Naturvetenskap GR (A), Naturvetenskap och teknik i förskolan med didaktisk inriktning, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Naturvetenskap GR (A), Naturvetenskap och teknik i förskolan med didaktisk inriktning, 7,5 hp
Natural Science BA, Natural Science and Technical Knowledge Education for Pre-school Teachers, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: NV011U
  • Ämne huvudområde: Naturvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: GXX - Kursen ligger på grundnivå. Kan ej klassificeras.
  • Utbildningsområde: Naturvetenskap 75%, Undervisning 25%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik
  • Fastställd: 2017-10-17
  • Giltig fr.o.m: 2017-09-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska förvärva:
- kunskaper inom naturvetenskapliga och tekniska områden relevanta för pedagogisk verksamhet i förskolan
- stärkt tilltro till sin förmåga att planera och leda pedagogisk verksamhet om naturvetenskap och teknik i förskolan

Kursen syftar också till att kursdeltagarna ska utveckla sin kompetens att tillvarata barnens nyfikenhet, erfarenhet och intressen inom områdena.

Lärandemål

Efter genomförd kurs ska den studerande:
- visa grundläggande kunskap inom ett antal naturvetenskapliga och tekniska områden, relevanta för förskolepedagogisk verksamhet
- visa kunskap om barns begreppsbildning i naturvetenskap och teknik
- kunna formulera, planera och leda praktiska övningar i naturvetenskap och teknik i förskolan
- kunna relatera fenomen, händelser och skeenden i barns omgivning till naturvetenskapliga förklaringar
- visa kunskap om tekniska och naturvetenskapliga förklaringar som har relevans för innehållet i förskolans verksamhet
- tillsammans med barnen kunna tillvarata spontana lärandesituationer i vardagen samt organisera utmanande och stimulerande verksamheter utifrån barnens nyfikenhet, erfarenhet och intressen.

Innehåll

Kursen innehåller:
- Vardagslivets fysik
- Tekniska fenomen i vardagliga situationer
- Vardagslivets kemi
- Naturliga kretslopp, ekosystemtjänster och människans beroende av dessa
- Kretslopp och hållbarhet med utgångspunkt i förskolans närmiljö
- Praktiska studentuppgifter: att planera, genomföra och utvärdera en praktisk övning med förskolegrupp

Behörighet

Behörig till kursen är förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal som är anställd i förskolan.

Urvalsregler

Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och praktiska laborationer och övningar.

Examination

Skriftliga redovisningar av tre praktiska studentuppgifter och seminarier kring dessa. Obligatorisk närvaro vid praktiska laborationer och övningar. En skriftlig uppgift på kurslitteraturen.

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd. Betyget är ett sammanvägningsbetyg baserat på seminarier, inlämningsuppgifter samt närvaro vid allt praktiskt arbete.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Rosberg, Maria, Thulin, Susanne
  • Titel: Naturvetenskapens bärande idéer för förskollärare
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Gleerups Utbildning AB
  • Kommentar: ISBN: 9789140694928
  • Författare/red: Barr, Anette, Nettrup, Annica & Rosdahl, Anna
  • Titel: Naturförskola: lärande för hållbar utveckling
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Lärarförbundets förlag
  • Kommentar: ISBN: 9789197902335
  • Författare/red: Elfström, Ingela, Nilsson, Bodil, Sterner, Lillemor, Wehner Godée, Christina
  • Titel: Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära i förskola och skola
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Liber AB
  • Kommentar: ISBN: 9789147114078
  • Författare/red: Karlefors, Inger, Helldén, Gustav, Högström, Per, Jonsson, Gunnar, Vikström, Anna
  • Titel: Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskap i didaktisk belysning
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: ISBN: 9789147114788
  • Författare/red: Lättman Masch, Robert, Wejdmark, Mats
  • Titel: Leka och lära naturvetenskap och teknik ute, förskola och förskoleklass.
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Outdoor Teaching Förlag
  • Kommentar: ISBN: 9789198226652
  • Författare/red: Persson, Hans
  • Titel: Teknikgrytan
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Hands-On Science Text AB
  • Kommentar: ISBN: 9789186917005
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för förskolan, LPfö 98
  • Upplaga: Reviderad 2016
  • Webbadress: www.skolverket.se/publikationer?id=2442
  • Kommentar: ISBN: 978-913832690-9
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
  • Upplaga: Reviderad 2016
  • Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
  • Kommentar: ISBN: 978-913832691-6

Förutom ovanstående kurslitteratur kan tillkomma olika former av utdelat material under kursen.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15