Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Marknadskommunikation, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Marknadskommunikation, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (A), Market Communication, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: MK079G
- Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Övrigt 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Fastställd: 2017-10-31
- Giltig fr.o.m: 2018-01-01
Syfte
Syftet med kursen är att ge kunskaper om grundläggande teorier och begrepp inom marknadskommunikation. I kursen diskuteras marknadsföringens mikro- och makromiljö, målformulering, strategiska överväganden, samt målgrupper och olika kanalval utifrån ett kampanjperspektiv.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- definiera och förklara grundläggande teorier, historisk utveckling, begrepp, modeller och sammanhang inom marknadsföring och marknadskommunikation samt användbarheten och begränsningarna hos desamma
- beskriva hur processen kring planering och genomförande av marknadskommunikationsplaner går till
- beskriva och diskutera möjliga budskaps- och kanalval samt argumentera för vad som ger största möjliga genomslag
- reflektera kring en kampanj utifrån budskapsutformning i förhållande till tänkta målgrupper
- beskriva hur den digitala utvecklingen påverkar arbetet med marknadskommunikation
Innehåll
Kursen behandlar centrala teoretiska utgångspunkter och principer inom marknadskommunikation. Kursen belyser kopplingen mellan marknadsföring, marknadskommunikation och samhällskommunikation.
Kursen tar upp olika verktyg inom området marknadskommunikation samt hur dessa verktyg kan användas i syfte att kommunicera med en organisations omvärld.
Kursen beskriver processen med att arbeta fram en marknadsstrategi, d.v.s. kursen tydliggör hur olika budskapsstrategier och kanalval för marknadskommunikation kan integreras i en kampanjsituation.
Kursen avslutas med en kampanjanalys med fokus på utformning av budskap i förhållande till tilltänkta målgrupper.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar.
Vid distanskurs gäller följande: Inga sammankomster. Undervisningen sker enbart via nätbaserade moment. För genomförande av kursen krävs tillgång till dator med Internetuppkoppling.
Examination
Campuskursen examineras genom skriftliga och muntliga redovisningar såväl individuellt som i grupp. Vissa kursmoment är obligatoriska på campuskursen.
Distanskursen examineras genom individuella skriftliga uppgifter.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Att plagiera är inte tillåtet och kommer att resultera i att anmälan lämnas till rektor.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare: Achrol, Ravi S. and Kotler, Philip
- Artikeltitel: Frontiers of the marketing paradigm in the third millennium
- Tidskrift: Journal of the Academy of Marketing Science
- År/Volym/nr/sidor: 2012, Volume 40, Issue 1, pp 35–52
- Kommentar: 17 sidor
- Författare: Eric H. Shaw, D. G.Brian Jones
- Artikeltitel: A history of schools of marketing thought
- Tidskrift: Marketing Theory
- År/Volym/nr/sidor: 2005, Volume 5(3): 239–281
- Kommentar: 42 sidor
- Författare/red: Micael Dahlén, Fredrik Lange, Sara Rosengren
- Titel: Optimal marknadskommunikation
- Upplaga: 3:e upplagan, 2017
- Förlag: Liber
- Kommentar: 514 sidor
- Författare/red: Roger Ström och Martin Vendel
- Titel: Digital Marknadsföring
- Upplaga: 1:a upplagan, 2015
- Förlag: Sanoma Utbildning
- Kommentar: 221 sidor
Referenslitteratur
- Titel: Marknadsföringslagen 2008:486
- Upplaga: 2008
- Kommentar: https://lagen.nu/2008:486