Omvårdnad GR (A), Omvårdnadens teori och metod, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Omvårdnad GR (A), Omvårdnadens teori och metod, 15 hp
Nursing Science BA (A), Nursing Theory and Nursing Methods, 15 Higher Education Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: OM004G
  • Ämne huvudområde: Omvårdnad
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för hälsovetenskap
  • Fastställd: 2007-04-10
  • Senast ändrad: 2008-05-23
  • Giltig fr.o.m: 2008-08-27

Syfte

Kursens syfte är att studenten ska inhämta grundläggande kunskap om

- människans utveckling och behov i ett livsperspektiv
- kommunikation med fokus på interaktion, samt ha utvecklat förmåga till
reflektion inför mötet och i mötet med människor
- omvårdnadsteoriers/modellers uppbyggnad, struktur och innehåll
- omvårdnadsprocessens innehåll och tillämpning
- omvårdnadsdokumentation
- betydelsen av kontinuerlig kvalitetsuveckling av omvårdnad
- organisation av omvårdnadsarbetet
- omvårdnadshandledning
- den estetiska miljöns betydelse för omvårdnadsarbetet
- den samhällspolitiska rollens betydelse för hälso- och sjukvården
- det regelverk som styr hälso- och sjukvård och socialtjänst.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

- beskriva utvecklingspsykologiska teorier och begreppsmässigt kunna skilja en
patologisk krisbearbetning från en normal samt förklara olika gruppsykologiska
mekanismer
- beskriva och tillämpa olika kommunikationsstrategier inom samtalskonsten
och hur de påverkar samspelet mellan människor
- beskriva och förklara samhällspolitiska aspekter, organisationsmodeller och
regelverk som styr i hälso- och sjukvården
- beskriva estetikens betydelse i omvårdnadsarbetet
- beskriva omvårdnadsteorier/modeller och deras betydelse för
omvårdnadsdisciplinens utveckling
- beskriva och använda omvårdnadsprocessens struktur vid dokumentation av
omvårdnadsarbetet.

Innehåll

Genomgående kommer innehållet i kursen att belysas ur ett genus-, socioekonomiskt och transkulturellt perspektiv.

Människans utveckling och grundläggande behov
- människans utveckling genom livet
- kognitiv utveckling och perception
- stress och krisreaktioner
- människan i sitt sociala och kulturella kontext

Kommunikation, interaktion och relation
- kommunikation med fokus på interaktion
- relationens betydelse för omvårdnad
- omvårdnadsrelationens förutsättningar och hinder
- samtalskonst

Vårdorganisation och lagstiftning
- organisation av omvårdnadsarbetet
- omvårdnadens estetik
- hälso- och sjukvård i ett samhällsperspektiv
- regelverk

Omvårdnadens teori och metod
- omvårdnadsteorier och modeller
- diagnostistiskt resonemang och omvårdnadsdiagnoser
- dokumentation av omvårdnad
- omvårdnadshandledning

Behörighet

Grundläggande behörighet

Kursbeskrivning

Kursen ingår i Sjuksköterskeutbildning, 180 högskolepoäng, men kan också läsas som fristående kurs.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Arbetsformerna varierar och inkluderar individuellt arbete och samverkan i grupp. Exempel på undervisningsformer är föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och grupparbeten.

Examination

Salstentamen, individuell, 7,5 hp
Rapport, gruppuppgift, 7,5 hp

Examination sker individuellt och/eller i grupp efter examinators beslut.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Antalet provtillfällen inom en kurs är begränsat till sex (6) tillfällen för att uppnå godkänt resultat. Är studenten inte godkänd efter sex provtillfällen måste studenten avbryta sina studier inom programmet. Studenten ska efter tre provtillfällen erbjudas studievägledning. Ett provtillfälle är varje gång en student närvarit vid den aktuella tentamen.

Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov i viss kurs, rätt att begära alternativ examinationsform och/eller att annan examinator utses.

Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursbevis
Enligt Högskoleförordningen har student som godkänts i kurs rätt att på begäran få kursbevis av Mittuniversitetet.

Tillgodoräknande
Student har enligt Högskoleförordningen rätt att tillgodoräkna sig tidigare förvärvade kunskaper/erfarenheter. Prövning huruvida en tidigare utbildning/verksamhet kan godtas ankommer på Mittuniversitetet.

Överklagande
Överklagande regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Författningshandboken för personal inom hälso- och sjukvård
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber AB
  • Titel: Svenska skrivregler
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Liber AB
  • Författare/red: Barbosa da Silva, A. & Ljungqvist, M.
  • Titel: Vårdetik för ett mångkulturellt Sverige
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Benner, P., Tanner, C.A. & Cheslar, C.A.
  • Titel: Expertkunnande i omvårdnad: Omsorg, klinisk bedömning och etik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Cullberg, J.
  • Titel: Kris och utveckling
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Författare/red: Ehnfors, M., Ehrenberg, A. & Thorell-Ekstrand, I.
  • Titel: VIPS Boken: om en forskningsbaserad modell för dokumentation av omvårdnad i patientjournalen
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Vårdförbundet
  • Författare/red: Falk, V. & Nilsson, K.
  • Titel: Hälso- och sjukvårdens organisation i Sverige
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Fossum, B. (red)
  • Titel: Samtal och bemötande i vården
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Friberg, F.
  • Titel: Dags för uppsats: Vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Jahren Kristoffersson, N., Nortveld, F. & Skaug, E-A.
  • Titel: Grundläggande omvårdnad del 4
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Liber AB
  • Författare/red: Jerlang, E., Kärre, M., Junker Miranda, U. & Egeberg, S.
  • Titel: Utvecklingspsykologiska teorier: en introduktion
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber AB
  • Författare/red: Kirkevold, M.
  • Titel: Omvårdnadsteorier - analys och utvärdering
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Wikström, M-B.
  • Titel: Estetik och omvårdnad
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur

Utöver ovanstående förteckning kan ytterligare litteratur tillkomma. Denna komplettering sker i samråd mellan studenter och lärare. Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15