Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Vetenskaplig metod, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Vetenskaplig metod, 7,5 hp
Medie and Communication Science Ba (C), Scientific Methods, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK088G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2017-10-23
  • Senast ändrad: 2020-12-09
  • Giltig fr.o.m: 2021-01-11

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig fördjupande kunskaper om samhällsvetenskaplig analys och tolkning av data inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap samt journalistik. Kursen behandlar analys av teoretiska och metodologiska problem inom ämnesområdet. Kursen ska också leda till träning i självständigt vetenskapligt arbete och vara förberedande för uppsatsarbete.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna redogöra för centrala begrepp inom forskningsdesign och dataanalys.
- kritiskt kunna diskutera olika metoder utifrån en förståelse om deras vetenskapsteoretiska förutsättningar
- kunna välja ut, formulera och bedöma ett medie- och kommunikationsvetenskapligt forskningsproblem.
- kunna planera för att självständigt utföra ett större vetenskapligt arbete
- kunna analysera resultat från olika typer av studier i ljuset av teori och tidigare forskning
- kunna kritiskt granska studier med olika metodologisk ansats

Innehåll

Kursen belyser:
-olika vetenskapsteoretiska perspektiv på empirisk samhällsvetenskap
- introduktion till samhällsvetenskapliga metoder inom ämnesområdet medie- och
kommunikationsvetenskap
- centrala begrepp inom ämnesområdet samhällsvetenskaplig metod
- olika samhällsvetenskapliga analysmetoder samt deras genomförande

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap GR (AB), 67,5 hp innefattande Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Vetenskaplig uppsats I, 7,5 hp

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, lektioner, gruppövningar samt lärarledd handledning av självständigt arbete.

Examination

M200: Vetenskaplig metod (gruppuppgift), 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

M300: Skriftlig tentamen (enskild), 6,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Andersson Ulrika
  • Titel: Medieförtroende i pandemitider: SOM-undersökningen om coronaviruset 2020
  • Förlag: SOM-Institutet Göteborgs Universitet
  • Webbadress: www.gu.se/som-institutet
  • Kommentar: 8 sidor
  • Författare/red: Barmark Mimmi, Djurfeldt Göran
  • Titel: Statistisk verktygslåda 0, att förstå och förändra världen med siffror
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare: Borchers, Nils S.
  • Artikeltitel: Social media influencers in strategic communication
  • Tidskrift: 2019, 13(4), 255-260
  • År/Volym/nr/sidor: International Journal of Strategic Communication
  • Kommentar: 5 sidor
  • Författare: Brock, André
  • Artikeltitel: From the blackhand side: Twitter as a cultural conversation
  • Tidskrift: 2012, 56(4), 529-549
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of broadcasting & electronic media
  • Kommentar: 20 sidor
  • Författare/red: Esaiasson Peter, Gilljam Mikael, Oscarsson Henrik & Wägnerud, Lena
  • Titel: Metodpraktikan: Konsten att studera samhälle, individ och marknad
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Norstedts Juridik AB
  • Webbadress: www.bokus.com
  • Författare/red: Göran Ahrne, Peter Svensson (red.)
  • Titel: Handbok i kvalitativa metoder
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Hagevi, Magnus & Viscovi, Dino
  • Titel: Enkäter: Att formulera frågor och svar
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Kozinets, Robert V.
  • Titel: Netnography: redefined, 2nd edition
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Sage Publications
  • Kommentar: Kapitel 1 och 2, 52 sidor
  • Författare: Sng, Kylie; Au, Tsi Ying; Pang, Augustine
  • Artikeltitel: Social media influencers as a crisis risk in strategic communication: Impact of indiscrections on professional endorsements
  • Tidskrift: 2019, 13(4), 301-320
  • År/Volym/nr/sidor: International Journal of Strategic Communication
  • Kommentar: 19 sidor
  • Författare: Starrin, Bengt
  • Artikeltitel: Bortfall i surveyundersökningar: Var går smärtgränsen?
  • Tidskrift: 2018, 3, 382-384
  • År/Volym/nr/sidor: Socialmedicinsk tidskrift
  • Webbadress: https://socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/view/1827/1658
  • Kommentar: 3 sidor

Referenslitteratur

  • Författare: Bruns, Axel & Stieglitz, Stefan
  • Artikeltitel: Towards more systematic Twitter analysis: metrics for tweeting activities
  • Tidskrift: International Journal of Social Research Methodology
  • År/Volym/nr/sidor: 2013, 16(2), 91-108
  • Webbadress: DOI:10.1080/13645579.2012.756095
  • Kommentar: 17 sidor
  • Författare/red: Ekström, Mats & Johansson, Bengt
  • Titel: Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare: Karlsson, Michael
  • Artikeltitel: Charting the liquidity of online news: moving toward a method for content analysis of online news
  • Tidskrift: International Communication Gazette
  • År/Volym/nr/sidor: 2012, 74(4), 385-402
  • Webbadress: DOI: 10.1177/1748048512439823
  • Kommentar: 17 sidor

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15