Omvårdnad GR (B), Information och undervisning i omvårdnad, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Omvårdnad GR (B), Information och undervisning i omvårdnad, 7,5 hp
Nursing Science BA (B), Information and Education in Nursing, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: OM088G
- Ämne huvudområde: Omvårdnad
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Vård 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Omvårdnad
- Fastställd: 2020-02-10
- Senast ändrad: 2020-03-23
- Giltig fr.o.m: 2020-08-16
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska inhämta kunskap och visa färdigheter om information och undervisning i omvårdnad utifrån ett personcentrat förhållningssätt, baserat på en vetenskaplig grund. Studenten ska ha kännedom om pedagogiskt forsknings- och utvecklingsarbete i omvårdnad samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet i information och undervisning och sambandets betydelse för yrkesutövningen.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs utifrån ett etiskt förhållningssätt kunna;
1. Förklara och tillämpa sjuksköterskans informerande och undervisande uppgift och metod i mötet med personer med sjukdom och dennes närstående, baserat på en vetenskaplig grund
2. Tillämpa omvårdnadsdokumentation vid information och undervisning.
3. Tillämpa effektiv och säker kommunikation mellan olika professioner.
4. Identifiera och förklara möjligheter och risker vid användandet av informations- och kommunikationsteknologi i omvårdnad för en hållbar utveckling
5. Planera och genomföra samtal och undervisning baserat på ett personcentrerat förhållningssätt.
6. Förklara och tillämpa sjuksköterskans handledande uppgift.
7. Förklara författningar av betydelse för sjuksköterskans informerande, undervisande och handledande uppgift.
8. Tillämpa information och undervisning i möten med patienter i samband med tillämpandet av patientsäker medicinsk teknik.
Innehåll
Genomgående kommer kursen att belysas ur ett genus-, socioekonomiskt-, och transkulturellt perspektiv
- Sjuksköterskans pedagogiska uppgift och metod
- Pedagogiska teorier relevanta för sjuksköterskans information och undervisning
- Möjligheter och hinder för information och undervisning utifrån ett personcentrerat förhållningssätt
- Personcentrerad vård
- SBAR
- Omvårdnadsdokumentation
- Informations- och kommunikationsteknologi i omvårdnad
- Perifer venkateter och infusionsadministration
- Handledning av studenter
- Samtalsmetodik
- Relevanta författningar
- Färdighetsträning i form av samtalsövning, handledningsövning samt medicinsk teknik med fokus på kommunikation och undervisning
Behörighet
För tillträde till kursen krävs godkända betyg i:
Omvårdnad GR (A), Omvårdnadens kunskapsområde, 7,5 hp
Medicinsk vetenskap GR (A), Anatomi och fysiologi, 7,5 hp
Omvårdnad GR (A), Hälsa, miljö och omvårdnadshandlingar, 15 hp
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Föreläsningar och praktiska och muntliga övningar
Examination
2001: Individuell skriftlig tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2002: Praktisk och muntlig individuell examination, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2003: Muntlig examination, samtalsmetodik, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Betygskriterier för 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (Väl Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (Underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.
Studerande som underkänts två gånger på prov i viss kurs har rätt att begära att annan examinator utses, om det inte finns speciella skäl mot det.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod OM068G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Björvell, C.
- Titel: Sjuksköterskans journalföring och informationshantering –en praktisk handbok
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Boman, L., & Wikström, C.
- Titel: Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Dahlborg-Lyckhage, E. (red.)
- Titel: Att bli sjuksköterska
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Edberg, A-K., & Wijk, H. (red)
- Titel: Omvårdnadens grunder, hälsa och ohälsa
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Ehrenberg, A., & Wallin, L. (red)
- Titel: Omvårdnadens grunder, ansvar och utveckling
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Fossum, B. (red)
- Titel: Kommunikation, samtal- och bemötande i vården.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Friberg, F., & Öhlén, J. (red)
- Titel: Omvårdnadens grunder, perspektiv och förhållningssätt
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Hallström, I & Lindberg, T.
- Titel: Pediatrisk omvårdnad
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare/red: Leksell, J., & Lepp, M. (red.)
- Titel: Sjuksköterskans kärnkompetenser
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare/red: Lepp, M., & Leksell, J. (red)
- Titel: Vårdpedagogik. Vårdens kärnkompetenser från ett pedagogiskt perspektiv
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare/red: Löwgren Heise C.
- Titel: Författningshandbok
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare/red: Pilhammar, E.
- Titel: Pedagogik inom vård och handledning
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Rautalinko, E.
- Titel: Samtalsfärdigheter – stöd, vägledning och ledarskap
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber