Omvårdnad GR (A), Omvårdnadens teori och metod, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Omvårdnad GR (A), Omvårdnadens teori och metod, 15 hp
Nursing Science BA (A), Nursing Theory and Nursing Methods, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: OM004G
  • Ämne huvudområde: Omvårdnad
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Omvårdnad
  • Fastställd: 2007-04-10
  • Senast ändrad: 2015-06-17
  • Giltig fr.o.m: 2015-08-01

Syfte

Kursens syfte är att du som student ur ett genus-, socioekonomiskt och transkulturellt perspektiv ska få kunskaper gällande människans utveckling och behov i ett livsperspektiv. Att genom kommunikation och reflektion skapa relation med involverade aktörer i omvårdnadsarbetet.
Ytterligare ett syfte med kursen är att få ökad förståelse och analytisk förmåga då det gäller hälso- och sjukvårdens struktur, styrning och utveckling, både ur ett teoretiskt och praktiskt tillämpbart perspektiv.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten ha tillägnat sig:

Kunskap och förståelse:
- Beskriva utvecklingspsykologiska teorier och begreppsmässigt kunna skilja en
patologisk krisbearbetning från en normal samt förklara olika gruppsykologiska
mekanismer
- Beskriva och förklara hur hälso- och sjukvården i Sverige är organiserad samt beskriva olika vårdorganisationsmodeller
- Beskriva och förklara omvårdnadsteoriers/modellers betydelse för omvårdnadsdisciplinens utveckling samt dess tillämpning i det kliniska arbetet
- Beskriva och förklara relationens betydelse i omvårdnad

Färdigheter och förmåga:
- Beskriva och tillämpa olika kommunikationsstrategier inom samtalskonsten samt kunna urskilja hur samspelet mellan människor påverkas
- Planera ett samtal baserat på ett vetenskapligt förhållningssätt
- Redogör för kvalitativ forskningsdesign och metod relaterad till omvårdnad
-Beskriva och använda omvårdnadsprocessens struktur vid dokumentation av
omvårdnadsarbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Förklara och relatera till de regelverk som styr hälso- och sjukvården
- Identifiera och reflektera över det sociala och kulturella samt estetiska sammanhangets betydelse i omvårdnad
- Reflektera över hur kursens samtliga ämnesområden samverkar på individ- grupp- och samhällsnivå

Innehåll

Genomgående kommer innehållet i kursen att belysas ur ett genus-, socioekonomiskt och transkulturellt perspektiv.

Människans utveckling och grundläggande behov
- människans utveckling genom livet
- kognitiv utveckling och perception
- stress och krisreaktioner
- människan i sitt sociala och kulturella kontext

Kommunikation, interaktion och relation
- kommunikation med fokus på interaktion
- relationens betydelse för omvårdnad
- omvårdnadsrelationens förutsättningar och hinder
- samtalskonst

Vårdorganisation och lagstiftning
- organisation av omvårdnadsarbetet
- omvårdnadens estetik
- hälso- och sjukvård i ett samhällsperspektiv
- regelverk

Omvårdnadens teori och metod
- omvårdnadsteorier och modeller
- diagnostistiskt resonemang och omvårdnadsdiagnoser
- dokumentation av omvårdnad

Behörighet

Grundläggande behörighet

Kursbeskrivning

Kursen ingår i Sjuksköterskeutbildning, 180 högskolepoäng.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen varierar och exempel på undervisningsformer som kan förekomma är
föreläsningar, litteraturstudier, praktiska laborationer/metodövningar samt arbete i
grupp. Vissa moment kan vara obligatoriska.

Examination

Examinationsseminarium i Kommunikation, 3,5 hp
Examinationsseminarium i Utvecklingspsykologi, 3,5 hp
Examinationsseminarium i Vårdorganisation samt
Hälso- och sjukvården i ett samhällsperspektiv, 0,5 hp
Rapport, gruppuppgift, 3,5 hp
Omvårdnadsdokumentation, gruppuppgift, 1 hp
Individuell diskussion utifrån rapportens resultatdel, 3 hp

Examination sker individuellt och/eller i grupp efter examinators beslut.

Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Författningshandboken för personal inom hälso- och sjukvård
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber AB
  • Titel: Svenska skrivregler
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber AB
  • Författare/red: Björvell, C.
  • Titel: Sjuksköterskans journalföring och informationshantering – en praktisk handbok
  • Ort: Lund
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Cullberg, J.
  • Titel: Kris och utveckling
  • Ort: Lund
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Författare/red: Dahlborg-Lyckhage, E (red.)
  • Titel: Att bli sjuksköterska – en introduktion till yrke och ämne
  • Ort: Lund
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Edberg, A-K., & Wilk, H. (red.)
  • Titel: Omvårdnadens grunder – Hälsa och ohälsa
  • Ort: Lund
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Ehrenberg, A., & Wallin, L. (red.)
  • Titel: Omvårdnadens grunder – Ansvar och utveckling
  • Ort: Lund
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Fossum, B. (red)
  • Titel: Samtal och bemötande i vården
  • Ort: Lund
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Friberg, F.
  • Titel: Dags för uppsats: Vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
  • Ort: Lund
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Friberg, F., & Öhlen, J. (red.)
  • Titel: Omvårdnadens grunder – Perspektiv och förhållningssätt
  • Ort: Lund
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Hanssen, I.
  • Titel: Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle
  • Ort: Lund
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Jerlang, E., Kärre, M., Junker Miranda, U. & Egeberg, S.
  • Titel: Utvecklingspsykologiska teorier: en introduktion
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber AB
  • Författare/red: Kirkevold, M.
  • Titel: Omvårdnadsteorier - analys och utvärdering
  • Ort: Lund
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Wijk. H.
  • Titel: Vårdmiljöns betydelse
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur

Utöver ovanstående förteckning kan ytterligare litteratur tillkomma. Denna komplettering sker i samråd mellan studenter och lärare. Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15