Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Vetenskaplig metod, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Vetenskaplig metod, 7,5 hp
Medie and Communication Science Ba (C), Scientific Methods, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: MK088G
- Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Övrigt 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Fastställd: 2017-10-23
- Senast ändrad: 2018-03-21
- Giltig fr.o.m: 2018-07-02
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig fördjupande kunskaper om samhällsvetenskaplig analys och tolkning av data inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap samt journalistik. Kursen behandlar analys av teoretiska och metodologiska problem inom ämnesområdet. Kursen ska också leda till träning i självständigt vetenskapligt arbete och vara förberedande för uppsatsarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna redogöra för centrala begrepp inom forskningsdesign och dataanalys.
- kritiskt kunna diskutera olika metoder utifrån en förståelse om deras vetenskapsteoretiska förutsättningar
- kunna välja ut, formulera och bedöma ett medie- och kommunikationsvetenskapligt forskningsproblem.
- kunna planera för att självständigt utföra ett större vetenskapligt arbete
- kunna analysera resultat från olika typer av studier i ljuset av teori och tidigare forskning
- kunna kritiskt granska studier med olika metodologisk ansats
Innehåll
Kursen belyser:
-olika vetenskapsteoretiska perspektiv på empirisk samhällsvetenskap
- introduktion till samhällsvetenskapliga metoder inom ämnesområdet medie- och
kommunikationsvetenskap
- centrala begrepp inom ämnesområdet samhällsvetenskaplig metod
- olika samhällsvetenskapliga analysmetoder samt deras genomförande
Behörighet
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (AB) 90 hp, inkluderande kursen Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Vetenskaplig uppsats I, 7,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, lektioner, gruppövningar samt lärarledd handledning av självständigt arbete.
Examination
I kursen förekommer både skriftliga och muntliga examinationer. De genomförs både individuellt och i grupp med krav på närvaro och aktivt deltagande. Frånvaro och sent inlämnade uppgifter kan påverka kursbetyget negativt.
Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Att plagiera är inte tillåtet och kommer att resultera i att anmälan lämnas in till rektor.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Barmark Mimmi, Djurfeldt Göran
- Titel: Statistisk verktygslåda 0, att förstå och förändra världen med siffror
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Esaiasson Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson Henrik & Wägnerud, Lena
- Titel: Metodpraktikan: Konsten att studera samhälle, individ och marknad
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Norstedts Juridik AB
- Webbadress: www.bokus.com
- Kommentar: 450 sidor
- Författare/red: Göran Ahrne, Peter Svensson (red.)
- Titel: Handbok i kvalitativa metoder
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
Referenslitteratur
- Författare: Axel Bruns & Stefan Stieglitz
- Artikeltitel: Towards more systematic Twitter analysis: metrics for tweeting activities
- Tidskrift: International Journal of Social Research Methodology
- År/Volym/nr/sidor: 2013, 16(2), 91-108
- Webbadress: DOI:10.1080/13645579.2012.756095
- Kommentar: 17 sidor
- Författare: Cutler, Andrew
- Artikeltitel: Methodical failure: the use of case study method by public relations researchers
- Tidskrift: Public Relations Review
- År/Volym/nr/sidor: 2004, 30(3), 365-375
- Webbadress: DOI: 10.1016/j.pubrev.2004.05.008
- Kommentar: 10 sidor
- Författare: Karlsson, Michael
- Artikeltitel: Charting the liquidity of online news: moving toward a method for content analysis of online news
- Tidskrift: International Communication Gazette
- År/Volym/nr/sidor: 2012, 74(4), 385-402
- Webbadress: DOI: 10.1177/1748048512439823
- Kommentar: 17 sidor
- Författare: Lirola, María Martínez & Chovanec, Jan
- Artikeltitel: The dream of a perfect body come true: Multimodality in cosmetic surgery advertising
- Tidskrift: Discourse & Society
- År/Volym/nr/sidor: 2012, 23(5), 487-507
- Webbadress: DOI: 10.1177/0957926512452970
- Kommentar: 20 sidor
- Författare: White, Candace; Vanc, Antoaneta & Stafford, Gena
- Artikeltitel: Internal Communication, Information Satisfaction and Sense of Community: The Effect of Personal Influence
- Tidskrift: Journal of Public Relations Research
- År/Volym/nr/sidor: 2010, 22(1), 65-84
- Webbadress: DOI: 10.1080/10627260903170985
- Kommentar: 19 sidor
- Författare: Xun, Jiyao & Reynolds, Jonathan
- Artikeltitel: Applying netnography to market research: the case of the online forum
- Tidskrift: Journal of targeting, measurement and analysis of marketing
- År/Volym/nr/sidor: 2010, 18(1): 17-31
- Webbadress: DOI:10.1057/jt.2009.29
- Kommentar: 24 sidor