Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Vetenskaplig metod I, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Vetenskaplig metod I, 7,5 hp
Media and Communication Science Ba (B), Scientific Methods I, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK085G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2017-10-23
  • Senast ändrad: 2019-06-11
  • Giltig fr.o.m: 2019-07-01

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om samhällsvetenskapliga metoder och vetenskapsteori inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för centrala begrepp inom samhällsvetenskaplig metod
- förklara grundläggande vetenskapsteoretiska skiljelinjer
- tillämpa och bedöma olika samhällsvetenskapliga metoder för empirisk datainsamling
- redogöra för styrkor och svagheter med olika samhällsvetenskapliga datainsamlingsmetoder

Innehåll

Kursen är en introduktion i att använda kvalitativa och kvantitativa samhällsvetenskapliga metoder inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap. Kursen belyser också urvalsprocessernas betydelse för förståelsen av insamlad data. Kursen belyser samtidigt de samhällsvetenskapliga metoderna för fortsatt tillämpning inom medie- och kommunikationsvetenskap. I kursen ingår också litteratursökning.

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), 45 hp inkluderat Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Strategisk kommunikation 7,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och övningar.

Examination

M200: Uppsatsidé, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

M300: Enskild skriftlig uppgift: Salstentamen, 6,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Skriftlig gruppuppgift:
M200 Uppsatsidé, 1,0 hp
Betyg: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

M300 Enskild skriftlig uppgift: Salstentamen, 6,5 hp
Betyg: A, B, C, D, E, F, Fx eller F. A-E är Godkänt, Fx och F är underkänt

Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att erbjudas 3 examinationstillfällen inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Begränsning av undervisning: Handledning från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bringsrud Fekjær, Silje
  • Titel: Att tolka och förstå statistik
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: Sida: 9-88
  • Författare/red: Ekström, Mats & Johansson, Bengt (Red.)
  • Titel: Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Sida: 11-23, 101-224, 255-305
  • Författare/red: Hjerm, Mikael, Lindgren, Simon, Nilsson, Marco
  • Titel: Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gleerups Utbildning AB
  • Kommentar: Sida: 13-101, 149-184
  • Författare/red: Lindstedt, Inger
  • Titel: Forskningens hantverk
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Sida: 65-132, 173-182, 207-271

Referenslitteratur

  • Författare/red: Backman Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15