Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Professionell kommunikation och strategisk ledning , 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Professionell kommunikation och strategisk ledning , 7,5 hp
Media and Communication Science BA (C), Communication Management, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: MK120G
- Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Övriga områden 100%
- Ansvarig institution: Kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem
- Fastställd: 2025-03-04
- Giltig fr.o.m: 2025-09-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig förståelser och praktiska färdigheter om hur strategisk kommunikation kan användas för att stödja och nå organisationers övergripande mål genom att bedöma och värdera olika kommunikationsmetoder, samt att analysera och definiera kommunikationsinsatser utifrån mål och förväntningar.
Kursen syftar till att fördjupa studenterna kompetens att formulera och genomföra strategier för medierelationer och att använda retoriska tekniker för att presentera idéer på ett övertygande sätt inför såväl interna som externa målgrupper.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- diskutera och analysera hur kommunikation kan bidra till organisationers måluppfyllelse.
- analysera och definiera kommunikationsinsatser i relation till uppdragsgivarens mål och förväntningar.
- formulera och implementera effektiva strategier för att hantera medierelationer.
- använda retoriska tekniker för att framföra övertygande och professionella presentationer, med ett tydligt och strukturerat budskap anpassat till olika målgrupper.
Innehåll
Kursen omfattar teoretiska och praktiska moment som syftar till att utveckla studenternas kunskaper och färdigheter inom strategisk kommunikation. Genom kursens olika delar ges studenterna förståelse för hur kommunikation kan användas som ett strategiskt verktyg för att stödja organisationers övergripande mål. Kursen lägger särskild vikt vid att utveckla studenternas förmåga att kritiskt granska och utvärdera kommunikationsinsatser, formulera strategier och använda retoriska tekniker för att skapa effektiva och övertygande budskap. De praktiska inslagen i kursen syftar till att förbereda studenterna för arbete med strategisk kommunikation i olika yrkesroller och organisatoriska kontexter.
Behörighet
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (AB), 90 hp innefattande Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Strategisk kommunikation, 7,5 hp och Vetenskaplig uppsats 1, 7,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen i kursen kombinerar teoretiska genomgångar med praktiska tillämpningsmoment. Undervisningen sker genom en blandning av föreläsningar, seminarier, workshops och gruppövningar. Studenterna får möjlighet att utveckla sin förmåga att analysera och lösa kommunikationsutmaningar genom verklighetsbaserade case och praktiska övningar.
Föreläsningar introducerar centrala teorier, modeller och metoder inom strategisk kommunikation, medan seminarier och workshops ger utrymme för fördjupad diskussion och reflektion. Gruppövningar och praktiska moment syftar till att utveckla studenternas färdigheter i att agera strategiskt i olika kommunikativa sammanhang.
Digitala verktyg och lärplattformen används för att stödja undervisningen och möjliggöra interaktivt lärande. Studenten förväntas aktivt delta i seminarier och workshops samt genomföra självständiga uppgifter individuellt och i grupp. Utöver schemalagd undervisning krävs självstudier för att fördjupa kunskaper och färdigheter inom kursens ämnesområden.
Examination
M100: Skriftlig uppgift, individuell, 4 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
M200: Gruppuppgift 1: Skriftlig uppgift , 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
M300: Gruppuppgift 2: Praktisk muntlig övning, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier.
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Sju-gradig skala, A-F o Fx
Övrig information
Begränsning av undervisningen: Handledning från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Allmér, H., & Marcusson, L.
Upplaga: Senaste
Titel: Storytelling, Strukturerat berättande från lägerelden till det digitala rummet.
Förlag: Studentlitteratur AB
Författare/red: Cornelissen, J. P.
Upplaga: Senaste
Titel: Corporate communication: A guide to theory and practice.
Förlag: SAGE PUBLICATIONS LTD
Författare/red: Heide, M., & Dahlman, S.
Upplaga: Senaste
Titel: Strategisk intern kommunikation – led organisationer med kommunikation.
Förlag: Liber
Författare/red: Van Ruler, B., & Körver, F.
Upplaga: 2019
Titel: The communication strategy handbook: Toolkit for creating a winning strategy.
Förlag: Peter Lang Incorporated, International Academic Publishers.
Övrigt: https://www.peterlang.com/document/1057051
Digitalt material- och artikelkompendium tillkommer