Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Organisation och kommunikation, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Organisation och kommunikation, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (A), Organizational Communication, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: MK044G
- Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap alt. Företagsekonomi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Övrigt 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Fastställd: 2009-03-10
- Senast ändrad: 2014-12-11
- Giltig fr.o.m: 2014-12-08
Syfte
Syftet med kursen är att studenterna ska tillägna sig kunskaper som ger en förståelse för samspelet mellan organisationers struktur, kultur och kommunikation.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten:
- känna till organisationsteorins historiska utveckling
- kunna redogöra för olika synsätt och teorier inom organisationskommunikation
- kunna diskutera intern kommunikation i förhållande till organisationsmedlemmars behov, sociala roller och organisationers ledarskap och kultur.
- kunna redogöra för olika typer av processer i organisationer.
Innehåll
I kursen introduceras områdena organisationsteori, organisationskommunikation och organisationskultur. Teorierna inom dessa områden diskuteras i relation till exempel från olika typer av organisationer. Intern kommunikation inom organisationer kartläggs och analyseras. Processer av olika slag i organisationer studeras.
Kursen belyser:
- organisationsteori utifrån såväl historiska som moderna perspektiv
- organisationskommunikation i teori och praktik
- organisationskultur
- ledarskap
- processer i organisationer
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar och genomgångar.
Vid distanskurs gäller följande: Inga sammankomster. Undervisningen sker enbart via nätbaserade moment. För genomförande av kursen krävs tillgång till dator med Internetuppkoppling.
Examination
I kursen förekommer både skriftliga och muntliga examinationer. De genomförs både individuellt och i grupp med krav på närvaro och aktivt deltagande. Frånvaro och sent inlämnade uppgifter kan påverka kursbetyget negativt.
Distanskursen examineras genom skriftliga uppgifter.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kod MK005G
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Kursen kan även räknas in i huvudområdet Företagsekonomi.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Bruzelius, Lars H. & Skärvad, Per-Hugo
- Titel: Integrerad organisationslära
- Ort: Lund
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Webbadress: www.studentlitteratur.se
- Kommentar: 480 sidor
- Författare/red: Heide, M, Johansson, C & Simonsson, C
- Titel: Kommunikation i organisationer
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Webbadress: www.liber.se
- Kommentar: 281 sidor
- Författare/red: Keyton, Joann
- Titel: Communication and organizational culture
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Sage Publications
- Webbadress: www.sagepub.com
- Kommentar: 232 sidor.
- Författare: Vercic, A, Vercic, D, & Shriramesh, K
- Artikeltitel: Internal communication: Definition, parameters, and the future
- Tidskrift: Public Relations Review
- År/Volym/nr/sidor: 2012, 38(2), 223-230
- Webbadress: www.journals.elsevier.com/public-relations-review/
- Kommentar: 7 sidor