Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Kommunikativt ledarskap, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Kommunikativt ledarskap, 7,5 hp
Media and Communication Science Ba (A), Communicative Leadership, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK082G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2017-10-23
  • Giltig fr.o.m: 2018-01-01

Syfte

Kursen syftar till en fördjupning inom organisationers interna kommunikation med särskilt fokus på ledarens kommunikativa roll och kommunikationen mellan chefer och medarbetare.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten:
– kunna beskriva centrala teorier om ledarskap
– kunna redogöra för forskning om kommunikation mellan chefer och medarbetare
– kunna analysera ett kommunikationsproblem relaterat till kursens innehåll

Innehåll

Kursen är en påbyggnadskurs inom organisationers kommunikation som behandlar ledares kommunikativa roll i organisationer.

Kursen belyser:
– teorier om ledarskap och ledares kommunikativa roll i organisationer
– aktuell forskning om kommunikation mellan chefer och medarbetare
– kommunikatörers roll som utbildare och rådgivare till chefer i interna kommunikationsfrågor

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och lärarledd handledning.

Examination

I kursen förekommer både skriftliga och muntliga examinationer. De genomförs både individuellt och i grupp med krav på närvaro och aktivt deltagande. Frånvaro och sent inlämnade uppgifter kan påverka kursbetyget negativt.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare: Abfalter, D.
  • Artikeltitel: Authenticity and Respect. Leading Creative Teams in the Performing Arts.
  • Tidskrift: Creativity and Innovation Management
  • År/Volym/nr/sidor: 2013
  • Kommentar: 295-306
  • Författare: Alvesson, Mats & Sveningsson, Stefan
  • Artikeltitel: Managers doing leadership: The extra-ordinarization of the mundane
  • Tidskrift: Human Relations
  • År/Volym/nr/sidor: 2003 56(12) 1435–1459. [24s]
  • Författare: Fairhurst, Gail T., & Connaughton, Stacey
  • Artikeltitel: Leadership: A communicative perspective
  • Tidskrift: Leadership
  • År/Volym/nr/sidor: 2014, 10(1), 7-35
  • Kommentar: 28 sidor
  • Författare: Hamrin, Solange
  • Artikeltitel: Recontextualizing Communicative Leadership: The Interplay of Discourses in a Swedish Multinational Organization
  • Tidskrift: International Journal of Strategic Communication
  • År/Volym/nr/sidor: 2016, 10(1), 18-35
  • Kommentar: 17 sidor
  • Författare: Heide, Mats & Simonsson, Charlotte
  • Artikeltitel: Putting coworkers in the limelight: New challenges for communication professionals
  • Tidskrift: International Journal of Strategic Communication
  • År/Volym/nr/sidor: 2011, 5(4), 201-220
  • Webbadress: www.tandfonline.com/
  • Kommentar: 19 sidor
  • Författare/red: Johansson, C, Miller, V. D, Hamrin, S
  • Titel: Communicative Leadership. Theories, Concepts, and Central Communication Behaviors
  • Ort: Sundsvall
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Mittuniversitetet, DEMICOM
  • Kommentar: Kan laddas ner via www.miun.se/demicom
  • Författare/red: Northouse, P.G.
  • Titel: Leadership: Theory and practice
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Sage
  • Kommentar: (435s)
  • Författare: Seeger, Matthew W. & Ulmer, Robert R
  • Artikeltitel: Explaining Enron: Communication and Responsible Leadership
  • Tidskrift: Management Communication Quarterly
  • År/Volym/nr/sidor: 2003 17(1), 58–84. [26s]

Referenslitteratur

  • Författare/red: Heide, Mats, Johansson, Catrin & Simonsson, Charlotte
  • Titel: Kommunikation & organisation
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15