Omvårdnad GR (A), Omvårdnadens teori och metod, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Omvårdnad GR (A), Omvårdnadens teori och metod, 15 hp
Nursing Science BA (A), Nursing Theory and Nursing Methods, 15 ECTS
Allmänna data om kursen
- Kurskod: OM004G
- Ämne huvudområde: Omvårdnad
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Vård 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för hälsovetenskap
- Fastställd: 2007-04-10
- Giltig fr.o.m: 2007-08-30
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska inhämta grundläggande kunskap om
- människans utveckling och behov i ett livsperspektiv
- kommunikation med fokus på interaktion, samt ha utvecklat förmåga till
reflektion inför mötet och i mötet med människor
- omvårdnadsteoriers/modellers uppbyggnad, struktur och innehåll
- omvårdnadsprocessens innehåll och tillämpning
- omvårdnadsdokumentation
- betydelsen av kontinuerlig kvalitetsuveckling av omvårdnad
- organisation av omvårdnadsarbetet
- omvårdnadshandledning
- den estetiska miljöns betydelse för omvårdnadsarbetet
- den samhällspolitiska rollens betydelse för hälso- och sjukvården
- det regelverk som styr hälso- och sjukvård och socialtjänst.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- beskriva utvecklingspsykologiska teorier och begreppsmässigt kunna skilja en
patologisk krisbearbetning från en normal samt förklara olika gruppsykologiska
mekanismer
- beskriva och tillämpa olika kommunikationsstrategier inom samtalskonsten
och hur de påverkar samspelet mellan människor
- beskriva och förklara samhällspolitiska aspekter, organisationsmodeller och
regelverk som styr i hälso- och sjukvården
- beskriva estetikens betydelse i omvårdnadsarbetet
- beskriva omvårdnadsteorier/modeller och deras betydelse för
omvårdnadsdisciplinens utveckling
- beskriva och använda omvårdnadsprocessens struktur vid dokumentation av
omvårdnadsarbetet
Innehåll
Genomgående kommer innehållet i kursen att belysas ur ett genus-, socioekonomiskt och transkulturellt perspektiv.
Människans utveckling och grundläggande behov
- människans utveckling genom livet
- kognitiv utveckling och perception
- stress och krisreaktioner
- människan i sitt sociala och kulturella kontext
Kommunikation, interaktion och relation
- kommunikation med fokus på interaktion
- relationens betydelse för omvårdnad
- omvårdnadsrelationens förutsättningar och hinder
- samtalskonst
Vårdorganisation och lagstiftning
- organisation av omvårdnadsarbetet
- omvårdnadens estetik
- hälso- och sjukvård i ett samhällsperspektiv
- regelverk
Omvårdnadens teori och metod
- omvårdnadsteorier och modeller
- diagnostistiskt resonemang och omvårdnadsdiagnoser
- dokumentation av omvårdnad
- omvårdnadshandledning
Behörighet
Grundläggande behörighet
Kursbeskrivning
Kursen ingår i Sjuksköterskeutbildning, 180 högskolepoäng, men kan också läsas som fristående kurs.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Arbetsformerna varierar och inkluderar individuellt arbete och samverkan i grupp. Exempel på undervisningsformer är föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och grupparbeten.
Examination
15 högskolepoäng, Omvårdnadens teori och metod
Examination sker individuellt och/eller i grupp efter examinators beslut.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
Antalet provtillfällen inom en kurs är begränsat till sex (6) tillfällen för att uppnå godkänt resultat. Är studenten inte godkänd efter sex provtillfällen måste studenten avbryta sina studier inom programmet. Studenten ska efter tre provtillfällen erbjudas studievägledning. Ett provtillfälle är varje gång en student närvarit vid den aktuella tentamen.
Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov i viss kurs, rätt att begära alternativ examinationsform och/eller att annan examinator utses.
Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursbevis
Student som godkänts i kurs skall på begäran få kursbevis av Mittuniversitetet. Detta enligt 6 kap. 20 § Högskoleförordningen.
Tillgodoräknande
Student har enligt 6 kap. 6-8 §§ Högskoleförordningen rätt att tillgodoräkna sig tidigare förvärvade kunskaper/erfarenheter. Prövning huruvida en tidigare utbildning/verksamhet kan godtas ankommer på Mittuniversitetet.
Överklagande
Överklagande regleras i Högskoleförordningen, 12 kap. 1-6 §§.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Författningshandboken för personal inom hälso- och sjukvården
- Ort: Uppsala
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare/red: Arnold, E. & Boggs, K.U.
- Titel: Interpersonal Relationships. Professional Communication Skills for Nurses
- Ort: St. Louis
- Upplaga: 2003
- Förlag: W.B. Saunders Company
- Författare/red: Barbosa da Silva, A. & Ljungqvist, M.
- Titel: Vårdetik för ett mångkulturellt Sverige
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Benner, P., Tanner, C.A. & Cheslar, C.A.
- Titel: Expertkunnande i omvårdnad: Omsorg, klinisk bedömning och etik
- Ort: Lund
- Upplaga: 1999
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Bunkholdt, V.
- Titel: Psykologi - en introduktion för sjuksköterskor, socialarbetare och övrig personal
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Ehnfors, M., Ehrenberg, A. & Thorell-Ekstrand, I.
- Titel: VIPS Boken: om en forskningsbaserad modell för dokumentation av omvårdnad i patientjournalen
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Vårdförbundet
- Författare/red: Falk, V. & Nilsson, K.
- Titel: Hälso- och sjukvårdens organisation i Sverige
- Ort: Lund
- Upplaga: 1999
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Kirkevold, M.
- Titel: Omvårdnadsteorier - analys och utvärdering
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Richt, B. & Tegern
- Titel: Sjukdomsvärldar. Om människors erfarenheter av kroppslig ohälsa
- Ort: Lund
- Upplaga: 2005
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Udén, G.
- Titel: Kvalitetssäkring i omvårdnad olika perspektiv
- Ort: Lund
- Upplaga: 1994
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 193
Referenslitteratur
- Författare/red: Backman, J.
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Ort: Lund
- Upplaga: 1998
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Björvell, C.
- Titel: Sjuksköterskans journalbokföring - en praktisk handbok
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Cullberg, J.
- Titel: Dynamisk psykiatri i teori och praktik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Natur och Kultur
- Författare/red: d´Eila, G.
- Titel: Det kognitiva samtalet i vården
- Upplaga: 2004
- Författare/red: Dimbleby, R. & Burton, G.
- Titel: Kommunikation är mer än ord
- Upplaga: 1995
- Författare/red: Eide, H. & Eide, T.
- Titel: Omvårdnadsorienterad kommunikation
- Upplaga: 1997
- Författare/red: Engquist, A.
- Titel: Att växa som vuxen
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000:4
- Förlag: Prisma
- Författare/red: Engquist, A.
- Titel: Om konsten att samtala
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1996
- Förlag: Prisma
- Webbadress: http://www.socialstyrelsen.se/patientsakerhet
Utöver ovanstående förteckning kan ytterligare litteratur tillkomma. Denna komplettering sker i samråd mellan studenter och lärare. Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket