Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Vetenskaplig metod, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Vetenskaplig metod, 7,5 hp
Medie and Communication Science Ba (C), Scientific Methods, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: MK088G
- Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Övrigt 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Fastställd: 2017-10-23
- Senast ändrad: 2020-10-07
- Giltig fr.o.m: 2021-01-01
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig fördjupande kunskaper om samhällsvetenskaplig analys och tolkning av data inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap samt journalistik. Kursen behandlar analys av teoretiska och metodologiska problem inom ämnesområdet. Kursen ska också leda till träning i självständigt vetenskapligt arbete och vara förberedande för uppsatsarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna redogöra för centrala begrepp inom forskningsdesign och dataanalys.
- kritiskt kunna diskutera olika metoder utifrån en förståelse om deras vetenskapsteoretiska förutsättningar
- kunna välja ut, formulera och bedöma ett medie- och kommunikationsvetenskapligt forskningsproblem.
- kunna planera för att självständigt utföra ett större vetenskapligt arbete
- kunna analysera resultat från olika typer av studier i ljuset av teori och tidigare forskning
- kunna kritiskt granska studier med olika metodologisk ansats
Innehåll
Kursen belyser:
-olika vetenskapsteoretiska perspektiv på empirisk samhällsvetenskap
- introduktion till samhällsvetenskapliga metoder inom ämnesområdet medie- och
kommunikationsvetenskap
- centrala begrepp inom ämnesområdet samhällsvetenskaplig metod
- olika samhällsvetenskapliga analysmetoder samt deras genomförande
Behörighet
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (AB), 67,5 hp innefattande Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Vetenskaplig uppsats I, 7,5 hp
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, lektioner, gruppövningar samt lärarledd handledning av självständigt arbete.
Examination
M200: Vetenskaplig metod (gruppuppgift), 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
M300: Skriftlig tentamen (enskild), 6,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Barmark Mimmi, Djurfeldt Göran
- Titel: Statistisk verktygslåda 0, att förstå och förändra världen med siffror
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Esaiasson Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson Henrik & Wägnerud, Lena
- Titel: Metodpraktikan: Konsten att studera samhälle, individ och marknad
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Norstedts Juridik AB
- Webbadress: www.bokus.com
- Författare/red: Göran Ahrne, Peter Svensson (red.)
- Titel: Handbok i kvalitativa metoder
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
Referenslitteratur
- Författare: Axel Bruns & Stefan Stieglitz
- Artikeltitel: Towards more systematic Twitter analysis: metrics for tweeting activities
- Tidskrift: International Journal of Social Research Methodology
- År/Volym/nr/sidor: 2013, 16(2), 91-108
- Webbadress: DOI:10.1080/13645579.2012.756095
- Kommentar: 17 sidor
- Författare: Cutler, Andrew
- Artikeltitel: Methodical failure: the use of case study method by public relations researchers
- Tidskrift: Public Relations Review
- År/Volym/nr/sidor: 2004, 30(3), 365-375
- Webbadress: DOI: 10.1016/j.pubrev.2004.05.008
- Kommentar: 10 sidor
- Författare: Karlsson, Michael
- Artikeltitel: Charting the liquidity of online news: moving toward a method for content analysis of online news
- Tidskrift: International Communication Gazette
- År/Volym/nr/sidor: 2012, 74(4), 385-402
- Webbadress: DOI: 10.1177/1748048512439823
- Kommentar: 17 sidor
- Författare: Lirola, María Martínez & Chovanec, Jan
- Artikeltitel: The dream of a perfect body come true: Multimodality in cosmetic surgery advertising
- Tidskrift: Discourse & Society
- År/Volym/nr/sidor: 2012, 23(5), 487-507
- Webbadress: DOI: 10.1177/0957926512452970
- Kommentar: 20 sidor
- Författare: White, Candace; Vanc, Antoaneta & Stafford, Gena
- Artikeltitel: Internal Communication, Information Satisfaction and Sense of Community: The Effect of Personal Influence
- Tidskrift: Journal of Public Relations Research
- År/Volym/nr/sidor: 2010, 22(1), 65-84
- Webbadress: DOI: 10.1080/10627260903170985
- Kommentar: 19 sidor
- Författare: Xun, Jiyao & Reynolds, Jonathan
- Artikeltitel: Applying netnography to market research: the case of the online forum
- Tidskrift: Journal of targeting, measurement and analysis of marketing
- År/Volym/nr/sidor: 2010, 18(1): 17-31
- Webbadress: DOI:10.1057/jt.2009.29
- Kommentar: 24 sidor
Om litteraturen förändras mellan terminer, fastställs ny litteraturlista inför nästkommande termin senast 1 juni respektive 1 december.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket