Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Digital kommunikationsstrategi, 6 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Digital kommunikationsstrategi, 6 hp
Media and Communication Science BA (B), Digital Strategic Communication, 6 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: MK054G
- Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 6
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Fastställd: 2011-09-02
- Senast ändrad: 2013-07-01
- Giltig fr.o.m: 2013-07-01
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig kunskap om hur olika digitala kanaler (webbplatser, sociala medier etc) kan användas i strategisk kommunikation. Kursen belyser vad en digital strategi innehåller och arbetsmetoder för hur strategin arbetas fram.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- definiera innehållet i en digital strategi
- beskriva hur en digital strategi utformas
- tillämpa arbetsmetoderna för att ta fram en digital strategi
Innehåll
Kursen behandlar centrala teoretiska utgångspunkter i strategisk kommunikation kopplat till digital kommunikation. Här presenteras verktyg för att arbeta strategiskt med digitala kanaler: analyser, målgrupper, mål, strategi, taktik, budskap, utvärdering samt marknadsföring av webbplatsen internt och externt samt sociala medier.
Behörighet
60 hp akademiska studier, inkluderande 30 hp inom för en webbredaktör relevant område.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Examination
Inlämningsuppgifter.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen kan inte ingå i samma examen som någon av kurserna med kod MK051G eller MK074G.
Att plagiera är inte tillåtet och kommer att resultera i att anmälan lämnas till rektor.
Eventuella kostnader för material bekostas av studenten.