsättningar och processer för påverkan, övertalning och propaganda genom medveten och omedveten symbolmanipulation.
- effekter av symbolmanipulation
- problematisering kring makten över tanken
Behörighet
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), 30 hp, varav Interpersonell kommunikation, 7,5 hp och Masskommunikation, 7,5 hp
eller
Medie- och kommunikationsvetenskap A, 20 p, varav Interpersonell kommunikation, 5 p, och Masskommunikation, 5 p.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och lärarledda gruppövningar och grupparbeten.
Examination
Kursen examineras genom tre gruppuppgifter och en individuell uppgift. Examinationen sker såväl muntligt som skriftligt.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Mindre ändringar i kursens innehåll och former kan ske. Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten. Mer detaljerad information om kursen och examinationskriterier lämnas i kurs-PM i anslutning till kursstart.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Se kurs-PM.