Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Digital kommunikationsstrategi, 6 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Digital kommunikationsstrategi, 6 hp
Media and Communication Science BA (B), Digital Strategic Communication, 6 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK054G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 6
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2011-09-02
  • Senast ändrad: 2013-07-01
  • Giltig fr.o.m: 2013-07-01

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig kunskap om hur olika digitala kanaler (webbplatser, sociala medier etc) kan användas i strategisk kommunikation. Kursen belyser vad en digital strategi innehåller och arbetsmetoder för hur strategin arbetas fram.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- definiera innehållet i en digital strategi
- beskriva hur en digital strategi utformas
- tillämpa arbetsmetoderna för att ta fram en digital strategi

Innehåll

Kursen behandlar centrala teoretiska utgångspunkter i strategisk kommunikation kopplat till digital kommunikation. Här presenteras verktyg för att arbeta strategiskt med digitala kanaler: analyser, målgrupper, mål, strategi, taktik, budskap, utvärdering samt marknadsföring av webbplatsen internt och externt samt sociala medier.

Behörighet

60 hp akademiska studier, inkluderande 30 hp inom för en webbredaktör relevant område.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Examination

Inlämningsuppgifter.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen kan inte ingå i samma examen som någon av kurserna med kod MK051G eller MK074G.

Att plagiera är inte tillåtet och kommer att resultera i att anmälan lämnas till rektor.

Eventuella kostnader för material bekostas av studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15