Naturvetenskap GR (A), Naturvetenskap och teknik för F-3 lärare, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Naturvetenskap GR (A), Naturvetenskap och teknik för F-3 lärare, 30 hp
Natural Science BA (A), Natural Science and Technical Knowledge for Primary School Teachers, F-3, 30 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: NV015G
  • Ämne huvudområde: Naturvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Naturvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik
  • Fastställd: 2013-11-11
  • Senast ändrad: 2014-05-30
  • Giltig fr.o.m: 2014-07-01

Syfte

Den studerande skall förvärva
- kunskaper inom ett antal naturvetenskapliga områden relevanta för undervisning i förskoleklass och i grundskolan till och med år 3.
- fördjupade kunskaper om relevanta delar i styrdokumenten
- förmåga och tilltro att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisning med praktiska övningar inom naturvetenskap och teknik i enlighet med styrdokumenten för grundskolan år 3.

Lärandemål

Efter genomförd kurs ska studenten:
- ha kännedom om barns begreppsbildning i naturvetenskap och teknik.
- kunna diskutera och reflektera över naturvetenskapens och teknikens syften, frågor om ämneskompetens och ämnesinnehåll utifrån gällande styrdokument.
- ha förmåga att sätta in naturvetenskapen och tekniken, samt synen på dessa ämnen, i aktuella och historiska sammanhang.
- kunna planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisning, inkluderande praktiska övningar, i naturvetenskap och teknik.
- kunna planera, genomföra och utvärdera tematisk undervisning där fysik, biologi, kemi och teknik ingår som en helhet snarare än som separata delämnen.
- kunna redogöra för hur människokroppen via sina sinnen registrerar, uppfattar och tolkar stimuli från omvärlden.
- ha kunskaper om människokroppens delar och funktioner samt behov och kopplingen till hälsa.
- ha kunskaper om organismer i närmiljön, en förståelse för ekologiska samband och människans beroende av och påverkan på naturen.
- ha kunskap om universum och solsystemet, himlakropparnas rörelser och hur det påverkar livet på jorden.
- ha kunskaper om krafter, energi och rörelse.
- ha kunskaper om material och dess egenskaper.
- ha kunskaper om vattnet och dess olika former.
- ha kunskaper om tekniska lösningar i människors vardag.
- ha förmåga att skapa enkla modeller av tekniska konstruktioner
- ha kunskap om säkerhet vid användning av apparater och verktyg.

Innehåll

Naturvetenskap och teknik i skolan: (6 hp)
- didaktik inom naturvetenskap och teknik
- skolans styrdokument och olika läromedel
- elevers vardagsföreställningar om naturvetenskapliga fenomen och företeelser
- bedömningsformer och bedömningskriterier samt utvärdering av dessa
- naturvetenskapliga arbetsmetoder
- dokumentera, analysera, värdera och bedöma enskilda elevers kunnande
- projektarbete: planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisningsmoment inom naturvetenskap eller teknik.

Kroppen och sinnena: (6 hp)
- kroppens funktioner, behov och upplevelser
- den kemiska och fysikaliska beskrivningen av bakgrunden till det sinnena registrerar.
- jämförelser med andra organismers sinnen
- kropp och hälsa

Året runt i naturen (6 hp)
- vår plats i universum, solsystemet och dess påverkan på jorden.
- organismer i närmiljö, livscykler och årstidsväxlingarnas påverkan.
- naturvård och naturen som resurs.
- berättelser om och bilder av naturen från vår egen och andra kulturer.

Materia (6 hp)
- rena ämnen, blandningar, lösningar och olika aggregationstillstånd
- material och materialegenskaper
- kraft, energi och rörelse

Vardagsteknik (6 hp)
- tekniska begrepp som relaterar till barns vardag
- tekniska konstruktioner och ritningar
- elsäkerhet i hemmet

I samtliga delmoment ingår
- Ämnesdidaktiska inslag
- Praktiska övningar samt laborationsteknik, exkursionsteknik och säkerhet.
- Digitala verktyg och hjälpmedel i undervisningen
- Modeller som en del av naturvetenskap och teknik
- Synen på vetenskap och respektive ämne genom historien

Behörighet

Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen genomförs i samarbete mellan ämnena i biologi, fysik, kemi och teknik.
Undervisningen på kursen sker i form av föreläsningar, seminarier, laborationer och fältstudier. Praktiska gruppövningar och redovisningar utgör också viktiga inslag.
Obligatorisk närvaro vid samtliga gruppövningar, praktiska övningar och muntliga studentredovisningar.

Examination

Examinationsformerna är seminarier, muntliga redovisningar enskilt och i grupp, skriftliga inlämningsuppgifter enskilt och i grupp, praktiska övningar, laborationer och laborationsrapporter, skriftlig tentamen, samt särskild projektredovisning.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Lindahl, Britt, Rosberg, Maria,
  • Titel: Naturvetenskapens bärande idéer
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gleerups
  • Författare/red: Elfström, Ingela, Nilsson, Bodil, Sterner, Lillemor, Wehner Godée, Christina
  • Titel: Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Liber AB
  • Författare/red: Grimvall, Göran
  • Titel: Teknikens väsen: skolans teknikämne i tidigare årskurser
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Pleijel, Håkan
  • Titel: Ekologi - en introduktion
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gleerups

3 kompendier i biologi 1 kompendium i kemi 1 kompendium i fysik Kursplaner för förskolan och grundskolan, kommentarmaterial till kursplaner inom naturvetenskap och teknik samt DiNO-material från Skolverket, http://www.skolverket.se Fler kompendier och annat egenproducerat material kan tillkomma, samt material hämtat från hemsidor.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15