Omvårdnad GR (B), Information och undervisning i omvårdnad, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Omvårdnad GR (B), Information och undervisning i omvårdnad, 7,5 hp
Nursing Science BA (B), Information and Education in Nursing, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: OM088G
- Ämne huvudområde: Omvårdnad
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Vård 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Omvårdnad
- Fastställd: 2020-02-10
- Giltig fr.o.m: 2020-08-15
Syfte
Syftet är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskap om sjuksköterskans pedagogiska funktion i relation till patienter, närstående, övriga vårdgivare och studenter, samt träna information och undervisning utifrån ett personcentrerat synsätt.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- identifiera och beskriva nyckelbegrepp i sjuksköterskans pedagogiska uppgift och dess betydelse för samtal med personer med sjukdom och dennes närstående
- förklara och värdera pedagogiska teorier av betydelse för patienters lärande
- planera och genomföra effektiv och säker kommunikation mellan vårdgivare
- identifera möjligheter och risker vid användandet av informations- och kommunikationsteknologi i omvårdnad
- planera och genomföra patientundervisning baserat på ett personcentrerat förhållningssätt
- förklara och tillämpa sjuksköterskans handledande och undervisande uppgift i omvårdnad
- förklara sjuksköterskans etiska ansvar i handledning och undervisningssituationen
- relatera till relevanta lagar och författningar med fokus på sjuksköterskans informerande, undervisande och handledande uppgift
- tillämpa medicinsk teknik
Innehåll
- sjuksköterskans pedagogiska och didaktiska uppgift
- pedagogiska teorier relevanta för handledning och undervisning i omvårdnad
- möjligheter och hinder för lärande, kommunikation och interaktion
- språkutveckling
- informations- och kommunikationsteknologi som verktyg i omvårdnad
- effektiv och säker muntlig och skriftlig information till patienter och vårdgivare
- patientundervisning baserat på ett etiskt och personcenterat förhållningssätt
- handledningsprocessen i relation till medarbetare och studenter
- kommunikationsmodeller med fokus på säker vård
- färdighetsträning, samtalsövning/simuleringsövning gällande medicinsk teknik, kommunikation, handledning och undervisning i omvårdnad
- relevanta lagar och författningar
- medicinsk teknik
Behörighet
För tillträde till kursen krävs godkända betyg i:
Omvårdnad GR (A), Omvårdnadens kunskapsområde, 7,5 hp
Medicinsk vetenskap GR (A), Anatomi och fysiologi, 7,5 hp
Omvårdnad GR (A), Hälsa, miljö och omvårdnadshandlingar, 15 hp
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Varierande arbetsformer som inkluderar individuellt arbete och samverkan i grupp. Undervisningsformer är egna studier, föreläsningar, grupparbeten, seminarier/simulering samt praktisk tillämpning.
Examination
1000: Praktisk och muntlig individuell examination, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2000: Samtalsmetodik, Muntlig examination, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
3000: Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Betygskriterier för 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (Väl Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (Underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.
Studerande som underkänts två gånger på prov i viss kurs har rätt att begära att annan examinator utses, om det inte finns speciella skäl mot det.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod OM068G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Björvell, C.
- Titel: Sjuksköterskans journalföring och informationshantering –en praktisk handbok
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Boman, L., & Wikström, C.
- Titel: Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Dahlborg-Lyckhage, E. (red.)
- Titel: Att bli sjuksköterska
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Edberg, A-K., & Wijk, H. (red)
- Titel: Omvårdnadens grunder, hälsa och ohälsa
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Ehrenberg, A., & Wallin, L. (red)
- Titel: Omvårdnadens grunder, ansvar och utveckling
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Fossum, B. (red)
- Titel: Kommunikation, samtal- och bemötande i vården.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Friberg, F., & Öhlén, J. (red)
- Titel: Omvårdnadens grunder, perspektiv och förhållningssätt
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Hallström, I & Lindberg, T.
- Titel: Pediatrisk omvårdnad
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare/red: Leksell, J., & Lepp, M. (red.)
- Titel: Sjuksköterskans kärnkompetenser
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare/red: Lepp, M., & Leksell, J. (red)
- Titel: Vårdpedagogik. Vårdens kärnkompetenser från ett pedagogiskt perspektiv
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare/red: Löwgren Heise C.
- Titel: Författningshandbok
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare/red: Pilhammar, E.
- Titel: Pedagogik inom vård och handledning
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Rautalinko, E.
- Titel: Samtalsfärdigheter – stöd, vägledning och ledarskap
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber