Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Strategisk kommunikation C1, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Strategisk kommunikation C1, 7,5 hp
Media and Communication Science Ba (C), Public Relations C1, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK083G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2017-10-23
  • Giltig fr.o.m: 2018-01-22

Syfte

Syftet med kursen är att ge fördjupade kunskaper inom forskningsområdet strategisk kommunikation inom ett valt fördjupningsområde.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och värdera teorier och forskningsresultat inom det valda fördjupningsområdet
- kritiskt granska och relatera praktikfall inom fördjupningsområdet till teorier och forskning
- utifrån teorier och forskning ge rekommendationer för best practice inom det valda fördjupningsområdet

Innehåll

Kursen behandlar teorier och forskningsresultat inom ett valt fördjupningsområde. Kursen ger en fördjupad teoretisk utgångspunkt för praktiskt arbete med strategisk kommunikation inom det valda fördjupningsområdet. Praktikfall jämförs med den vetenskapliga litteraturen och modeller och rekommendationer för best practice diskuteras.

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap, 75 hp, inklusive Strategisk kommunikation B 7,5 hp GR (B), Vetenskaplig uppsats B 7,5 hp GR (B), alternativt Vetenskaplig rapport B 7,5 hp GR (B), Arbetsplatsförlagt projekt 15 hp GR (B) eller motsvarande.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar och genomgångar. Problembaserad inlärning är basen i kursen.

Examination

I kursen ingår skriftliga och muntliga examinationsuppgifter, både individuellt och i grupp.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Att plagiera är inte tillåtet och kommer att resultera i att anmälan lämnas in till rektor.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Ett urval av vetenskapliga artiklar (5-6) och läroböcker (1-2) inom det valda fördjupningsområdet väljs i samråd med kursansvarig lärare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15