Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Vetenskaplig metod I, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Vetenskaplig metod I, 7,5 hp
Media and Communication Science Ba (B), Scientific Methods I, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK085G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2017-10-23
  • Giltig fr.o.m: 2018-01-01

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om samhällsvetenskapliga metoder och vetenskapsteori inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- söka relevant litteratur för en forskningsuppgift inom medie- och kommunikationsvetenskap
- redogöra för centrala begrepp inom samhällsvetenskaplig metod
- förklara grundläggande vetenskapsteoretiska skiljelinjer
- tillämpa och bedöma olika samhällsvetenskapliga metoder för empirisk datainsamling
- redogöra för styrkor och svagheter med olika samhällsvetenskapliga datainsamlingsmetoder

Innehåll

Kursen är en introduktion i att använda kvalitativa och kvantitativa samhällsvetenskapliga metoder inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap. Kursen belyser också urvalsprocessernas betydelse för förståelsen av insamlad data. Kursen belyser samtidigt de samhällsvetenskapliga metoderna för fortsatt tillämpning inom medie- och kommunikationsvetenskap. I kursen ingår också litteratursökning som ett centralt element.

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), 22,5 hp, inkluderande Organisation och kommunikation samt Kommunikation och omvärld.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och övningar.

Examination

Examinationen görs skriftligt och muntligt, enskilt och i grupp.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Att plagiera är inte tillåtet och kommer att resultera i att anmälan lämnas in till rektor.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Backman Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Barmark, Mimmi Djurfeldt, Göran
  • Titel: Statistisk verktygslåda 0, att förstå och förändra världen med siffror
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Ekström Mats, Larsson Larsåke
  • Titel: Metoder i kommunikationvetenskap
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Mikael Hjerm, Simon Lindgren, Marco Nilsson
  • Titel: Introduktion till samhällsvetenskaplig analys 2:a upplagan
  • Förlag: Gleerups Utbildning AB

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15