Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Vetenskaplig metod I, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Vetenskaplig metod I, 7,5 hp
Media and Communication Science Ba (B), Scientific Methods I, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: MK085G
- Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Övrigt 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Fastställd: 2017-10-23
- Giltig fr.o.m: 2018-01-01
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om samhällsvetenskapliga metoder och vetenskapsteori inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- söka relevant litteratur för en forskningsuppgift inom medie- och kommunikationsvetenskap
- redogöra för centrala begrepp inom samhällsvetenskaplig metod
- förklara grundläggande vetenskapsteoretiska skiljelinjer
- tillämpa och bedöma olika samhällsvetenskapliga metoder för empirisk datainsamling
- redogöra för styrkor och svagheter med olika samhällsvetenskapliga datainsamlingsmetoder
Innehåll
Kursen är en introduktion i att använda kvalitativa och kvantitativa samhällsvetenskapliga metoder inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap. Kursen belyser också urvalsprocessernas betydelse för förståelsen av insamlad data. Kursen belyser samtidigt de samhällsvetenskapliga metoderna för fortsatt tillämpning inom medie- och kommunikationsvetenskap. I kursen ingår också litteratursökning som ett centralt element.
Behörighet
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), 22,5 hp, inkluderande Organisation och kommunikation samt Kommunikation och omvärld.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och övningar.
Examination
Examinationen görs skriftligt och muntligt, enskilt och i grupp.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Att plagiera är inte tillåtet och kommer att resultera i att anmälan lämnas in till rektor.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Backman Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Ort: Lund
- Upplaga: 2008
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Barmark, Mimmi Djurfeldt, Göran
- Titel: Statistisk verktygslåda 0, att förstå och förändra världen med siffror
- Upplaga: Senaste
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Ekström Mats, Larsson Larsåke
- Titel: Metoder i kommunikationvetenskap
- Ort: Lund
- Upplaga: 2010
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Mikael Hjerm, Simon Lindgren, Marco Nilsson
- Titel: Introduktion till samhällsvetenskaplig analys 2:a upplagan
- Förlag: Gleerups Utbildning AB