Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Vetenskaplig metod, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Vetenskaplig metod, 7,5 hp
Medie and Communication Science Ba (C), Scientific Methods, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK088G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem
  • Fastställd: 2017-10-23
  • Senast ändrad: 2022-10-14
  • Giltig fr.o.m: 2023-01-01

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig fördjupande kunskaper om samhällsvetenskaplig analys och tolkning av data inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap samt journalistik. Kursen behandlar analys av teoretiska och metodologiska problem inom ämnesområdet. Kursen ska också leda till träning i självständigt vetenskapligt arbete och vara förberedande för uppsatsarbete.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för centrala begrepp inom forskningsdesign och dataanalys.
- kritiskt diskutera olika metoder utifrån en förståelse om deras vetenskapsteoretiska förutsättningar
- välja ut, formulera och bedöma ett medie- och kommunikationsvetenskapligt forskningsproblem.
- planera för att självständigt utföra ett större vetenskapligt arbete
- analysera resultat från olika typer av studier i ljuset av teori och tidigare forskning
- kritiskt granska studier med olika metodologisk ansats

Innehåll

Kursen belyser:
-olika vetenskapsteoretiska perspektiv på empirisk samhällsvetenskap
- introduktion till samhällsvetenskapliga metoder inom ämnesområdet medie- och
kommunikationsvetenskap
- centrala begrepp inom ämnesområdet samhällsvetenskaplig metod
- olika samhällsvetenskapliga analysmetoder samt deras genomförande

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap GR (AB), 90 hp innefattande Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Strategisk kommunikation, 7,5 hp och Vetenskaplig uppsats I, 7,5 hp

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, lektioner, gruppövningar samt lärarledd handledning av självständigt arbete.

Examination

M400: Vetenskaplig metod, gruppuppgift, 3,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

M500: Skriftlig tentamen, enskild, 4 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Andersson, Ulrika, Carlander, Anders, Grusell, Marie, Öhberg, Patrik
  • Titel: Ingen anledning till oro (?)
  • Förlag: SOM-antologi nr.78, den nationella SOM-undersökningen, SOM-institutet Göteborgs Universitet
  • Webbadress: https://www.gu.se/som-institutet/resultat-och-publikationer/bocker/ingen-anledning-till-oro
  • Författare/red: Barmark Mimmi, Djurfeldt Göran
  • Titel: Statistisk verktygslåda 0, att förstå och förändra världen med siffror
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Bateman, John, Wildfeuer, Janina, Hiippala, Tuomo
  • Titel: Multimodality: Foundations, Research and Analysis - a Problem-Oriented Introduction
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: De Gruyter
  • Kommentar: Kap.1-7, 15, 16. Finns som e-bok på biblioteket
  • Författare: Burnie, Andrew, Yilmaz, Emine
  • Artikeltitel: Social media and bitcoin metric: which words matter
  • Tidskrift: 2019, 6(10)
  • År/Volym/nr/sidor: Royal Society Open Science
  • Webbadress: http://dx.doi.org/10.1098/rsos.191068
  • Författare: Cools, Hannes, Van Gorp, Baldwin, Opgenhaffen, Michaël
  • Artikeltitel: When Algorithms Recommend What’s New(s): New Dynamics of Decision-Making and Autonomy in Newsgathering
  • Tidskrift: 2021, 9 (4), Algorithmic Systems in the Digital Society
  • År/Volym/nr/sidor: Media and Communication
  • Webbadress: https://doi.org/10.17645/mac.v9i4.4173
  • Författare/red: Ekström, Mats & Johansson, Bengt
  • Titel: Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kapitel Kap.3, 9, 10, 11
  • Författare/red: Jarlbring, Johan, Norén, Fredrik (red.)
  • Titel: Digitala metoder i humaniora och samhällsvetenskap
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kap. 1, 2, 4, 6, 7, (8-9), 10, 11
  • Författare/red: Kozinets, Robert V.
  • Titel: Netnography: redefined
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Sage Publications
  • Kommentar: Kapitel 1 och 2, 52 sidor
  • Författare: Matamoros-Fernández, Ariadna, Gray, Joanne E., Bartolo, Louisa, Burgess, Jean, Suzor, Nicolas
  • Artikeltitel: What’s “Up Next”? Investigating Algorithmic Recommendations on YouTube Across Issues and Over Time
  • Tidskrift: 2021, 9 (4), Algorithmic Systems in the Digital Society
  • År/Volym/nr/sidor: Media and Communication
  • Webbadress: https://doi.org/10.17645/mac.v9i4.4184
  • Författare/red: Nehls, Eddy
  • Titel: Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ca 180 sidor
  • Författare: Starrin, Bengt
  • Artikeltitel: Bortfall i surveyundersökningar: Var går smärtgränsen?
  • Tidskrift: 2018, 3, 382-384
  • År/Volym/nr/sidor: Socialmedicinsk tidskrift
  • Webbadress: https://socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/view/1827/1658
  • Kommentar: 3 sidor
  • Författare: van der Velden, Mariken, Loecherbach, Felicia
  • Artikeltitel: Epistemic Overconfidence in Algorithmic News Selection
  • Tidskrift: 2021, 9 (4), Algorithmic Systems in the Digital Society
  • År/Volym/nr/sidor: Media and Communication
  • Webbadress: https://doi.org/10.17645/mac.v9i4.4167

Referenslitteratur

  • Författare: Borchers, Nils S.
  • Artikeltitel: Social media influencers in strategic communication
  • Tidskrift: 2019, 13(4), 255-260
  • År/Volym/nr/sidor: International Journal of Strategic Communication
  • Kommentar: 5 sidor
  • Författare/red: Bryman, Alan, Nilsson, Björn (övers.)
  • Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare: Clavio, Galen, Burch, Lauren M., Frederick, Evan L.
  • Artikeltitel: Networked Fandom: Applying Systems Theory to Sport Twitter Analysis
  • Tidskrift: 2012, 5, 522-538
  • År/Volym/nr/sidor: International Journal of Sport Communication
  • Webbadress: https://www.academia.edu/3256774/Networked_Fandom_Applying_Systems_Theory_to_Sport_Twitter_Analysis
  • Kommentar: 16 sidor
  • Författare: Geva, Tomer, Zahavi, Jacob
  • Artikeltitel: Empirical Evaluation of an automated intradaystock recommendation system incorporating both market data and textual news
  • Tidskrift: 2014, 57, 212-223
  • År/Volym/nr/sidor: Decision Support Systems
  • Webbadress: https://doi.org/10.1016/j.dss.2013.09.013
  • Kommentar: 11 sidor
  • Författare/red: Göran Ahrne, Peter Svensson (red.)
  • Titel: Handbok i kvalitativa metoder
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Hagevi, Magnus & Viscovi, Dino
  • Titel: Enkäter: Att formulera frågor och svar
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare: Hu, Lingshu, Wayne Kearney, Michael
  • Artikeltitel: Gendered Tweets: Computational Text Analysis of Gender Differences in Political Discussion on Twitter
  • Tidskrift: 2021, 40 (4), 482-503
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Language & Social Psychology
  • Kommentar: 22 sidor
  • Författare: Meier, Adrian, Gilbert, Alicia, Börner Sophie, Possler, Daniel
  • Artikeltitel: Instagram Inspiration: How Upward Comparison on Social Network Sites Can Contribute to Well-Being
  • Tidskrift: 2020, 70(5), 721-743
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Communication
  • Kommentar: 22 sidor
  • Författare: Sng, Kylie; Au, Tsi Ying; Pang, Augustine
  • Artikeltitel: Social media influencers as a crisis risk in strategic communication: Impact of indiscrections on professional endorsements
  • Tidskrift: 2019, 13(4), 301-320
  • År/Volym/nr/sidor: International Journal of Strategic Communication
  • Kommentar: 19 sidor
  • Författare/red: Thrane, Christer
  • Titel: Statistisk dataanalys helt enkelt
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gleerups

I gruppuppgiften (M400) kan studenterna själva behöva leta litteratur och artiklar beroende på vald metod.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15